Nätagg droppar, hjälp?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Nätagg droppar, hjälp?

Post by crossfire »

Jo jag har nyligen avslutat mitt moddande.. bytte ut fläkten i nätagget mot en sådan lysande fläkt + ett par justeringar.

När jag hade upp nätagget så upptäcker jag en sak.. ---> saken
En sörja har börjat komma ut ur en sådan gul sak :) som sitter på toppen av mitt chieftec 360W nätagg..

Den sörjan har även droppat lite här.

[översikts bild]

Vad är detta? Ska jag oroa mig? Varför börjar det komma ut lite sörja där? (inte så mycket) Det bör inte vara p.g.a dålig kylning.. hade iof ändrat till 7v på fläken men annars har jag bra chassi kylning.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

Det är alltstå i nätaget en komponent läker. hmm.
om jag hade varit dig så skulle jag bytt ut den, det borde gå om du har alla siffror om den.
Är inte det där nån sorts skummgummi tätning av nåt slag?
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: Nätagg droppar, hjälp?

Post by mcrj »

crossfire wrote:Jo jag har nyligen avslutat mitt moddande.. bytte ut fläkten i nätagget mot en sådan lysande fläkt + ett par justeringar.

När jag hade upp nätagget så upptäcker jag en sak.. ---> saken
En sörja har börjat komma ut ur en sådan gul sak :) som sitter på toppen av mitt chieftec 360W nätagg..

Den sörjan har även droppat lite här.

[översikts bild]

Vad är detta? Ska jag oroa mig? Varför börjar det komma ut lite sörja där? (inte så mycket) Det bör inte vara p.g.a dålig kylning.. hade iof ändrat till 7v på fläken men annars har jag bra chassi kylning.
Du har väl garanti kvar
är det bara packningar som smält så byt ut dom
mot värmebeständiga såna
fast det ser ju nästan ut som lim.

Re: Man borde kanske öppna sitt eget och kolla. ::)
Mac mini
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Re: Nätagg droppar, hjälp?

Post by crossfire »

SaiGon wrote:Det är alltstå i nätaget en komponent läker. hmm.
om jag hade varit dig så skulle jag bytt ut den, det borde gå om du har alla siffror om den.
Är inte det där nån sorts skummgummi tätning av nåt slag?
Den är ganska ny, kanske några månader gammal.. jag tror inte det är någon tätning, typ någon "resistansor" eller vad de heter kanske.. som man kan se på bilden så går det kablar till den.
mcrj wrote:Du har väl garanti kvar
är det bara packningar som smält så byt ut dom
mot värmebeständiga såna
fast det ser ju nästan ut som lim.

Re: Man borde kanske öppna sitt eget och kolla. ::)
Peking har samma nätagg som jag, öppna hans och kolla så ser du en identisk.

Jag vet inte riktigt vad det är för gegga, men det kom från de 2 gula sakerna..

Garanti finns kvar men vill helst undvika att skicka tillbaka för då blir jag datorlös (nästan)..
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Det är bara lim, inget att oroa dig för.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

kylpasta?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
davs
Posts: 107
Joined: 2003-03-04 12:18:51
Location: västerås
Contact:

Post by davs »

frågan är väll om du ens får skicka tillbaks den när du öppnat o moddat lite, brukar sitta lappar o klistermärken om sånt..

mitt nätagg började lukta bränt häromdan men efter o kört me det öppet ett tag så försvann det...skumma prylar det där :-/
AMD XP 3200+, 512Mb DDR PC3200, Abit NF7-S, PC Radeon 9600pro, 240 Gb blandat
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Jag har en idé när den sörjan har bildats...

Den där gula grejjset kan ha kommit närdet blev kortis typ.. det var så att jag tog ut strömkabeln från nätagget för att ändra fläkten till 7v, den fläkten har en separat kabel för att få RPM från fläkten, den hade jag inkopplat i moderkortet, och efter att jag har kopplat för 7v och startade så började fläktkabeln, att ryka och började lukta brännt, stängde snabbt av och tog ut den kabeln från moderkortet, kopplade 7v till en annan kontakt och testade igen.. och det gick fint.. men kabeln efter det blev kortis eller vad som hände så blev plasten på kabeln alldeles smält.. http://ulan.mine.nu/erik/DSCF0037.JPG

Plasten, eller skyddet runnt den transformatorn eller vad det är kanske oxå smälte lite då, och då uppkom denna smet.. det kan varit så
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
fredde24
Posts: 321
Joined: 2002-07-17 18:32:53
Contact:

Post by fredde24 »

crossfire wrote:Jag har en idé när den sörjan har bildats...

Den där gula grejjset kan ha kommit närdet blev kortis typ.. det var så att jag tog ut strömkabeln från nätagget för att ändra fläkten till 7v, den fläkten har en separat kabel för att få RPM från fläkten, den hade jag inkopplat i moderkortet, och efter att jag har kopplat för 7v och startade så började fläktkabeln, att ryka och började lukta brännt, stängde snabbt av och tog ut den kabeln från moderkortet, kopplade 7v till en annan kontakt och testade igen.. och det gick fint.. men kabeln efter det blev kortis eller vad som hände så blev plasten på kabeln alldeles smält.. http://ulan.mine.nu/erik/DSCF0037.JPG

Plasten, eller skyddet runnt den transformatorn eller vad det är kanske oxå smälte lite då, och då uppkom denna smet.. det kan varit så

Om ditt nätaggregat funkar så behöver du inte vara orolig! Den vita geggan är smält plast som troligtvis uppkommit av överhettning! Plast ät inte ledande utan isolerande och kan inte orsaka fel för att det droppat lite på de andra komponenterna. Som du sa hade du kopplat fel och det är väll därför som detta har inträffat! Det kommer från transformator spolen som blev för varm när du kopplade fel! En transformator blir ju varm, det är ju bara att känna på den du kanske har till mobilen för att ladda. Transformator är till för att göra om spånningen från 220 volt till andra volt antal t.ex 12 5 och 7volt.
AMD Athlon xp2600+ 2 * 512Mb DDR 400Mhz cas 2
Saphire radeon 9700Pro AIW 128MB DDR
HD Westerndigital Sata 200Gb
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Är "geggan" mjuk eller hård (kolla efter några timmars hårdkörning av maskinen)? Om den inte förändras nämnvärt kan smörjan vara någon slags lim som har tryckts in bland komponenterna för att dessa inte skall vibrera. Alla nätagg som jag har dissikerat har haft sådant runt komponenterna just för att förhindra att något skakar eller vibrerar (och därmed skapar oljud samt minskar risken för att något skavs sönder). Denna smörja är ett elände om man vill återanvända komponenterna man lyckas plocka ut... Vid normal användning är det inget att bry sig om.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Illuwatar wrote:Är "geggan" mjuk eller hård (kolla efter några timmars hårdkörning av maskinen)? Om den inte förändras nämnvärt kan smörjan vara någon slags lim som har tryckts in bland komponenterna för att dessa inte skall vibrera. Alla nätagg som jag har dissikerat har haft sådant runt komponenterna just för att förhindra att något skakar eller vibrerar (och därmed skapar oljud samt minskar risken för att något skavs sönder). Denna smörja är ett elände om man vill återanvända komponenterna man lyckas plocka ut... Vid normal användning är det inget att bry sig om.
Vid högre temperaturer (överbelastning, dålig kylning) slutar denna gummisilikonpasta att vara gummiaktig och blir mer som tjära, den återgår inte i fast form efter det utan fortsätter vara smetig.

Inget att bry sig om i sig, men man bör se varför det blev så varmt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Illuwatar wrote:Är "geggan" mjuk eller hård (kolla efter några timmars hårdkörning av maskinen)? Om den inte förändras nämnvärt kan smörjan vara någon slags lim som har tryckts in bland komponenterna för att dessa inte skall vibrera. Alla nätagg som jag har dissikerat har haft sådant runt komponenterna just för att förhindra att något skakar eller vibrerar (och därmed skapar oljud samt minskar risken för att något skavs sönder). Denna smörja är ett elände om man vill återanvända komponenterna man lyckas plocka ut... Vid normal användning är det inget att bry sig om.
Vet inte riktigt om jag vågar pilla inne i nätagget när det är igång, har redan fått en stöt p.g.a av det :) Som sakt så kom det från de 2 gula transformator spolarna.. Smörjan är gul och även plasten runt transformator spolen, det är nog som fredde24 säger och vad jag tror oxå för den delen.. att det blev nog när jag hade kopplat fel, och geggan är gul plast från spolarna..

Men jag ska titta till det lite då och då se hur det ser ut å så.. Kan kanske känna lite på det, men inte förns strömmen är ur.. men direkt efter har stängt av.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Post Reply