mindre folk på lan!!!!!

LAN, Demoparty och allt som rör området.
User avatar
P!ngU
Posts: 60
Joined: 2003-09-07 2:56:00

mindre folk på lan!!!!!

Post by P!ngU »

är det bara jag eller börjar det bli mindre lan och lanare??
typ bara 4-6 stora lan nu till hösten för var det mycke mer och så börjar det komma mindre å mindre folk åxå frozen skulle det va 300 pers kom typ bara 100st jag börjar bli orolig att till slut kommer det inte finnas nå mer en hemma lan
för lat för detta.
User avatar
MapE
Posts: 264
Joined: 2003-03-27 21:07:45
Location: Varnhem
Contact:

Post by MapE »

Folk kanske insett att det är roligare att vara på mindre lan och umgås ? Eller så har det inte vart tillräckligt många "eldsjälar" som satt igång något.
Are those people perverts ?
Or rather, hobbyists, maybe ?
Thurizas
Posts: 19
Joined: 2003-08-14 14:44:25
Location: Linköping
Contact:

Post by Thurizas »

jag tycker det verkar som demoscenen dör mer och mer och de "riktiga" lanarna är väl ändå sceners ?
Gamers går i regel hand i hand med "wärschfolk" som inte orkar åka på lan bara för att tanka...

Jag har iaf ett gäng i min umgängeskrets som slutat åka på lan med motiveringen att de kan lika gärna spela och tanka hemma...

Utbyte av erfarenheter och information har tyvärr inte längre lika hög prioritet :/

Anledningen till att jag inte åker på lika många lan längre är för att jobb har börjat ta överhanden.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

orken tryter, helt enkelt. förut var lan himmelriket, sen blev det en skön sak, nu är det mest "orka packa ihop datorn.."


edit: !!!!!
Last edited by lillis on 2003-09-07 15:38:25, edited 1 time in total.
User avatar
Slimer
Posts: 480
Joined: 2002-09-16 18:17:17
Location: Umeå
Contact:

Post by Slimer »

Tror internet med det fiiina ordet bredband är boven i dramat. Spela nätverk går ju faktiskt för väldigt många att göra hemmifrån... men jag håller med.. saknar konkandet med datorskrot och hela hockeytrunkar med nätverkskablar.. och frustrationen då ngn skulle fara hem när man körde koax :D
Hemmabygge - [P4HT 2800MHz - Asus P4P800 Deluxe - 1024MB - 200GB+160GB Seagate 7200.7 Sata - Geforce 6800 - SoundBlaster Audigy2 ZS - CDRW+DVD+DVDRW - Samsung 959NF]
Dell Optiplex - [P3 500MHz - 384MB PC100 - 40GB Samsung]
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag åker mindre och mindre på LAN. Då jag började var jag 13 år, eller något och då var det ett per månad ungefär. När det inte anordnades några mer scene-LAN runt om mig så åkte jag inte på stora LAN på två år, eller något. Sedan började det lite lätt hösten 2001 och har småsegat lite. Nu åker jag mer eller mindre "bara" på två LAN varav ena anordnas tre gånger per år och det andra fem till 8 gånger per år.

Dessa åker jag på för att umgås med kompisar m.m. Inte för att så som det var förr då jag inte hade fast lina, testa saker, belasta kopplingen till andra datorer m.m.

Kan säga att jag har smått tröttnat på att åka på LAN. Känner inte lusten längre... Vet många som är lika gammal som mig, fyller 20 i år, som mer eller mindre har slutat åka iväg. Jag tycker faktiskt att det är lite jobbigt att packa alla saker som är en hel del saker för min del mot andra. Lockar att köpa en bärbar burk för att underlätta att åka på LAN, men har inga pengar.

PS: Att t.ex betala sammanlagt över 1000 kr för Dreamhack känns lite väl mycket i min plånbok. Förr var jag inte noga med pengarna men nu när mitt lilla pengarlager har smått försvunnit genom åren samt att jag har blivit äldre så räknar jag nöje för slantarna. Då över 1000 kr för panikbokning, lång resa, m.m saker DH bidrar så känns... hmm... Tycker inte DH är direkt värt 1000 kr. Fast det kostar mer än 1000 kr om man inte har med sig mängder med mat dit (Som någon annan har betalat. hoho)

Sorry för väldigt flummig text. Är trött jag sjuk just nu.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Känner som många andra här, att det blivit jobbigare och jobbigare att orka lana. Förut spelade jag en hel del men om jag åker på lan numer gör jag nästan ingenting, jag tankar inte, jag spelar inte. Flummar mest och det behöver jag ingen dator till :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
P!ngU
Posts: 60
Joined: 2003-09-07 2:56:00

Post by P!ngU »

jag fortsätter lana pga stämningen att spela cs över nätet går inte upp mot att sitta och lana inget slår det
för lat för detta.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

gå på lan enbart för att spela cs?...... :/


edit: för att lägga till lite (:P), kanske är just för att det är så många som bara åker på lan för att spela (och just dessa tenderar att vara ganska gapiga och skrikiga och inte tillför mckt till lanet..)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

CS fick iaf mig att tröttna på att lana. Det är just det här med elitspelare som gör många lan så tråkigt. Tycker det kan vara lite mysigt om alla sitter och spelar spel som ingen är superbra på och alla kör mer eller mindre på kul. Man varierar spel o så.

Men att ha dessa elitspelare med klaner på ett lan, när det enda de gör är att spela samma spel, är inte särskilt kul.
Likaså, är de många som förknippar lan med CS och vråla otroligt tråkiga, dessa förstör också stämningen.

Därför är jag inte särskilt intresserad av större lan, jag har inget behov av att tanka grejer, jag har inget behov av att komma i närheten av dessa människor jag radade upp, jag föredrar helt enkelt att smålana med vännerna och ta det lugnt. Tror inte jag är ensam om detta heller.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ett sätt att få ett trevligt lan vore ju att helt enket inte anordna en turnering i CS samt "förbjuda" alla spelturneringar med över 8 lag, det skulle göra att färre skrikande klagande gamers kom till lanet, det skulle kanske tillochmed dra mer scenefolk
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
P!ngU
Posts: 60
Joined: 2003-09-07 2:56:00

Post by P!ngU »

jag ville bara dra ett exempel då tog jag bara cs men det jag menar är att sitta och spela vilket spel som helst är mycke bätre på lan än på nättet
för lat för detta.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Jag åker mest på lan för att umgås och träffa nytt folk.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag har bara varit på ett lan, remedy scenezone, det var skitkul. Kommer lätt åka dit varje år.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

snigel wrote: Tycker det kan vara lite mysigt om alla sitter och spelar spel som ingen är superbra på och alla kör mer eller mindre på kul.
JumpnBump!!!

btw... lan är ql... lite diabloII är aldrig fel
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Lite kebab är aldrig fel!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Ramza wrote:Lite kebab är aldrig fel!
inte kebabpizza heller.
iDon't care about your problems.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Kanske är det så att LAN-arrangörerna erbjuder sånt som folk inte vill ha
längre, eller att folks inställning till vad som erbjuds har ändrats.
Det är ju en sak att Gbit/s-nätverk inte längre lockar, att fetlina mellan sig
och sina polare inte är wowsers, men då jag åkte på "lan" mellan 89-91 så
var det aldrig tal om att arrangörerna skulle roa besökarna på nåt vis, annat
än med demo/musik/gfx-compos, och sen åkte man dit och tok-kodade för
att hamna sist i demotävlingen. =)

Nu upplever jag folk mer vilja bli matade med coola saker dygnet runt, och
där har arrangörerna valt cs-tävlingar och liknande för att det drar en viss
mängd givna besökare så att ekonomin går runt. De som kom på demo-parties
på 90-talet var (oftare?) folk som kunde ta för sig lite, som ville träffa andra
live som de enbart mailväxlat med osv.
Dock var det ju inte 5000 pers heller, men få sa sig vilja sluta åka på dem,
man längtade bara till nästa hela tiden.

När jag slutade åka så gled det mer och mer övre mot gamers-träffar och
visserligen drar de stora arrangemangen mycket folk, men oj så anonymt.
det är. Jag har förståelse för de som tycker det är trist om de förväntat sig
en cirkus/nöjespark och hamnat på rad 24 bland folk som säger "Schh, jag
hör inte fotstegen" ;-)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Som jag ser det så dog hela LANkänslan när ALLA lan införde högtalarförbud ungefär samtidigt.
Sen hjälper det ju till att man har äckelstrikta regler om vart man ska sova, exakt vad man får och inte får göra etc. DH00 var det sista seriösa DH.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
P!ngU
Posts: 60
Joined: 2003-09-07 2:56:00

Post by P!ngU »

håller med er alla fast jag försöker träffa nytt folk det e alltid roligt att träffa nån personligen som man kan spela d2 lod med :D
jag håller med om att man ska ta bort alla dessa dumma regler t.e.x
ni får inte sova under borden visst fins det ju brandrisken alla talar om men den regeln i så fall borde bara gälla på lan med mer än 1000 pers typ på ett lan med 150 och man får ej sova under bordet :-/
sen tyckar jag med att dom ska vara hårdare på högtalare typ på frozen party2 så fick man damp pga det spelades 3 olika musik stilar på samma gång högt som fan
för lat för detta.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Ghlargh wrote:Som jag ser det så dog hela LANkänslan när ALLA lan införde högtalarförbud ungefär samtidigt.
På remedy scenezone får man ha högtalare.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

P!ngU wrote:jag håller med om att man ska ta bort alla dessa dumma regler
P!ngU wrote:sen tyckar jag med att dom ska vara hårdare på högtalare
Motsägelser är kul
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag minns gamla fina Icing-arrangenamgen. Iofs så började gamer-delen där lite med TF (TeamFortress till QW). Det var ett äkta demoparty fast vid scenen var den störta samlingen av högtalare, runt två högar med 2x2meter i diameter med blandare basar och diskanter. DUNK DUNK! Sedan kördes det med scene-delen helt ut på bigscrenen som man stod och njöt när man kollade på det. (Underscore är efterföljaren till Icing. Vill se ett nytt Icing med Liket i "toppen". Liket var iaf då en riktig scene-person som släpade med sig "små" högtalare på andra demopartyn och brassade på. En gång hade jag "oturen" att hamna precis bakom honom. ;) )

Jag saknar demopartyn där det är "demoparty-musik" som spelas, fast då kanske med en liten regel att det skall vara lite tystare några timmar under natten/morgonen (Vad man själv kallar då det ljusnar ute på våren/hösten) eller en separat sovsal med dörr som stänger sig automatiskt då jag har märkt att jag behöver sova mer nu än förr då jag var en liten irriterande knatte på ~13-14 år och åkte på.

Förr på LAN var det mer att belasta nätverket samt ibland testa sjuka spel/moddar. Flyga med helikopter eller köra bil i Quake var rätt roligt. :) Eller köra Ninja Quake. ;) Inte bara samma jäkla kör hela tiden som många "CS-bögar" kör idag.

Ja, jag spelade lite på LAN förr och det ökade tills jag insåg att jag sög på alla spel och då slutade. Ja, jag var en bland dom som började döda demopartyn med spel. :(
tajson
Posts: 44
Joined: 2002-05-16 1:49:09
Location: Sundsvall
Contact:

Post by tajson »

Jag följer många LAN-partyn och har sett många tendenser, bl a:

* Tidpunkter. Arrangemang på sommaren är döfött. Nästan alla har fått ställa in.
* Storhetsvansinne. Börja litet och expandera i takt med efterfrågan. Se Gamehalla t ex, idioti...
* Priser. Locka inte med 20000 som förstapris i CS om ni inte är säker på att ni har råd, ta inte heller för mycket betalt av besökarna - det avskräcker!
* Skapa ett sug - arrangera inte för ofta. Ni konkurerar med er själva då.

Vi (krangparty) har dock inte märkt av några nedåtgående tendenser, tvärtom - vi sålde våra 800 biljetter på en vecka och många av våra trogna besökare blev tagna på sängen och fick inte tag på någon biljett. Hade vi haft plats så skulle vi nog ha krängt ett par hundra till.
www.krangparty.net - joakim.gissberg.nu
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det är synd att ni arrangerar krang så långt uppåt landet bara. :(
hej.
Post Reply