SCSI...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Petro
Posts: 293
Joined: 2002-03-09 0:26:03

SCSI...

Post by Petro »

Tjena!

Någon som kan tipsa om en sida där SCSI förklaras lite mera ingående men ändå begripligt och helst på svenska??? Har läst ett par nu (på engelska) och har blandat ihop allt, det blev bara för mycket
::)...
User avatar
Newstar
Posts: 25
Joined: 2002-03-08 8:00:56
Location: Skåne

Post by Newstar »

Vet inte hur avancerat du vill kolla men här hittade jag lite nyttig fakta.

http://www.dataparadiset.com/SUPPORT/scsi_info.htm

De e inte ovanligt att man får ta o gräva sej genom engelska sidor när man väl behöver ta reda på nåt. Inte kul men va gör man.
Man får glad att de blev som de blev när de nu inte blev som de skulle.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Newstar wrote:De e inte ovanligt att man får ta o gräva sej genom engelska sidor när man väl behöver ta reda på nåt. Inte kul men va gör man.
Frågar på 64bits. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Newstar
Posts: 25
Joined: 2002-03-08 8:00:56
Location: Skåne

Post by Newstar »

:o Jaha...Där fick jag... ;D
Man får glad att de blev som de blev när de nu inte blev som de skulle.
User avatar
Petro
Posts: 293
Joined: 2002-03-09 0:26:03

Post by Petro »

Hmm... okej...
Har hittat denna disk, http://www.itbutikken.dk/vareinfo.asp?v ... u=hardware.
Öhh, säger mig inte mycket... Kanske kan någon svara på varför den är så billig? Vad saknar den som de dyrare har, är den mycket slöare än tex. UWSCSI bla bla bla osv, osv, osv... ::).

Ingen som kan tipsa om en bra sida där allt om SCSI förklaras? Skillnaden på hastighet mellan 50, 68, 80-pins diskar, finns den eller är det bara olika standarder sas?

Tack till er ovan som svarat btw ;).
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

2MB / 7ms / 7200RPM / Ultra2

Alltså 7200 rpm och en söktid på 7 ms.
inte så värst imponerande för en SCSI.
Beroende på tätheten på plattorna så kan den vara slöare än en bra IDE i slutändan. (rena läshastigheten då).
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Petro
Posts: 293
Joined: 2002-03-09 0:26:03

Post by Petro »

Axman wrote:2MB / 7ms / 7200RPM / Ultra2

Alltså 7200 rpm och en söktid på 7 ms.
inte så värst imponerande för en SCSI.
Beroende på tätheten på plattorna så kan den vara slöare än en bra IDE i slutändan. (rena läshastigheten då).
Jo ok, det har jag ju förstått, det är ingen värsting. Men "Ultra2" säger mig inget... Samma disk heter på andra ställen "Wide", "Ultra Wide", "SCSI-2" mm... Dessa benämningar är vad jag igentligen vill lära se skillnad på...

Har tänkt att köra 2 eller 3 av dessa diskar i RAID0, om det nu inte blir snabbare än IDE RAID0 så borde det vara "säkrare" iaf, eller ????
Har dåliga erfarenheter utav IDE sedan min IBM 75:a och SCSI RAID-kortet finns redan så jag tänkte testa SCSI då det finns ekonomisk möjlighet nu...
Visst visste jag att det fanns många standarder på SCSI-fronten... Men inte visste jag att det skulle vara så HIMMLA SVÅRT att få det hela förklarat på ett "humant" sätt i detta stora internet :D!
naTTen
Posts: 12
Joined: 2002-03-09 22:14:49
Contact:

Post by naTTen »

Ska du skaffa scsi nu så ska du ha U160. Jag har U2W (lvd) och jag kör en ibm 3lzx disk på 10000 rpm på en kanal. Om man räknar mb/s så är kanske inte scsi så mycket snabbre än ide men scsi har andra bra egenskaper som gör så att det mycket bätre än ide i slutändan.
Desutom så belsatar inte scsi processorn alls lika mycket som ide, min belastade en p3 850 mhz ca 3 % enligt hd tach. den läste också i genomsnitt ca 30 mb/s.


Så var det en sak jag vill fråga er med ide diskar, Laggar era datorer när hårdisken används, typ om ni spelar och någon tankar från er. För alla mina kompisar gör datorn det men inte för mig,
Dual p3 850 mhz. mmmmmm snabbt
Post Reply