Jobb/Bostad i Göteborg.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
none

Jobb/Bostad i Göteborg.

Post by none »

Börjar skrida till verket ang flytt från min småländska by, till Göteborg.

Jag undrar om det verkligen är så svårt att få lägenhet där?
Jag har kollat lite på div bostadsförmedlingar, där finns rätt många hyresrätter, men mest på hisingen och Biskopsgården. Biskopsgården är väll lite slum?

Nåväl, det jag vill ha svar på är rekommendationer på trivsamma platser i Göteborg där man har råd med en hyresrätt. (1-5000:-/mån).
Är det verkligen så svårt att få lägenhet i Gbg?


Nåja, så fort mitt körkort är klart flyttar jag.


Edit; Gällande jobb kan vara rätt intressant också.

Är det svårt att få?
Jobbar som CNC-operatör på två lasermaskiner ust nu, men har även jobbat som journalist och lite allt möjligt.
Kan snacka för mig och så, är det helt omöjligt att få något jobb som ligger över 18000:-/mån tro?
Last edited by none on 2003-09-07 21:41:22, edited 1 time in total.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

I Luleå ska du nog få plats, kom hit så kan vi bada bastu, käka palt och köra skoter hela vintern lång. Det är annat än att sitta och rulla tummarna i Brunnsparken. ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

ye GBG powah

biskobsgården är slum ja.
ser fint ut men det finns Jävligt mkt pack där.
såvida du inte har en redig solbränna bör du knata runt med ett mindre balistiskt vapen i ryggsäcken.

hissingen är på vissa ställen lika dana.

kan du langa fram 5 laxar för hyra så kan du hitta lite bättre ställen på andra sidan vallgraven.
none

Post by none »

Mind wrote:ye GBG powah

biskobsgården är slum ja.
ser fint ut men det finns Jävligt mkt pack där.
såvida du inte har en redig solbränna bör du knata runt med ett mindre balistiskt vapen i ryggsäcken.

hissingen är på vissa ställen lika dana.

kan du langa fram 5 laxar för hyra så kan du hitta lite bättre ställen på andra sidan vallgraven.
Jasså?

Den uppfattning jag har om Hissingen är att vissa områden är helt okey, men de "lång ifrån bron" är lite värre att bo i.

Edit; Vilka områden är "okay"?

---

redhat: Ni har för kallt om vintern :)
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

har inte hängt så mkt på den sidan så jag vet inte om det finns några bra ställen där.

men olskroken är rätt nice, några minuter från centrum oxå.
kan nog vara lite svårt o hitta nått där därimot.

så länge du håller dig borta från angered, biskopsgården, kortedala, bergsjön och vissa delar av hissingen så är du på det gröna.
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Runt redbergsplatsen är det helt okej, olskroken är väl lite värre, men ingen direkt fara. Om du vill ha låg hyra så är angered, bergsjön mm bra, men om du prioriterar levnadsmiljö så ska du hålla dig därifrån.
petter

Post by petter »

biskopsgården är väl inte så illa ? har en arbetskamrat som bor där och trivs bra. jag gillar hisingen.
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Post by ymer »

jag bor i länsmansgården, enda jag har hört här är lite mopeder som åker förbi då och då... inget annat.
"when will now be then?"
".......soon"
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Linnéstaden, Majorna, Masthugget (där bor jag), centrum, Olskrogen/redbergsplatsen, Landala, mfl. - här är det fint och inte så sjukt dyrt heller.

Du bör akta dig för;
Angered, Bergsjön, vissa delar av hisingen, mfl.

Sen angående jobb, nej jag tror inte det är så svårt att få jobb i Göteborg :)

Varför vill du flytta hit - antar att du vill bo närmare Axxe?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du får vara bra driftig och ha en rejäl skopa tur om du skall ha bostad i centrala stan. När du börjar komma i höjd med bortre majorna eller redbergsplatsen (åt andra hållet) så räcker det med att vara driftig.
Gamlestaden är en bra stadsdel, med stans bästa kommunikationer, gott om restauranger och pizzerior samt hygglig hyror. Men du får ta och bortse från att vi hade ett mindre gangsterkrig här för något år sedan. ;)

Jobb borde det väl finnas en hel del för någon med tidigare arbetslivserfarenhet... (beroende på inriktining) journalistmarknaden har dock varit groteskt överhettad länge nu och har inte direkt bättrat sig sedan Arbetet lade ner... nu börjar GP skära och köra med anställningsstopp också.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

jag bor i hisings-kärra som då ligger på hisingen.
största problemet här är 14-isar, närheten till angered och den sega halvtimman in till stan. någorlunda billig lägenhet bör väl också finnas här i kärra.
my crib:
http://tobbedaman.no-ip.com/upload/imag ... 1_0128.JPG
petter

Post by petter »

om du inte absolut måste bo i själva göteborg så har jag hört att det är lättare att få lägenhet i lindome eller i kållered och eventuellt mölndal med det kan ha ändrats, kungsbacka där jag bor är det 5 års väntetid ungefär så det är nog ganska uteslutet. bor du i kållered eller lindome så är du innne i gbg-centrum på väldigt kort tid typ 15-20 min.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Att hitta en lägenhet i Göteborg är som att försöka fiska makrill i badkaret, inte helt lätt att få napp alltså. Finns ju inga köer i Göteborg, och det är endast kontakter som gäller. Så har du inga kontakter i Göteborg så blir det väldigt svårt att hitta något.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

petter wrote:om du inte absolut måste bo i själva göteborg så har jag hört att det är lättare att få lägenhet i lindome eller i kållered och eventuellt mölndal med det kan ha ändrats, kungsbacka där jag bor är det 5 års väntetid ungefär så det är nog ganska uteslutet. bor du i kållered eller lindome så är du innne i gbg-centrum på väldigt kort tid typ 15-20 min.
e du galen mäniska !? reokmenderar du lindome ??? det är ju sveriges bondhåla! visst gillar man blommor och bin med en o annan Epatraktor så är det rätt ställe.

men kungsbacka kan jag rekomendera, i aranäs gymnasiet så går det fan 70% brudar, dom flesta är rätt fräsha oxå.
lite snobbvarning men annars duger det :P
none

Post by none »

Najze wrote:Att hitta en lägenhet i Göteborg är som att försöka fiska makrill i badkaret, inte helt lätt att få napp alltså. Finns ju inga köer i Göteborg, och det är endast kontakter som gäller. Så har du inga kontakter i Göteborg så blir det väldigt svårt att hitta något.
Hmm, men när man går in på bostadsförmedlingar listas lediga lägenheter upp?
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

bim wrote:Linnéstaden, Majorna, Masthugget (där bor jag), centrum, Olskrogen/redbergsplatsen, Landala, mfl. - här är det fint och inte så sjukt dyrt heller.

Du bör akta dig för;
Angered, Bergsjön, vissa delar av hisingen, mfl.

Sen angående jobb, nej jag tror inte det är så svårt att få jobb i Göteborg :)

Varför vill du flytta hit - antar att du vill bo närmare Axxe?
Kostar fett med cash och bo i bland alla snobbar.

zeux: Angered/Rannebergen är väldigt nice,kolla upp det,nästan alla mina polare bor där och det är helt ok och det är relativt billigt med.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

zeux wrote:Hmm, men när man går in på bostadsförmedlingar listas lediga lägenheter upp?
Bostadsrätter menar du? Lägga en miljon och sedan få betala hyra? Jo de finns, men vem har en miljon över :)
none

Post by none »

Najze wrote:
zeux wrote:Hmm, men när man går in på bostadsförmedlingar listas lediga lägenheter upp?
Bostadsrätter menar du? Lägga en miljon och sedan få betala hyra? Jo de finns, men vem har en miljon över :)
http://www.boplatsgbg.se/system.plx?omr ... E5+BoPlats

Men det är ju iofs ganska osannolikt att hyresvärden vill hyra ut kanske.

Men jag ska inte låta mina planer gå i stöpet, på något vis löser det sig.
petter

Post by petter »

lindome bondhåla ? tja det beror ju på hur man ser det, vill man bo kvar där zeux bor nu eller vill man hellre bo med 5 minuter gångväg till pendeln plus 18 minuter till gbg-centralstation ? bor man i "centrum" så är det inte så bonnigt mer ghetto men om man tar bussen uppåt dalen så är man snart bland korna och det kanske man vill ha en möjlighet till också. bor du i lindome eller ?
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

zeux wrote:
Najze wrote:
zeux wrote:Hmm, men när man går in på bostadsförmedlingar listas lediga lägenheter upp?
Bostadsrätter menar du? Lägga en miljon och sedan få betala hyra? Jo de finns, men vem har en miljon över :)
http://www.boplatsgbg.se/system.plx?omr ... E5+BoPlats

Men det är ju iofs ganska osannolikt att hyresvärden vill hyra ut kanske.

Men jag ska inte låta mina planer gå i stöpet, på något vis löser det sig.
Jo det är sant, min brorsa sökte ett antal lägenheter där. Han hörde inte av någon där. Tror inte man har speciellt stor chans att få titta på en sådan lägenhet, men du kan ju försöka, lycka till :)..

Btw, du pajjade hela designen ^^
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Att hitta en lägenhet i Masthugget/Linné är helt jvla hopplöst..
Isf får man köpa en bostadsrätt (1:a) för ca 1000000:-...
Helt sinnes...
Gäller att ha kontakter & tur... :-/
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ring privata hyresvärdar... Testa Wallenstam till exempel men försök inte få enbart centralt. Men Wallenstam har lägenheter i Gamlestan/Bellevue vilket jag räknar som hyggligt läge... de kan de tänkas hyra ut till folk som ännu inte bott inom deras system.

Alltid lättare att få en bostad om du redan har jobbet fixat. I värsta fall (om du tror du lätt får ett jobb) så får du flytta ner och bo i kappsäck hos polare till dess att du landat jobbet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

dpinto wrote:
bim wrote:Linnéstaden, Majorna, Masthugget (där bor jag), centrum, Olskrogen/redbergsplatsen, Landala, mfl. - här är det fint och inte så sjukt dyrt heller.

Du bör akta dig för;
Angered, Bergsjön, vissa delar av hisingen, mfl.

Sen angående jobb, nej jag tror inte det är så svårt att få jobb i Göteborg :)

Varför vill du flytta hit - antar att du vill bo närmare Axxe?
Kostar fett med cash och bo i bland alla snobbar.

zeux: Angered/Rannebergen är väldigt nice,kolla upp det,nästan alla mina polare bor där och det är helt ok och det är relativt billigt med.
Doh, alltså Angered kan man inte rekommendera - man bor där för det är billigt, inte för det är fint/trevligt/etc - nog att det finns naturområden men jag antar att du liksom jag syftar på betong Angered?

Förresten, bli inte wajn dpinto, vi älskar dig trots du är en ghetto :-*
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Varför inte flytta till stockholm istället? Det är mycket trevligare... ;)

*duckar för de gatstenar som jag räknar med börjar falla över forumet snart*
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

BeeFCakE wrote:Varför inte flytta till stockholm istället? Det är mycket trevligare... ;)

*duckar för de gatstenar som jag räknar med börjar falla över forumet snart*

Gör det flytta till botkyrkan. ::)
We dance to all the wrong songs
Post Reply