Debian frågor.....

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Peppe!
Posts: 76
Joined: 2002-05-20 14:43:16

Debian frågor.....

Post by Peppe! »

Hej!
Jag har sen ett tag tillbaka lyckats att installera Debian på min laptop (P166mhz 64 mb ram) och , det ska understryckas att jag är ganska ny i linux världen.
Har därav en del frågor .

#Skärmen har upplösningen 800x600 men , är lite mindre varvid att jag inte kan se allt i underkant -har leta här och där efter att lösa detta men , inte hittat nått vettigt svar -och därav ingen vettig medicin.

#Finns det nån mera hemsida för debianpaket förutom www.debian.org ? e lite ute efter en del roliga spel.

#I och med att det är en laptop som jag har (En toshiba Libretto 100ct) kanske man kan anpassa debian så att det flyter snabbare -nått tips ?

#Newbie tips för en nybliven debian andvändare ? har läst en del av Faq på debian´s hemsida -mycket lärorikt!

Allt tips /länkar uppskattas ! ;D

/MVH Peppe
Toshiba Libretto-fanatiker.
Treekie
Dum-snäll
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Post by pro-zeed »

Det finns distar som e speciellt utformade för laptops, en av dom är VectorLinux som jag med stor framgång kört på en P150Mhz med 16mb ram... Körde Xfce som wm och det flöt på hur bra som helst... jag hade faktiskt provat vectorlinux om jag varit du...
eller så finns DeLi Linux, fast jag har inte för mig att det är utformat för laptops, det är nog bara för gamla datorer...
VectorLinux hittar du på www.vectorlinux.com
Fast om vi ska ta en titt på dina frågor:

Ditt skärmproblem; har du ingen kontrollpanel att rota runt i?
Jag kör själv SuSE och där har jag en kontrollpanel där jag kan göra allt...
Du ville få debian att flyta på snabbare... vad använder du för fönsterhanterare?
Gnome o KDE suger ju musten ur vilken dator som helst =)
Prova Blackbox, Fluxbox eller Xfce istället...
du vet väl om debians apt-get? bästa funktionen i hela debian... hämtar hem paket snabbt o enkelt...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Re: Debian frågor.....

Post by thimp »

Peppe! wrote: #Finns det nån mera hemsida för debianpaket förutom www.debian.org ? e lite ute efter en del roliga spel.
www.apt-get.org har en del. Du för lägga till länkar i din /etc/apt/sources,list, updatera och sedan kan du köra apt-get install, mycket smidigt =)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Debian frågor.....

Post by stealth »

Peppe! wrote:#I och med att det är en laptop som jag har (En toshiba Libretto 100ct) kanske man kan anpassa debian så att det flyter snabbare -nått tips ?
http://www.google.com/search?hl=en&ie=U ... gle+Search
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Peppe!
Posts: 76
Joined: 2002-05-20 14:43:16

Tackar!

Post by Peppe! »

;D
Vectorlinux har jag varit inne på ett par gånger men, utgår ifrån att den saknar pakethantering.
Kan ifos prova att även klämma in den på en partion till .
Ibland kan man nästan bli mörkrädd i och med att det finns så många distar , hörde att det skulle finnas över 300 stycken.
Tack för all hjälp! /MVH Peter
Toshiba Libretto-fanatiker.
Treekie
Dum-snäll
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Debian frågor.....

Post by fisk »

Peppe! wrote: 1#Skärmen har upplösningen 800x600 men , är lite mindre varvid att jag inte kan se allt i underkant -har leta här och där efter att lösa detta men , inte hittat nått vettigt svar -och därav ingen vettig medicin.

2#Finns det nån mera hemsida för debianpaket förutom www.debian.org ? e lite ute efter en del roliga spel.

3#I och med att det är en laptop som jag har (En toshiba Libretto 100ct) kanske man kan anpassa debian så att det flyter snabbare -nått tips ?

4#Newbie tips för en nybliven debian andvändare ? har läst en del av Faq på debian´s hemsida -mycket lärorikt!
1. Detta beror på TFT-skärmens konstruktion, din är anpassad för 640x480 (förmodligen) och därför blir det lite tokigt då du försöker med 800x600, dock har många (iaf min) laptops en liten hotkey som automatiskt stretchar upplösningen till fullscreen, gör du detta i textläge kan texten se lite skev ut, det finns dock tillägg som ändrar till ett alternativt typsnitt som gör det lättare att se.

2. Använd google, eller programmet dselect som är en paketinstallerare i debian, där ser du vilka paket som är installerade, och vilka du kan installera ; glöm inte att uppdatera din apt-lista först bara :)

3. Anpassa och anpassa?, Debian är väldigt slimmat by default, däremot kan du sega ner det genom att installera / köra en massa onödiga daemoner, jag skulle använda google om jag var du för detta.

4. www.tuxfiles.org ... eller bara prova att söka på google :) (hint: "linux newbie")

Hoppas att detta hjälper till litegrann.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply