Arghh Prophet syndrom!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Arghh Prophet syndrom!

Post by tobad »

Måste bara säga att Hercules Prophet 4500 är det absolut sämta kortet jag varti med om i hela mitt liv! Att klocka det här kortet för mer effect går typ inte...

Mitt gammla hederliga Geforce MX pci därimot gick att klocka max utan några större förödelser å modifieringar....
Men mitt Hercules kort vill bara inte, provade att klocka stackarn bara 20-30 mhz å då sa hon nejtack och började jobba sig som bara F*N! Det sjuka är att det inte är några problem med temperaturen för kylning har jag fixat och kollat med en multimeter med temp-grej på =) hon överstiger inte 40 C i vilket fall men hänger sig å skit det gillar hon!
Är jag den enda stackars människan som råkat ut för detta Hercules Prophet syndrom? Ska man inkassera i ett nytt eller ska jag skjuta mig i huvudet för jag bara pratar skit? Arghh!!!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Bara 20-30MHz? Det är väldigt mycket på ett så'nt kort. Ditt gamla MX var antagligen i akut behov av överklockning för att ge något, det är inte så med ett Kyro2 och dess bandbreddssparande teknik(man får mer per MHz). Bara man har en hyfsat snabb processor till det så presterar det bra för pengarna.
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

jaha okej, men asså jag har sämre ressultat i benchmark med prophet kortet en me GF2an, ca 900 Poäng e inte så bra eller hur? jag hade runt 1900 med mitt andra...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Vad har du för processor? GF2 ger bättre resultat med sämre processorer jämfört med Kyro 2, medans Kyor 2 drar ifrån när processorn börjar bli lite bättre (IIRC).
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

3DMark gynnar i det här fallet GF2-MX väldigt mycket. Har man bara en hyfsad processor som Aiwass skriver så är Kyro2 klart bättre i de flesta spel, medans man fortfarande kan få sämre poäng i 3DMark.
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

ok men min prossesor e en celeron 900 mhz klockad till 1050 mhz. men jag fattar ändå inte hur det kan ge sämre ressultat i benchmark?
jag har lägre fps i counter-strike oxå, med mx kortet låg jag på 99.5-100 fps stort sett hela tiden, nu så ligger jag runt 75 fps.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

hmmm, låter som om du har vsync i, jag får runt 90-99 fps med mitt Kyro 1 på en duron 600@900. Och bry dig inte om benchmarks, testa ett MX i Villagemark som finns på powervr.com. Se vem som vinner då :P
Har du nyaste drivisarna? Ett måste nästan, hjälper mycket enligt mig.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

hmm jag hade den ett tag men bytt tebax, vet inte varför, men hur stänger jag av vertical sync då? minns att jag gjorde det på mitt MX kort å det gav ressultat vill jag lova =)
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

det ställer du in i egenskaper för bildskärm->advancerat->3d optimization->OpenGL/Direct3d fliken beroende på vad du kör...
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

grejen är ju den då att det inte finns några sånna flikar i den nya XP drivern =) men som tur e har jag bytt tillbaka till den lite äldre... fan jag viste inte att man kunde ändra det där... ja där ser man tack!
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

tobad wrote:grejen är ju den då att det inte finns några sånna flikar i den nya XP drivern =) men som tur e har jag bytt tillbaka till den lite äldre... fan jag viste inte att man kunde ändra det där... ja där ser man tack!
så går det när man kör beta 15.xxxxx :D
jag håller mig till de officiella
tipsar om en bra sida www.pvr-net.com
hittar du nog mkk lurandes i forumet också
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Post Reply