Sokel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Sokel?

Post by meminus »

hur vet man vilken sokel man har?

AMD´s soklar...



Förresten...om man på ett oförklarligt sätt råkat bryta av EN PIN på IDE anslutningen på hårddisken. Kan det gå på garanitn? Elelr tror ni att det går att laga? På nått vänster...

för det spelar väll ingen roll vad den "avbrutna pinen är förnågot material, så länge det är ledande förståss....svårt att lödda...................

Jaja...
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Beror helt på VAD för amd-processor du har.. :)
Har ingen aning om hd-frågan dock..

ps. det heter sockel :)
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

ang hd-frågan.. Jag har lagat pinns på HDs... men det kräver ju att man är van vid lödkolven och någolunda stadig på handen ;) Och vet vad man gör..
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag har också lagat en pin till en hårddisk, inga direkta lödkunskaper innan men jag var försiktig. Dock hade jag ju pinen sen tidigare, jag vet inte hur lätt/svårt det är att sätta dit något annat.

AMD har samma sockel nu sen när de gjorde sin Thunderbird 900 och duron 600. Alla cpuer från de och framåt passar, förutsatt att moderkortets chipset stödjer dem.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Man kan även gå runt problemet med hårddisken och löda en tråd direkt mellan pinfästet på hårddiskens huvudkort och bandkabeln om man inte tror att man klarar att byta ut pinnen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Ghlarg...jag vet inte om vi tänker på samma sak, men jag funderade så här:

I IDE kabeln, där det numear bara är ett hål (där den saknade PINen ska in) Om man bara trycker in en PIN där så sittter den juh! Sedan får juh PINen på hårdisken och den i IDE kabeln kontakt när man trycker ihop den...

Borde inte det fungera? Så slipper man löddningen
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Ghlarg...jag vet inte om vi tänker på samma sak, men jag funderade så här:

I IDE kabeln, där det numear bara är ett hål (där den saknade PINen ska in) Om man bara trycker in en PIN där så sittter den juh! Sedan får juh PINen på hårdisken och den i IDE kabeln kontakt när man trycker ihop den...

Borde inte det fungera? Så slipper man löddningen


Jo...prosessorn är en AMD ATHLON. typ 1-2 år gammal =O/
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

slaier wrote:Ghlarg...jag vet inte om vi tänker på samma sak, men jag funderade så här:

I IDE kabeln, där det numear bara är ett hål (där den saknade PINen ska in) Om man bara trycker in en PIN där så sittter den juh! Sedan får juh PINen på hårdisken och den i IDE kabeln kontakt när man trycker ihop den...

Borde inte det fungera? Så slipper man löddningen
Nej, det kommer glappa
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

slaier wrote:Ghlarg...jag vet inte om vi tänker på samma sak, men jag funderade så här:

I IDE kabeln, där det numear bara är ett hål (där den saknade PINen ska in) Om man bara trycker in en PIN där så sittter den juh! Sedan får juh PINen på hårdisken och den i IDE kabeln kontakt när man trycker ihop den...

Borde inte det fungera? Så slipper man löddningen


Jo...prosessorn är en AMD ATHLON. typ 1-2 år gammal =O/
men då är det Socket A
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Det kommer glappa då...jaha...

SoCKel A oki

"S" "O" "C" "K" "E" "L" <-----Kolla jag kan stava!
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Post Reply