Sommarfetman

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Sommarfetman

Post by Najze »

Då var sommaren här igen (grå, tråkig och blåsig). Kvällsbilagorna matar oss med bantningsguider och kurer för att det svenska folket ska gå ner i vikt. Man har läst ett flertal gånger det senaste halvåret att svenska folket bara blir fetare och fetare och fler lider av övervikt. Jag räknar mig själv in bland dem. 19 år och fet? Uusch, inte bra. För ca 2 år sedan gick jag ner 20 kg, det gick på ca 9 månader. Sakta men säkert så gick jag upp i vikt igen och nu står man på den stadiga vikten igen. Ingen skulle nog klassa mig som fet om ni skulle träffa mig, lite kraftig kanske, men jag är ganska lång (1.84), bred och muskulös ;D. Jag har gymmat i omgångar så en del av min vikt är muskler. Något som är jäkligt tråkigt är att det är samma sak varje år, "jag måste gå ner i vikt, så jag kan visa mig, ha lättare för att få tjejer". Tidigt på året så tänker man, "härligt, lång tid kvar till sommaren, jag hinner träna upp mig". Men i princip varje år så misslyckas man. Det blir ju inte lättare av all grillmat och all go mat nu i sommartider.

För mig så är det bara stenhård disciplin som gäller. Äta mindre, motionera i princip varje dag. Aldrig äta något onyttigt, isåfall med måtta. Det hjälper, men det tar tid. Att behålla samma vikt, går knappt. Det blir fruktansvärt tråkigt att leva när man inte får äta nåt gott, utan får leva på bark och vatten. Men vad gör man?

Jag mådde bättre när jag hade gått ner i vikt, folk sa till en hur smal man blivit och det var lättare att få tjejer. Tråkigt på ett sätt nu när man är tillbaka i samma veva igen.

Bryr du dig om hur du ser ut? Äter du dig hellre fet och är glad än försöker hålla ner vikten och se bättre ut? Har du gått ner mycket i vikt någon gång, hur gjorde du? Vad krävs för att lyckas?
busus
Posts: 99
Joined: 2003-05-05 21:45:18
Location: lerum (världsmetropolen)

Re: Sommarfetman

Post by busus »

jag kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. hoho.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

jag kan också äta hur mycket som helst utan att gå upp nånting, tycker det är en negativ sak eftersom jag är rätt smal vill komma upp ca 5-8kg eller så :)
Hellsis
Posts: 327
Joined: 2002-03-07 22:35:37
Location: Arboga
Contact:

Post by Hellsis »

Fast det är ju mycket värre att bli fet såfort man unnar sig det minsta lilla..
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Har väl hyffsad ämnesomsätning, slutar jag röra mig (går cyklar & mycket) så hade jag nog gått upp ganska mycket.

Men jag kan frossa hur mycket jag vill så länge jag rör mig.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Här är det tvärtom. Jag kan inte äta utan att gå upp i vikt. Känner många som kan äta pizza 2 ggr om dagen, hela veckan utan att gå upp någonting, är väldigt avundsjuk på dessa personer.

De som inte går upp i vikt, kämpar för att gå upp, och vise versa. Varför kunde inte alla ligga på medel istället? :(
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag har BMI 27 nu och har minskat med 9 kg på två-tre månader, resten (15 kg kanske) kommer nog försvinna till Kreta i sena september, med lite mer ansträngning än vad jag behövt hittills. Jag är 17 och känner precis samma sak som du, plus att hormonerna går på högvarv, så jag behöver verkligen det här.

Inse att man inte kan förändra allt, bara, och ge dig fan på att ändra på det du kan.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
busus
Posts: 99
Joined: 2003-05-05 21:45:18
Location: lerum (världsmetropolen)

Post by busus »

Nim wrote:Jag har BMI 27
jag har BMI 17 :o
fast det räknas inte riktigt på mig för jag är så liten
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Jag är 1.78 m lång och väger 75 kg. Det är inte övervikt men min mage och stjärt har blivit bra mycket större och jag har bristningar på sidorna. Jag kunde äta hur mycket som helst förr men det är nu vikten börjar komma =/
Jag försöker så mycket som möjligt äta fettfri eller fettsnål mat och jag tycker det är bra. Öl dricker jag iofs mycket av.

Jag är 19 år btw och vill inte ha en stor ölmage när jag blir stor.
Jag är bättre än dig.
none

Post by none »

Jo, det är en vanligt att man skjuter upp sin sommarträning.
Själv bryr jag mig inte så speciellt om min vikt, ligger runt 100 kg utspritt på 194 cm, så ett par kilos övervikt, det har man ju.

Men, som vanligt tar man tag i det hela "nästa dag", vilket resulterar i noll form av motion, förutom om man känner sig nextra hurtig och cyklar till jobbet.

Fast nog bryr man sig om hur man ser ut, det är bara att det är jobbigt att åtgärda det.

Jag gick ner som mest runt 18 kilo när jag flyttade hemifrån. Receptet var lite pengar, dvs minimalt med föda, och ett gott öga för datoratiraljer.

Jag tror, att jag skulle kunna gå ner i vikt enkelt om jag drack mindre öll, slutade med smöret på mackorna, sluta med läsken och godisen. (långa nattskift på jobbet med tillhörande godisautomat är inte bra ;) )

Men skitsamma, snart är det semster, nyttighetstramset får vänta tills efter ;)
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Nim wrote:Jag har BMI 27 nu och har minskat med 9 kg på två-tre månader, resten (15 kg kanske) kommer nog försvinna till Kreta i sena september, med lite mer ansträngning än vad jag behövt hittills. Jag är 17 och känner precis samma sak som du, plus att hormonerna går på högvarv, så jag behöver verkligen det här.

Inse att man inte kan förändra allt, bara, och ge dig fan på att ändra på det du kan.
Jag vet att jag klarar att gå ner i vikt, eftersom jag lyckats innan, men det är så tråkigt att göra det, särskilt under sommaren.

BMI är inget att lita på, det skiljer så mycket från person till person, om man har muskler och liknande. Grov benstomme m.m.

Jag har BMI 30.

Något som man kanske ska se som en fördel är att är man kraftig så är det ett bättre utgångsläge för att bli biffig om man börjar träna, än för en som är smal och tanig. Jag tänkte köpa mig en cykel i dagarna och börjar träna igen. Efter sommaren blir det nog gymmet igen, och kanske lite steroider (ironi).
S13451
Posts: 56
Joined: 2003-04-04 18:59:08

Post by S13451 »

För mig hjälpte de att börja gå hem från skolan nästan varje dag, ca 6km gick ner ca 15kg efter en termin. Åt LITE bättre också.
"I never lie to any man because I don't fear anyone. The only time you lie is when you are afraid." -John Gotti
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

Spela Instagib i UT2k3 och 150+ i speed minst 3 timmar om dan så kommer du snart svetas bort alla extra kilon ;)

Spelade lite i helgen och det slutade med vattenplaning för musen eftersom jag svetade ner hela musmattan ;)
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Du ser inte stor ut på din avatar, Najze :) Något år sedan kanske?

Det drar inte mycket energi att svettas, faktum är att det nog tar mer att röra på sig i kyla eftersom det krävs mycket mer energi till att hålla kroppstempen jämn.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Ät inte för lite, då sänks ämnesomsättningen och kroppen sliter energi från musklerna istället för fettet och sådär.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Nim wrote: Du ser inte stor ut på din avatar, Najze :) Något år sedan kanske?

Ät inte för lite, då sänks ämnesomsättningen och kroppen sliter energi från musklerna istället för fettet och sådär.
Ja det är ca 1 år sedan, men jag har nog inte förändrats så himla mycket sedan dess.

Precis, man ska äta lika mycket om inte mer, men RÄTT mat. Grejen är att jag inte äter så himla dålig mat :(
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

När man lyfte skrot så höll sig vikten på fina nivåer. Enligt BMI är jag lätt överviktig, inte så konstigt med alla öl som skapat min fina mage. ;D
Men nu har jag precis slutat använda alltför feta produkter i matlagningen. Kör med lättfraishe och matlagningsgrädde. Mjukostar med nyckelhål, och dom nya chipsen som är lite mindre fett i.
På sommarn rör man sig ju mer, så fram till hösten så har jag som mål att bli "normal" igen. Ska börja styrketräna igen, men det är ju så dyrt nuförtiden. När man träffade gamla polare som ärligt sade: "Jasså, här har man lagt på sig!!", så kände jag att det var dags att vända trenden. Som 18 åring kunde jag äta hur mycket som hellst, men kom aldrig över 75 kilo. Nu, som 26-åring, får man sota för sina vanor. Väger just nu 92, och är 184cm.
Men starta en ny tråd i höst, så får vi se. ;)
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag har gått ner några tiotal kg fett (endast fett, ja) de senaste 3 månaderna genom kontinuerlig träning (~5 dagar i veckan). Jag har inte ändrat min diet på något vis för det skulle jag inte klara att hålla.

Det är väldigt enkelt att minska i vikt om man har disciplin och motivation, men har man inte dessa komponenter så är det väldigt väldigt svårt..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Re: Sommarfetman

Post by Gosman »

Najze wrote:Då var sommaren här igen (grå, tråkig och blåsig). Kvällsbilagorna matar oss med bantningsguider och kurer för att det svenska folket ska gå ner i vikt. Man har läst ett flertal gånger det senaste halvåret att svenska folket bara blir fetare och fetare och fler lider av övervikt. Jag räknar mig själv in bland dem. 19 år och fet? Uusch, inte bra. För ca 2 år sedan gick jag ner 20 kg, det gick på ca 9 månader. Sakta men säkert så gick jag upp i vikt igen och nu står man på den stadiga vikten igen. Ingen skulle nog klassa mig som fet om ni skulle träffa mig, lite kraftig kanske, men jag är ganska lång (1.84), bred och muskulös ;D. Jag har gymmat i omgångar så en del av min vikt är muskler. Något som är jäkligt tråkigt är att det är samma sak varje år, "jag måste gå ner i vikt, så jag kan visa mig, ha lättare för att få tjejer". Tidigt på året så tänker man, "härligt, lång tid kvar till sommaren, jag hinner träna upp mig". Men i princip varje år så misslyckas man. Det blir ju inte lättare av all grillmat och all go mat nu i sommartider.

För mig så är det bara stenhård disciplin som gäller. Äta mindre, motionera i princip varje dag. Aldrig äta något onyttigt, isåfall med måtta. Det hjälper, men det tar tid. Att behålla samma vikt, går knappt. Det blir fruktansvärt tråkigt att leva när man inte får äta nåt gott, utan får leva på bark och vatten. Men vad gör man?

Jag mådde bättre när jag hade gått ner i vikt, folk sa till en hur smal man blivit och det var lättare att få tjejer. Tråkigt på ett sätt nu när man är tillbaka i samma veva igen.

Bryr du dig om hur du ser ut? Äter du dig hellre fet och är glad än försöker hålla ner vikten och se bättre ut? Har du gått ner mycket i vikt någon gång, hur gjorde du? Vad krävs för att lyckas?
Hmmm tror det där stämmer väldigt bra in på mig också... ::)

Jag gick ner 14kilo förra sommaren, från 92kilo till 78kilo... det e ganska stor ned gång.. men under vintern har det ändrats en del.. och vikten har ökat till 83-85kg nu.. anledningen att jag gick ner så mycket var:

Mycket vatten
Motion (cykla till jobbet)
Mat (ordentlig frukost och nån frukt på dan och stabil middag)

Nu ska jag till grekland några veckor så får vi se hur det blir efter det :) lycka till och må vikten vara med dig.. (eruhm.. tolka det rätt så blir det bra ;) )
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Sommarfetman

Post by Najze »

Zion wrote:Hmmm tror det där stämmer väldigt bra in på mig också... ::)

Jag gick ner 14kilo förra sommaren, från 92kilo till 78kilo... det e ganska stor ned gång.. men under vintern har det ändrats en del.. och vikten har ökat till 83-85kg nu.. anledningen att jag gick ner så mycket var:

Mycket vatten
Motion (cykla till jobbet)
Mat (ordentlig frukost och nån frukt på dan och stabil middag)

Nu ska jag till grekland några veckor så får vi se hur det blir efter det :) lycka till och må vikten vara med dig.. (eruhm.. tolka det rätt så blir det bra ;) )
Motion, motivation och ork är det som krävs. Bara man orkar komma in i det så brukar det inte vara några större problem. Ska ut och leta cykel nu i helgen, se om det finns nån billig cykel som man trampa runt på i sommar :)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag är överviktig på ungefär den nivån strax innan det skulle kunna få negativa konsekvenser för hälsan. (är uppe och nosar på BMI 29) Jag promenerar rätt mycket året runt och tänker klara mig på det. I övrigt är det mest att försöka hålla borta hysteriska tankar på bantning, för jag kommer inte att bli smal. Har nästan aldrig varit smal i hela mitt liv heller och är typen som inte äter mycket godis eller pizza men klarar hullet ändå. ;)

Jag tror ändock att som mänsklig varelse så kan man äta lite vad som helst och må bra, om man bara ser till att röra på sig lite varje dag. Framför allt rörelse som aktiverar hela kroppen. När man exempelvis styrketränar förbränner man inte nödvändigtvis så mycket energi eller tränar hjärtmuskeln lika bra som en rask promenad. Springa skulle jag gärna kunna göra, men särskilt den här årtiden sätter lungorna stopp efter en halv kilometer. Bättre på vintern då, med härliga långlaggar om det finns ordentligt med snö. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

mkk wrote:Jag är överviktig på ungefär den nivån strax innan det skulle kunna få negativa konsekvenser för hälsan. (är uppe och nosar på BMI 29) Jag promenerar rätt mycket året runt och tänker klara mig på det. I övrigt är det mest att försöka hålla borta hysteriska tankar på bantning, för jag kommer inte att bli smal. Har nästan aldrig varit smal i hela mitt liv heller och är typen som inte äter mycket godis eller pizza men klarar hullet ändå. ;)

Jag tror ändock att som mänsklig varelse så kan man äta lite vad som helst och må bra, om man bara ser till att röra på sig lite varje dag. Framför allt rörelse som aktiverar hela kroppen. När man exempelvis styrketränar förbränner man inte nödvändigtvis så mycket energi eller tränar hjärtmuskeln lika bra som en rask promenad. Springa skulle jag gärna kunna göra, men särskilt den här årtiden sätter lungorna stopp efter en halv kilometer. Bättre på vintern då, med härliga långlaggar om det finns ordentligt med snö. :)
Jo vi ligger nog ganska lika till. Jag har i princip aldrig varit smal heller, och verkar inte kunna bli det heller. Det var väl under den tiden för 2 år sedan jag var i det smalaste tillståndet ;). Det gäller att ha tid att äta rätt och orka motionera och träna. Inte ens när jag tränade 5x i veckan så hjälpte det, men det klart, då var det 3xgym, 1xsimning och 1xspinning, så man skulle väl ha satsat på motionen mer.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Peking wrote:jag kan också äta hur mycket som helst utan att gå upp nånting, tycker det är en negativ sak eftersom jag är rätt smal vill komma upp ca 5-8kg eller så :)
hade behövt en 10kg till jag med ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Lazr
Posts: 233
Joined: 2002-06-27 0:10:02

Post by Lazr »

Är det någon som behöver hjälp med fettminskning/viktuppgång så säg till, jag är ingen fjolla som skryter eller något sånt men jag är påläst vad gäller träning, kost och vila; de tre viktigaste faktorerna för levande konst, bodybuilding ;D

Jag har 2 perioder på året, en bulk-period då jag går upp runt 10 kg och ligger på en stadigt vikt runt 100kg då jag äter lite slappare och unnar mig go mat, vanligtvis infaller denna period under höst och vinter. Det är då man bygger muskler.

Sedan ägnar jag senvår och sommar för att deffa, då går jag ner runt 10 - 12 kg för att få fram definitionen på musklerna och bli av med fett, allt handlar om mycket självdisciplin för man kan vara hur påläst som helst men i slutändan är det en själv som måste dra det längsta strået!
Give me a phatt BEAT!
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Fenix wrote:
Peking wrote:jag kan också äta hur mycket som helst utan att gå upp nånting, tycker det är en negativ sak eftersom jag är rätt smal vill komma upp ca 5-8kg eller så :)
hade behövt en 10kg till jag med ;)
Samma här :P
Post Reply