Ingen färg vid tv-ut

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Ingen färg vid tv-ut

Post by crossfire »

Har ett Radeon 9500pro, testar för första gången att koppla till tvn.. funkar bra förutom att jag får inte färg. Har kollat typ alla inställningar..

Har WinXP pro och har standard drivrutiner, de som följde med. Som sagt allt funkar förutom färgen, hjälp.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

Post by laftaro »

kolla om du har rätt scart och sånt om det handlar om inställningar på på tv eller video beroende vlken ingång du använder.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

laftaro wrote:kolla om du har rätt scart och sånt om det handlar om inställningar på på tv eller video beroende vlken ingång du använder.
Jag har en sådan scart med audio(sterio), s-vhs och video ingång på.. och som man kan växla mellan in och ut på scarten.

Jag kör så att jag kopplar den direkt till tv:n, vet inte riktigt om det är något man kan ställa in.. tack för tipset, ska testa gå via videon oxå.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

Post by laftaro »

crossfire wrote:Jag har en sådan scart med audio(sterio), s-vhs och video ingång på.. och som man kan växla mellan in och ut på scarten.
jag hade också en sån , en billigare variant . den var inte så bra...
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Kan teven med S-VHS överhuvudtaget?
Min teve kan inte det och när jag kopplar in mitt 9500pro utan en specialkontakt så får jag inte färg. Med en specialkontakt som gör om S-VHS-signalerna till sånt som min teve kan med så funkar det dock.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Axeflower wrote:Kan teven med S-VHS överhuvudtaget?
Min teve kan inte det och när jag kopplar in mitt 9500pro utan en specialkontakt så får jag inte färg. Med en specialkontakt som gör om S-VHS-signalerna till sånt som min teve kan med så funkar det dock.
Jaså? Hur ser en sådan specialkontakt ut?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

crossfire wrote:Jaså? Hur ser en sådan specialkontakt ut?
Som en vanlig. Det är insidan som räknas vettu ;)
Kostar lite mer än en vanlig, men vill man ha färg och ens teve inte kan med S-VHS så blir det iaf fall billigare än att köpa en ny teve.

Köpte min här: http://www.s-video-to-scart.com/, tror inte att att det finns att köpa nått liknande någonannanstans heller för den delen. Det enda stället jag har hittat iaf.

Om det nu är så att avsaknaden av färg beror på detta så bör det hjälpa med en sån.
User avatar
Kimball
Posts: 274
Joined: 2002-10-14 22:49:22
Location: Oskarshamn
Contact:

Post by Kimball »

Hade samma problem förut, men de va för att jag körde på fel "av" kanal (min s-video ligger på 2 av "av" kanalerna). På av1 var färgen svartvit och på av2 var de i färg.
Du har inte en s-video ingång direkt i tv:n, så du slipper scart omvandlaren? De funkade också för mig.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Detta är dock inte min tv utan jag är på ett lan, men det ser ut att vara en ganska ny tv. Tvn har 2 scartingångar, ext.1 och ext.3, har testat båda men får bara svartvitt. Tvn har dock s-vhs uttag som ext.2. Jag har testat att koppla direkt till den men då får jag ingen bild alls. Men om tvn har uttag för s-vhs så borde den väl stödja s-vhs?

Edit: Den har en video oxå, försökte som koppla via den till tvn men får ingen bild då.. har bara kopplat ihop videon och tvn med en antennsladd, vanliga videoband funkar dock.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
arde_81
Posts: 28
Joined: 2002-03-22 0:55:56

Post by arde_81 »

Kan int så mkt, men de låter som du kör med NTSC och inte PAL...?..Men ja vet inte..
Celron 2,0 på ett Asus p4pDL
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

arde_81 wrote:Kan int så mkt, men de låter som du kör med NTSC och inte PAL...?..Men ja vet inte..
Nepp kör med pal, har även testat alla lägen..
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Axeflower wrote:Köpte min här: http://www.s-video-to-scart.com/, tror inte att att det finns att köpa nått liknande någonannanstans heller för den delen. Det enda stället jag har hittat iaf.
Tycker att den borde finns lite här å där.. det verkar vara ett ganska vanligt problem ändå.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Lasse
Posts: 102
Joined: 2002-05-04 17:54:26

Post by Lasse »

Jag var tvungen att ställa in kompositvideo för att få färg på min tv (med s-video till scart kabel)
Win XP | P4 3.6Ghz | 2GB Ram | 2*250GB HDD | x850xt
User avatar
haghala
Posts: 151
Joined: 2002-10-01 15:18:59
Contact:

Post by haghala »

jag hade samma problem med en kompis vivo kort hade koplat in den till svhs och körde tv tool och det var svart-vit bytte så att det var komposit signal och jag fick färg
så testa byt signal typ
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

haghala wrote:jag hade samma problem med en kompis vivo kort hade koplat in den till svhs och körde tv tool och det var svart-vit bytte så att det var komposit signal och jag fick färg
så testa byt signal typ
Man behöver skaffa tv-tool för att byta signal eller?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
haghala
Posts: 151
Joined: 2002-10-01 15:18:59
Contact:

Post by haghala »

jag lärde göra det
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

crossfire wrote: Man behöver skaffa tv-tool för att byta signal eller?
Ofta behöver man det.. om man inte kan ställa in grafikkortet så att det skickar ut vanlig komposit-VHS istället för S-VHS.

Om jag har fattat det rätt (läste några guider förut) så är problemet att en vanlig video/tv med scart tar in både färg och ljus-information ihopbakat.
I S-VHS skickas de separat. Därför blir det svartvitt om inte TV:n kan ta emot signalerna separat.
Men exempelvis TV-Tool kan du omvandla till VHS, så att den bakar ihop signalerna, och du får färg.
Men man kan ska visst också kunna löda lite i Scart-omvandlaren, dvs koppla ihop färg och ljus, så har du en permanent SVHS->VHS-omvandlare.

Rätta mig om jag har fel, peeps, det var ett tag sen jag kikade.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Oni wrote:Ofta behöver man det..
Hur gör man om man har ett ATI kort då? Finns det någe liknande program till Ati?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Axeflower wrote:
crossfire wrote:Jaså? Hur ser en sådan specialkontakt ut?
Som en vanlig. Det är insidan som räknas vettu ;)
Kostar lite mer än en vanlig, men vill man ha färg och ens teve inte kan med S-VHS så blir det iaf fall billigare än att köpa en ny teve.

Köpte min här: http://www.s-video-to-scart.com/, tror inte att att det finns att köpa nått liknande någonannanstans heller för den delen. Det enda stället jag har hittat iaf.

Om det nu är så att avsaknaden av färg beror på detta så bör det hjälpa med en sån.
Du orkar möjligtvis inte skruva upp den och kolla vad dom har kopplat om för sladdar och suttit i för kondensatorer? :-)
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Den_Onda_Apan wrote:Du orkar möjligtvis inte skruva upp den och kolla vad dom har kopplat om för sladdar och suttit i för kondensatorer? :-)
Den har tyvärr inga skruvar. Så att försöka öppna den skulle förmodligen leda till att jag hade sönder den, och den är lite för dyr för att jag vill riskera det.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

crossfire wrote:Hur gör man om man har ett ATI kort då? Finns det någe liknande program till Ati?
TVTool och TVCC2000 är de jag känner till, men det borde väl gå att googla sig fram till nåt som funkar för ATIs chipset också..

Du är säker på att du inte har något alternativ för VHS(composit) vs SVHS under grafikkortsinställningarna?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Oni wrote:Du är säker på att du inte har något alternativ för VHS(composit) vs SVHS under grafikkortsinställningarna?
Jo ganska säker.. det finns en inställning för S-vhs men det är bara hur bra skärpan ska vara.. men alla radeon 8500 och uppåt har väl samma inställningar för tv-ut så måste vara många som vet tycket jag.. tittade på ett 8500, den hade samma inställnings alternativ iaf som mitt 9500pro.

Sedan jag googlade en del.. fast hittade inget =/ ska testa mer..
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Post Reply