Piratkopiera inte min kompis!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Piratkopiera inte min kompis!

Post by mkk »

Edit: Kommentarer utanför ämnet har städats bort. Notera också att det är fritt att diskutera andras motiveringar.

;) Jo jag tänkte att det kanske finns fler än jag som känner särskilt starkt för vissa utvecklare genom att de gjort mycket bra produkter. Ni som gillar en utvecklare så pass mycket att ni inte skulle kunna tänka er att piratkopiera spelen (mer än möjligtvis för att prova innan köp om demo saknas) kan ju nämna det med någon kort motivering. Jag nämner de två som jag kommer på direkt. Fjortiskommentarer som "öh, jag kopierar allt" undanbedes då det inte har med ämnet att göra.

Ensemble Studios. (Age of Empires / Mythology)
En oerhört seriös utvecklargrupp som inte bara varit relativt ensamma om att vidareutveckla den klassiska RTS-genren som annars så ofta benämns såsom utdöende och fyllt av kopior och halvmesyrer, man är dessutom trevliga att prata med då de gärna är med och diskuterar i diverse fansite-forum.

Black Isle / Interplay. (Fallout-serien)
Åtminstone vad gäller Fallout-serien så har och kommer jag aldrig att köra på en kopia. Det är inte bara en mycket imponerande spelserie som åtminstone kommer i närheten av något slags rollspelande i en genre som annars är fylld till bredden av Hack'n-Slash och bleka konsollportningar. Som en bonus så lägger de nämligen inte ens in kopieringsskydd på skivorna! Man skonar den lilla procent av betalande kunder som annars riskerar att råka ut för att läsaren inte stödjer SafeDisk och annat jox, samtidigt som det underlätar användandet av bildfiler på hårddisken istället för att byta skiva hela tiden. Åtminstone de spel som kräver serienummer för att fungera på nätet kunde vara lika kundvänliga i fråga om kopieringsskydd, då dessa ändå säljer mest för spelandet över internet och nätverk.
Last edited by mkk on 2003-07-06 15:48:56, edited 1 time in total.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

id softwares spel. De är så schyssta att de släpper källkod till äldre spel fria, och det där med WolfET var också mycket bra gjort. Doom 3 lär jag köpa.
hej.
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Post by Chas »

Starcraft (broodwar)
Warcraft III + exp

dessa spel skulle jag aldrig kunna kopiera eller köra brännt.
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Icewinddale serien skulle inte jag skaffa kopierat..Nästa gång man får råd ska jag inskaffa 2an.Bättre rollspel har jag aldrig spelat till pc.
We dance to all the wrong songs
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Nintendo (förutom snes rommar som aldrig såg solen utanför japan)
Sega
SquareSoftEnix
Blizzard
Capcom (defenitivt resident evil serien)

Bra spel betalar jag mer än gärna för.

Gamla nes spel emulerar jag ibland.. rariteterna står utanstoppade till åldernshöst, tar fram dem ibland men de blir mer och mer sällan.
Last edited by nissse on 2003-06-27 17:42:19, edited 1 time in total.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Blizzard & Westwood + ovannämna Fallout-serien, piratkopiering av dessa borde beläggas med dödsstraff.

edit: Måste erkänna att jag lirat nerladdad version av Fallout 2, dock äger jag den Europeiska versionen av spelet men den nerladdade Amerikanska innehåller mer våld (mer skoj) :)
iDon't care about your problems.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Blizzard är ett företag jag inte skulle köpa (eller spela) några spel från. Visserligen gör de inte spel till mitt OS men det hör inte hit.

De har visat en synnerligen usel attityd på senaste tiden. Vivendi Universal som är systerbolaget (jag känner inte till den korrekta termen) har dödat bnetd, den fria Battle.Net-servern. Dessutom dödade de för ett litet tag sedan FreeCraft. Ett fritt strategispel som kunde använda data från Warcraft. Vilket bara bevisar att Blizzard inte är ett "gäng sköna snubbar som gör kul spel" utan ett maktbenäget företag som inte alls drar sig för att att klämma åt ett litet hobbyprojekt.

Det är min enkla åsikt. Ni andra (speciellt militanta Gnuet :) ) tänk till innan ni postar så att den här tråden inte spårar ur.
» the empire never ended
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

-Blizzard. Visst dödade dom FreeCraft prjektet samt Starcraft 3D men ärligt vem behöver dessa när dom "riktiga" spelen är så ruggigt bra :)

-Valve. Säger bara Half-Life + mods och Half-Life 2. Har aldrig ens tänkt tanken att ladda he/ bärnna eller dylikt.

EA Sports Fifa Serie. Köper det varje år och skulle aldrig komma på tanken att kopiera.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

whiz wrote:Blizzard är ett företag jag inte skulle köpa (eller spela) några spel från. Visserligen gör de inte spel till mitt OS men det hör inte hit.

De har visat en synnerligen usel attityd på senaste tiden. Vivendi Universal som är systerbolaget (jag känner inte till den korrekta termen) har dödat bnetd, den fria Battle.Net-servern. Dessutom dödade de för ett litet tag sedan FreeCraft. Ett fritt strategispel som kunde använda data från Warcraft. Vilket bara bevisar att Blizzard inte är ett "gäng sköna snubbar som gör kul spel" utan ett maktbenäget företag som inte alls drar sig för att att klämma åt ett litet hobbyprojekt.
Anledningen till att de dödade freecraft och bnetd är att de hade för lika namn, så projekten bör ju inte ha dött, bara bytt namn?
hej.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Anledningen till FreeCraft var framförallt att det var möjligt att använda data (texturer och dylikt) från WarCraft. Det spreds dock inte med FreeCraft utan man fick använda sin vanliga Warcraft-CD för det.

Edit: Hmm.. jag hittar både argument som säger att det handlar om enbart namnet samt andra som säger att det handlar om för tydliga likheter mellan FreeCraft och WarCraft. Tråkigt är det hur som helst.

Anklagelserna mot bnetd har skiftat, nu verkar de stå till svars för att ha strulat med Blizzards klient/server-kod.

Det här är hur som helst alldeles off-topic.
» the empire never ended
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Digital Illusions (Dice med andra ord).

Nu ska jag gnälla lite.
linc wrote:id softwares spel. De är så schyssta att de släpper källkod till äldre spel fria, och det där med WolfET var också mycket bra gjort. Doom 3 lär jag köpa.
ET utvecklades av splashdamage, inte id. (Är mirkk-kompis med några av utvecklarna ;))
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Personligen kan jag förstå varför det existerar piratkopiering, lika mycket som jag kan förstå varför folk är emot det. Att ta betalt för ett väl fungerande och bra spel är inte något som jag uppfattar som konstigt, det är snarare då vissa *host* företag börjar släppa en massa värdelösa expansioner (som många andra lagt till gratis) då det verkligen börjar kännas som att man drar ut på gränserna. Kommer det fler expansioner till ett spel än vad det kommer patchar till MMORPG's så är det sannerligen inte något jag berömmer.

Det är ungefär som om de vill mjölka så mycket pengar som möjligt ur grundkonceptet bara för att det blev populärt från början. Jag kan väl kanske förstå det ur en ren kapitalistisk och företagsmässig synvinkel, men jag ser inte någon skillnad mellan detta beteende och t.ex. Telias företagsskötsel.

Personligen ser jag piratkopiering som jag ser på mp3-filer. Jag laddar hem en skiva i mp3-format, och om jag gillar vad jag hör så köper jag oftast skivan. Nu säger jag "oftast" eftersom jag knappt har ekonomi till mat för tillfället och då hamnar sådana saker på hyllan.

Själv hyllar jag just nu SOE och Planetside, och donerar gladeligen 13$ i månaden för det.

Däremot att betala pengar för skitspel, det tänker jag aldrig göra, oavsett hur mycket någon säger att det är omoraliskt. Provar jag ett nyutkommet spel och bedömer det som värdelöst, så köper jag det aldrig. De som hävdar att demos fyller den effekten har ingen koll på hur spelvärlden fungerar imho.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Heroes of might and magic 4 var nog det senaste spelet jag köpt. Va ju ett tag sen men jag har nog inte spelat nått nyare särskilt mycket (förutom ET).
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Pontifex 1 och 2, underbara nyskapande spel.
Det enda spelet jag köpt är GTA 1 och det är därför jag tyckte det var unikt och nyskapande. Det är sådant jag tycker man skall satsa på, så det blir lite utveckling.

Spel man inte borde betala för:
Sims med 30100 expansioner varav 0 gratis.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ultima Online har jag köpt. :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

I mitt tidigare liv så blev det spel som Diablo (I o II) och RollerCoaster Tycoon.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Valve Softwares spel skulle jag inte vilja ha piratkopierade versioner av. För att dom gav oss världens bästa spel: Halflife!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

whiz wrote: De har visat en synnerligen usel attityd på senaste tiden. Vivendi Universal som är systerbolaget (jag känner inte till den korrekta termen) har dödat bnetd, den fria Battle.Net-servern.
Vivendi Universal är knappast systerbolag till Blizzard. Blizzard ägs av Sierra, som i sin tur ägs av Vivendi Universal. VU Games är datorspelsgrenen av ett gigantiskt mediakonglomerat bestående av franska Vivendi och amerikanska Universal (som bland annat är en filmstudio några av er kan ha hört talas om ;) )

Vad Blizzard tycker är knappast Vivendis problem VUG kör sitt eget rally och gillar knappast någon som är och tafsar i närheten på den enda guldko som gör att de behåller Sierra. (De har försökt bli av med Sierra tidigare men verkar inte fullfölja planerna, man kan ju hoppas att det är Blizz lönsamhet som gör det... men förmodligen är det Deer Hunter-serien)

Så hur som helst, man skall inte lasta skit på Blizzard för Vivendis handlingar. Och man skall nog egentligen inte klandra Vivendi, de spelar på en lite högre nivå än oss vanliga användare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

"Sid Meier's Civilization I" detta är absolut ett spel som inte får pirat kopieras har Originalet på Amiga och PC bojaaa.
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

Jag skulle antagligen aldrig piratkopiera iD softwares spel eftersom det är bland det bästa som finns i FPS genren.

Det helt underbara RollerCoaster Tycoon skulle aldrig falla mig in att köra i någon annan version än original, det röjer :) Dock är tvåan totalt misslyckad :(
User avatar
HulkeN-
Posts: 17
Joined: 2002-06-11 21:38:22
Location: GBG
Contact:

Post by HulkeN- »

Dungeon Keeper 2 och Half Life
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

En sak är säker, jag kommer aldrig ladda hem Duke Nukem Forever. 8)
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nej, inte någon annan heller. ::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

Den dagen dom släpper duke nukem forever har jag redan legat död och begraven i över 120 år ;D.
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag misstänker att jag kommer vara uppemot 30-35 då iaf...
iDon't care about your problems.
Post Reply