Max Payne 2

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Max Payne 2

Post by Trogdor »

Nån som testat det ?

Själv tycker jag det är ett riktigt snyggt och kul spel. Alltid lika kul att i slowmotion kasta sig och skjuta =)
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Det är riktigt grymt. :)
Slooooow moootion är ju riktigt fräckt. Storyn är intressant. Har kommit till kapitel 3. Fast det är riktigt svårt. Även på lättaste men det är kul med lite utmaning.
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Japp, lite kul med en bra story faktiskt. Själv är jag bara på kapitel 2.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Klarat det på standardläget och hard boiled - tycker det var ruggigt bra - om än för kort :/

Det var ju slut precis då man börjat komma in i stämning.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Funkar det måntro på en p3 866mhz,384mb Ram och Geforce 2 ?
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Håller med om att det är för kort...
Framför allt när det är ett spel man bara måste spela vidare i, man sitter ju bara och spelar vidare och vidare för att få reda på vad som ska hända sen (fast man vet att man kanske borde sova...).
Men det är ju storyns förtjänst att man sitter som klistrad i timmar. Utan den involverande storyn skulle det inte alls spela på samma nivå.
Ett mycket bra spel, känns som när man spelade ettan.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Keitaro wrote:Funkar det måntro på en p3 866mhz,384mb Ram och Geforce 2 ?
Tror minimumkravet var 1GHz och ett GF3 ...

Men du kan nog spela det på lägsta inställningarna och få en halvt okej upplevelse av spelet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Störtskönt spel. Speciellt om man springer runt med en naken Mona. ;D
HOW TO GET MONA NAKED: A TUTORIAL BY DEFLUX/BobbyM
--------------------------------------------------

1) Make a shortcut to the game's exe file.
2) Change the Target field to this:
"C:\Program Files\Rockstar Games\Max Payne 2\MaxPayne2.exe" -developerkeys -screenshot
3) Start a new game or load one you have saved.
4) Use PAGE UP/PAGE DOWN to scroll through models. You will get Nude Mona
quicker if you use PAGE UP.
5) Pressing F3 will allow you to move the camera around freely. Press F3 again
to set the camera and regain control of your character.
6) Pressing F10 will make a screen shot in your Max Payne 2 directory
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

... Vissa människor behöver verkligen en flickvän :P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Har ni samtliga köpt US-version (om den finns ute ?) eller tankat ner? eftersom Release-datumet är 2003-10-31?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nej, jag har ett EU-ex.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

mr b0m wrote:Störtskönt spel. Speciellt om man springer runt med en naken Mona. ;D
Det var visserligen ett tag eller två sedan jag rörde Max Payne, men dog inte Mona i ettan? Eller var det en annan kvinna?
Jag tänker inte på hustrun utan fruntimmret som drogade en...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nicke. wrote:Det var visserligen ett tag eller två sedan jag rörde Max Payne, men dog inte Mona i ettan? Eller var det en annan kvinna?
Jag tänker inte på hustrun utan fruntimmret som drogade en...
Jodå hon dog, kulan går bara väldigt sakta in i hjärnan, så hon är med i tvåan också.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Nej, jag har ett EU-ex.
Vart införskaffades detta?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

stealth wrote:Vart införskaffades detta?
Jag fick det skickat till mig ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Jag fick det skickat till mig ;)
Läsa mellan raderna har aldrig vart min starka sida, men nu.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Jaha då var det redan slut. ;(
Kunde de inte gjort det lite längre...
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Alldeles för kort, men storyn och metaforerna var i världsklass. I mitt tycke ett av årets bästa spel.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Dissident wrote:Alldeles för kort, men storyn och metaforerna var i världsklass. I mitt tycke ett av årets bästa spel.
Jag tycker att det lilla man får spela är hyggligt, om än oerhört linjärt. Grafiken är snygg och flyter underbart. Men att släppa ett spel som tar 5 timmar att lira igenom, det är nästan väl magstarkt...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Sue Ellen
Avstängd
Posts: 1
Joined: 2003-10-21 9:42:47

Post by Sue Ellen »

Känns lite overkligt att det fortfarande finns spelutvecklare som envisas, eller rättare sagt lyckas, släppa spel som rent designmässigt känns så oerhört förlegade att det nästan blir pinsamt.

Det enda som är bra med detta är spel är grafiken och texturarbetet.

1. Fysikmotor

Erbjuder på inget sätt element som ingår i själva speldesignen.

2. Handling

Film är film och spel är spel. Svårare än så är det inte.

3. Speldesign

Gode gud. Return of the Quicksave.

Våra finska vänner verkar inte ha förstått att bakom varje lyckat spel finns det en sekvens, en guldklimp av perfektion runt vilket man bygger ett komplett spel. Det finns inget sådant i Max Payne. Bandesignen är extremt korkad, det finns ingen som helst baktanke med utplacering av fienderna annat än att man skall öppna dörr och vara rädd att bli skjuten av en tjockis som väntar på att springa ikapp mig bakifrån.

Spelmiljöerna och karatärerna är en gång extremt oproportionella.

AI:n är helt värdelös. År 2003 kan man faktiskt kräva av spelutevcklare att de i alla fall har en dedikerad programmerare som försöker få till lite omväxling i allt skjutande. Max Payne 2 verkar allmänt vara kvar i 1998.

Ännu ett spel som bygger på lathet från speldesigners.

a) Att lägga till fyra-fem svårighetesnivåer är typ det äldsta tricket i boken när kreativiteten tar slut.

b) Att lägga till en karaktär för att få spinn på en handling är tyvärr 1994. Att kanske få spela denna karaktär är 1986.

c) Trots fysikmotor nfinns det ingen som helst känsla av tyngd i spelvärlden. Den enda gången man verkligen känner att fysiken fungerar är när man får till en headshot framifrån ock fiendens kropp säckar ihop.

d) Gör spelet onödigt svårt, lägg till quicksave, låt spelaren memora vart alla fienderna befinner sig i ett rum, och du får 92% av svenska PC Gamer.

e) Långsam savefunktion. Om man nu skapar ett spel som bygger runt quicksave så bör man i alla fall försöka göra upplevelsen så smidig som möjligt. Naturligtvis sparar idoioterna hela scenegraphen inklusive hela fysiksimulationen (jmf tid för att spara i början och slutet i en bana) för att sedan återskapa allt när man laddar om.

Nu blev jag trött.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Sue Ellen wrote: d) Gör spelet onödigt svårt, lägg till quicksave, låt spelaren memora vart alla fienderna befinner sig i ett rum, och du får 92% av svenska PC Gamer.
Svårt? Inte ens på de högre svårighetsgraderna börjar spelet bli svårt, vilket jag tycker är en av de negativa aspekterna. Inte nog med att antalet nivåer är lågt, brist på svårigheter gör att man nästan flyger genom nivåerna. Det finns dock ett par nivåer som är lite besvärliga, där det är lite tidspress förutom alla kulor som viner runt skallen...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Bara för mig som det bråkar? Ska whine på Remedy ;(
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Sue Ellen wrote:Känns lite overkligt att det fortfarande finns spelutvecklare som envisas, eller rättare sagt lyckas, släppa spel som rent designmässigt känns så oerhört förlegade att det nästan blir pinsamt.

Det enda som är bra med detta är spel är grafiken och texturarbetet.

1. Fysikmotor

Erbjuder på inget sätt element som ingår i själva speldesignen.

2. Handling

Film är film och spel är spel. Svårare än så är det inte.

3. Speldesign

Gode gud. Return of the Quicksave.

Våra finska vänner verkar inte ha förstått att bakom varje lyckat spel finns det en sekvens, en guldklimp av perfektion runt vilket man bygger ett komplett spel. Det finns inget sådant i Max Payne. Bandesignen är extremt korkad, det finns ingen som helst baktanke med utplacering av fienderna annat än att man skall öppna dörr och vara rädd att bli skjuten av en tjockis som väntar på att springa ikapp mig bakifrån.

Spelmiljöerna och karatärerna är en gång extremt oproportionella.

AI:n är helt värdelös. År 2003 kan man faktiskt kräva av spelutevcklare att de i alla fall har en dedikerad programmerare som försöker få till lite omväxling i allt skjutande. Max Payne 2 verkar allmänt vara kvar i 1998.

Ännu ett spel som bygger på lathet från speldesigners.

a) Att lägga till fyra-fem svårighetesnivåer är typ det äldsta tricket i boken när kreativiteten tar slut.

b) Att lägga till en karaktär för att få spinn på en handling är tyvärr 1994. Att kanske få spela denna karaktär är 1986.

c) Trots fysikmotor nfinns det ingen som helst känsla av tyngd i spelvärlden. Den enda gången man verkligen känner att fysiken fungerar är när man får till en headshot framifrån ock fiendens kropp säckar ihop.

d) Gör spelet onödigt svårt, lägg till quicksave, låt spelaren memora vart alla fienderna befinner sig i ett rum, och du får 92% av svenska PC Gamer.

e) Långsam savefunktion. Om man nu skapar ett spel som bygger runt quicksave så bör man i alla fall försöka göra upplevelsen så smidig som möjligt. Naturligtvis sparar idoioterna hela scenegraphen inklusive hela fysiksimulationen (jmf tid för att spara i början och slutet i en bana) för att sedan återskapa allt när man laddar om.

Nu blev jag trött.
Har inte du blivit bannad två-tre gånger redan? Lyckligtvis är du nog ganska ensam om dina förvirrade åsikter.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Jag har problem med avsnittet i Alfred Wodens hus, den del där Vlad kastar ner bomber på en från en plattform. Tips uppskattas, har hoppat och skjutit på allting snart.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

jfolin wrote:Jag har problem med avsnittet i Alfred Wodens hus, den del där Vlad kastar ner bomber på en från en plattform. Tips uppskattas, har hoppat och skjutit på allting snart.
Du kan inte träffa honom, men du kanske kan sabotera hans plattform..
Post Reply