Telepati (?)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Telepati (?)

Post by Ola »

Tror ni det fungerar att läsa tankar eller att på något sätt få mentalkontakt med någon utan att förmedla sig fysiskt? Jag tror att det fungerar - fråga mig inte hur dock. För visst har väll de flesta vart med om saker som att man tänker på en person och några ögonblick senare så ringer just den personen (slumpen?). Men när folk börjar säga att de kan snacka med djur kanske det går lite för långt...

Jag tror att min telepatiskaförmåga ökar när jag är lite packad sådär, på något sätt så kommer man i rätt sinnesstämning...

;D
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Re: Telepati (?)

Post by Svempa »

Ola wrote:Tror ni det fungerar att läsa tankar eller att på något sätt få mentalkontakt med någon utan att förmedla sig fysiskt? Jag tror att det fungerar - fråga mig inte hur dock. För visst har väll de flesta vart med om saker som att man tänker på en person och några ögonblick senare så ringer just den personen (slumpen?). Men när folk börjar säga att de kan snacka med djur kanske det går lite för långt...

Jag tror att min telepatiskaförmåga ökar när jag är lite packad sådär, på något sätt så kommer man i rätt sinnesstämning...

;D
Nej!
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
busus
Posts: 99
Joined: 2003-05-05 21:45:18
Location: lerum (världsmetropolen)

Re: Telepati (?)

Post by busus »

i en film som heter waking life
så pratar dom om telepati och kollektivt minne. en kille i filmen säger att det har det gjorts en undersökning, där man har isolerat en grupp människor från omvärlden en tid, och testade olika saker. man gav dom ett korsord som var en dag gammalt en gång, med mening, istället för dagens korsord. och det som var en dag gammalt har ju tusentals människor redan löst. och de isolerade människornas resultat gick upp med minst 20%.
"so it's like the answers are out there. you know, people can catch up on them.."

fast jag vet inte.. ::)
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Kommunikation utan fysisk kontakt. Kallas inte det för IRC?..
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

avast! mirkk be our telepathy!
iDon't care about your problems.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Med lite logiskt tänkande så ser man att telepati som ni beskriver det är lika troligt som leviterande ostar i en atmosfär av eter.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Här var'e buttert....
Jag ser det inte som så väldigt osanolikt att telepati skulle finnas.

Det där med kollektivtmedvetande låter intressant (känner igen historien, måste försöka se filmen!). Jag tycker inte att det vore alltför osanolikt att något sånt skulle existera om man tänker på våra tekniskaframsteg och hur förvånasvärt lätt många människor lär sig anväda dem. Men problemet är, var skulle det här medvetandet finnas, var lagras informationen?

^^ Kanske är det vårt 6e sinne?? :D
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Varför inte?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Att männniskor har lätt att ta till sig ny teknik vete fan om man kan hålla med om sådär överlag. Det är inte så mycket att de som inte kan det senaste lär sig som att de dör ut. Och om sedan något i stil med telepati skulle finnas, så har vi en hel del som måste förklaras först. Dels vilket medium som informationen förs över med, dels hu vi människor skulle kunna manipulera detta medium, och dels hur vi skulle kunna uppfatta förändringar i det. Ännu så länge så verkar ingen ha lyckats få fram bevis för att någondera skulle existera i experiemnt som är så pass seriöst utförda att Nature's redaktion inte skulle garva arschlet av sig om de fick se labbrapporten.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

kort. Ja, jag tror det finns.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

Amerikanska försvaret har ju forskat väldigt mycket i det och jag såg ett program för länge sen på discovery om detta. visserligen gällde deras experiment inte att kunna läsa andra personers tankar men det var en kille som t.ex. kunde beskriva var och hur en fiende bas såg ut till punkt och prick och det "konstiga" var att den informationen han gav var korrekt och han var på andra sidan jordklotet men han såg allt klart och tydligt. visst nu kan man ju fråga om han kanske inte hade tjuvkikat i någon classified dokument men dom sa att han inte hade någon tidigare vetskap om basen han skulle hitta och beskriva. en annan tjej kunde leta upp och hitta fiende baser som inte ens var kända för amerikanska militären men likt fan låg det en bas där hon pekade. sen var det massor med annan lullul experiment men allt dom gjorde stämde. så jag började nog tror mer eller mindre på att vissa personer har något extra sinne för sånt här eller vad man nu ska kalla det.
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

snigel wrote:kort. Ja, jag tror det finns.
Håller med. Orkar inte riktigt förklara/bevisa varför jag tror det..
Men jag har mina bevis, det räcker för mig.

Ang. vad Kid Paul skrev:

Det är ju intressant, men jag har själv så svårt att tro på det jag ser på tv, är så lätt att fejka (även om discovery är seriösa så kan ju typ ameriskanska försvaret fejkat det eller vadfansomhelst)...
Vill uppleva saker själv eller så vill jag känna personen irl (eller bra över irc:D) som upplever det..
Last edited by lillis on 2003-12-01 13:20:22, edited 1 time in total.
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Jag tror inte på det!!
Account removal-requested!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det finns nog möjligheter...
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply