Call Of Duty

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Call Of Duty

Post by meminus »

Är det ngn som har spelat det?
Har hört mycket om det...

vill höra eran åsikt
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

gillade det inte rätt ok grafik för att bygga på q3motorn
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Finns några moment som är minnesvärda - men annars är det ganska mediokert.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
atarax
Posts: 189
Joined: 2003-07-21 7:05:23

Post by atarax »

Instämmer...känns som en fortsättning på MOH med lite bättre grafik. Spelet får 6 av 10 p. ;D
P42800mhz Abit AI7 OCZ3500 GF5900FX Zalman7000cu
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

En positiv överraskning i en annars stelnad genre. Jämförelsevis så gillade jag inte alls Medal of Honor. Call of Duty är som helhet mycket bättre genomfört. En höjdpunkt är ljudet som är en mycket väl använd resurs i spelet, så någon form av surroundljud är en klar bonus för upplevelsen. Mer avgörande faktorer är kanske AI och bandesign, som fungerar mycket bra ihop. Tempot i kampanjen hålls uppe genom byten mellan olika miljöer med engelska och ryska trupper som variation till den uttjatade amerikanska sidan. Särskilt början på den ryska som kom in mot slutet av spelet livade upp ordentligt, just där som det annars kunnat börja kännas enformigt. Ett väldoserat upplägg helt enkelt.

Multiplayer-delen har jag bara tittat lite snabbt på så det kan jag inte betygsätta, men det kan ändå knappast slå gratisspelet Wolfenstein - Enemy Territory på den fronten.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

Lite trist att man klarade spelet efter några timmar bara... tog inte tiden dock men 6 timmar är inte direkt någon överdrift.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

mkk wrote:En positiv överraskning i en annars stelnad genre. Jämförelsevis så gillade jag inte alls Medal of Honor. Call of Duty är som helhet mycket bättre genomfört. En höjdpunkt är ljudet som är en mycket väl använd resurs i spelet, så någon form av surroundljud är en klar bonus för upplevelsen. Mer avgörande faktorer är kanske AI och bandesign, som fungerar mycket bra ihop. Tempot i kampanjen hålls uppe genom byten mellan olika miljöer med engelska och ryska trupper som variation till den uttjatade amerikanska sidan. Särskilt början på den ryska som kom in mot slutet av spelet livade upp ordentligt, just där som det annars kunnat börja kännas enformigt. Ett väldoserat upplägg helt enkelt.

Multiplayer-delen har jag bara tittat lite snabbt på så det kan jag inte betygsätta, men det kan ändå knappast slå gratisspelet Wolfenstein - Enemy Territory på den fronten.
AI? ... Jag tycker det beter sig urbota dumt - då de försöker avvika från sina scriptade sekvenser. Sedan att du inte kan koordinera med datorn något vidare är rätt sunkigt, vill du ta det där värnet - så finns en scriptad sekvens för datorn att skjuta emot det, så att nassarna inte kan fokusera enbart på dig - men det hade varit ännu bättre om du inte var ensam om att avancera - att AI't kunde anpassa sig efter situationerna istället för att göra samma sak om och om igen.

Ryska kampanjen känns som ett enda långt A ---> B-letande, "Springa, leta, leta major, leta nästa grej, leta ännu mer" ... visst är den klart snyggast, men inte mer.

Vad gäller bandesignen så känns den lite VÄL upprepad - been there - done that, ryska förstauppdraget var den klassiska MOH - D-Day i rysk tappning, sedan prickskytte (också från föregångaren/föregångarna).

Kort och gott CoD är bra om man missat se Band of Brothers (där man bla. snott friskt från) eller spelat MOH, MOH:AA, etc.

Näe - då det gäller AI, och snygg nyskapande bandesign föredrar jag H&D2 ... där får jag dessutom köra Tiger I, sköta miniubåtar, skjuta med automatgevär från ett bombplan som flyr mellan klippor, simma ombord en tysk kanonbåt för att stjäla hemliga dokument, placera sprängladdningar, inta en tysk forskarstation från isflak - för att sedan spränga en ubåt som man stöter på.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Freddy
Posts: 299
Joined: 2002-07-22 18:17:56
Location: Malmö
Contact:

Post by Freddy »

tycker spelet är riktigt röjj som fan, so what om det är så likt alla andra fps spel, det är bra.
AMD64 X2 3800+ @ 2529 (280*9) :: Asus A8N-SLI SE :: TwinMOS 1024MB PC3200 :: Sapphire X1900XT 512MB :: Samsung Spinpoint 250GB :: Win XP Pro SP2 :: LG Lightscribe Dvd-r 8x/48x :: 19" Samsung Syncmaster 940B :: Chieftec DX Green Tower :: XP PRO SP2
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Jag tycker att det var ok, men åt h-vete för kort! Att spela ut det på de svårare nivåerna på 5-6 timmar är inte godkänt, och jag är absolut ingen stjärna på fps-lir...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Ganska snygg grafik, roligt, man går sällan ensam, roligt att åka med i en gammal bil.
Roligt spel. ;)
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Singelplayer är väl okej. Ingenting man köper för att bara spela singel dock, iaf inte jag.

Multiplayer däremot tycker jag är riktigt trevligt. Finns en del intressanta "game-modes". Som den, hmm, vaddennuheter, när en spelare ska hålla sig undan de andra. Och de andra ska döda honom, den som dödar honom blir sedan "haren" eller vad det nu kallas. Haha, underbar förklaring, poäng räknas iaf.

Sen finns ju vanlig klassisk, "CS-style", en laget ska spränga ett av två föremål. Det andra lagt ska försvara... Vilket iofs är riktigt kul. :D
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

"FREDDY: tycker spelet är riktigt röjj som fan, so what om det är så likt alla andra fps spel, det är bra."

Det är ju lite det jag är ute efter...det nyskapande.
Om det nu inte är nyskapande gentemot Mohaa (så värst mycket) så kan jag ju lika gärna spela det igen...

Så min egentlige fråga är: Är det värt att köpa?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Har någon testat MP?

Sjukt bra måste jag säga :) (rekommenderas starkt)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Tycker både mp & sp är sjukt roligt!!
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Yup det är riktigt skoj! Fast SP var ju en aningens kort. Men det spelar inte så stor roll när MP delen är så underbart bra. =)
Jag lät min flickvän testa spelet och hon fastnade direkt. ;D
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

fisk wrote: Näe - då det gäller AI, och snygg nyskapande bandesign föredrar jag H&D2 ... där får jag dessutom köra Tiger I, sköta miniubåtar, skjuta med automatgevär från ett bombplan som flyr mellan klippor, simma ombord en tysk kanonbåt för att stjäla hemliga dokument, placera sprängladdningar, inta en tysk forskarstation från isflak - för att sedan spränga en ubåt som man stöter på.
AI:n var väl inte direkt H&D2 starka sida heller.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
Post Reply