Lek med logik - CD4517BE Shift Register, färdig

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Lek med logik - CD4517BE Shift Register, färdig

Post by Ghlargh »

Blev klar med kopplandet nyss, här följer 2 bilder och 2 videosekvenser av konstruktionen:

[Foto] Halvfärdig (165k Jpeg)
[Foto] Färdig och hopkopplad (136k Jpeg)
[Video] Kort visning (205k XviD för modem)
[Video] Lång visning (858k XviD för bredband)

Mycket jobb... nästa blir ett par mycket störande leksaker som bygger på dekadräknare av olika sorter.

Tillägg:
Nu är skiten monterad på en platta
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Snyggt :)
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Coolt! :)
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Ger ju en viss partystämning men jag tycker absolut du ska ha de fyra lysdiodsseten bredvid varandra på sidan på datorn så du får farteffekt när hårddisken läser :)

Många fina lysdioder. faktiskt ovanligt fin där mot platta. vad tror du bygget skulle kosta om jag gjorde det och köpte alla delar från scratch?

tyvärr har jag inte plats i min låda men jag får väl ta ut moderkortet eller nåt :)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

96 LEDs
3 st 128bit eller dual 64bit shift registers med utgångar på var 16:e bit
3 st 8bitars drivkretsar, måste klara att driva minst 20mA på varje utgång och hålla den strömmen uppe på alla utgångar konstant.
1 st multivibrator (frekvensgenerator) med tillhörande resistorer och kondensator
1 st optokopplare för att omvandla HDLEDsignalen till 5V
1 kretskort/experimentkort
diverse montstånd för att eventuellt begränsa strömmen till LEDs samt pull down för att få stabil låg signal från optokopplaren
en jävla massa kopplingstråd som man får gratis från pappas jobb.

Jag använde (i samma ordning som ovan):
Gröna LEDs från US Electronics
CD4517BE N CMOS DUAL 64-STAGE STATIC SHIFT REGISTER 16, 32, 48, 64 bit outputs
SN74ACT244N N OCTAL BUFFERS/DRIVERS WITH 3-STATE OUTPUTS -24/24mA 200mA gnd
74LS14 Hex schmitt triggers plus en 1k potentiometer och en 10mikrofarads kondensator
PC817
Experimentplatta, gratis från bofors
En näve motstånd (26 st) varav jag sedan tog bort alla dom strömbegränsande på utgångarna efter att jag upptäckte att det inte blev särskilt hög ström då drivkretsarna jag valt begränsar strömmen själva.
Kostnad för mig: ~7,50:- i LEDs och 1,30:- i motstånd (svebry)

Priser på ELFA:
EL333VGD 80mcd vid 20mA, 20 graders ljusvinkel 83:20 för 100 st.
4517/Ph 73-715-60 32:80
74ACT244/Fch 73-624-60 13:80
74LS14/Fch 73-687-49 10:70
Div, motstånd: (26 st) Max 48:10
Trimpotentiometer 1 k 64-630-95 16:80
Kondensator 10 μ 67-008-01 1:77
Experimentkort RE 520 HP Fenol 48-326-06 49:10
Kopplingstråd, lödkolv och tenn får du ha hemma, annars blir priset ännu löjligare.
Pris om du verkligen inte har nåt hemma och måste köpa allt på ELFA: 349,47:- +moms = 436,84:-
Jag har dock inte orkat leta efter som absolut billigaste alternativen, men du kommer nog ändå inte under 300 kronor på ELFA.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

tackar tackar, nu fattas bara kopplingsschema så är jag nöjd :)) hihi
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Aldrig i livet, eller iallafall inte den här månaden... jag räknade till över 400 lödpunkter på ett överslag...

Men nån gång blir det nog en ritning på den, det är ju egentligen bara 3 identiska steg, en oscillator och en ingång med en optokopplare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

hmm, vet inte hur mycket billigare det skulle kunna bli, men det finns ju programmerbara kretsar som sköter det där snyggare och kan göra många fler mönster. Sen så kan man ju köpa motstånd i 100-tal från ELFA för typ 35kr. Det blir lite billigare i längden ;)

Men hur funkar den egentligen? Ändrar du alltså mönster genom att trycka på knappen? Skickar in en viss puls till shiftregistrerna med knappen och pulsar sedan ut dom till lysdioderna direkt? Vad händer om du inte trycker på knappen? Är det samma mönster hela tiden eller blir den tom när du inte trycker på knappen? Orkar inte tänka :P

Men snyggt var det. Bra jobbat
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

EagleSpirit: Det är som sagt skiftregister, 3 st dual 64bit med utgångar på var 16:e bit.

Just nu skapar jag mönstret genom att koppla signalingången till 5V, hög signal = lyse in, låg signal = inget in...

Ditt resonemang gav mig en idé till nästa reviserade version, där ska jag ha med fler funktioner, invertering vid signal skulle vara häftigt då, det skulle innebära att den teoretiskt sett aldrig skulle bli helt mörk som den blir nu.

Angående mönster så kvittar det då den ska användas som HDLEDindikator eller liknande, den gemensamma nämnaren på alla saker jag håller på att bygga just nu är att dom ska ta sin styrsignal från HDDLED, nätverksLED och nån fler signal som jag måste skapa (måste ha 3 signaler)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

På begäran från Gussoh gjorde jag ett enkelt kopplingschema på kretsen, så jag kan ju alltid lägga upp det så ni också kan se det...

http://ghlargh.com/temp/Shiftregisterdrawing.png
Last edited by Ghlargh on 2005-12-29 0:57:16, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pale
Posts: 34
Joined: 2003-03-10 21:51:28
Location: Eskilstuna.
Contact:

Post by Pale »

Fasiken vad nice den där va.
Den vill jag ha. Eller bygga en egen.
Vet iofs inte vart jag skulle ha den. Men iaf.
Skulle vara tok nice att ha den som hdd led(s).
Får se om jag får ihop pengar nog till en LianLi låda efter födelsdagen.
Har planer på att göra en "VapoLi"

Och med en sådan fin sak som du bygt.
Så skulle det ju bli det ultimata.

Vill du gifta dig med mig? :P
.:Vapochill.:.3200+ @ 2400Mhz.:. orker inte skriva mer just nu.
Post Reply