Tackla kommande arbetslöshet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Tackla kommande arbetslöshet

Post by tkh »

Snart är det även dags för mig att känna på vuxenlivets baksidor. Mina studier avslutas i vår (datum är ej känt, tidigast mars, senast juni), och jag antar att jag som så många andra studenter inom mitt område kommer att bli arbetslös, i alla fall för en tid.

Min fråga är då, hur gör jag för att inte bli helt söndersliten av den hårda världen? Vad för bidrag ska jag söka? När i så fall? Hur fungerar det med A-kassa?

Jag är helt okunnig inom sånt här, och jag tänker förbereda mig så gott jag kan så det inte kommer som en chock sedan.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Gå till arbetsförmedlingen dagen efter du slutar skolan och anmäl dig som arbetssökande, de ska informera hur du kan få hjälp.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ett tips är höra runt bland vänner och bekanta...det är iaf så som jag fått de flesta jobb jag haft...genom mitt eget kontaktnät...
Men som nisse säger...knalla in på AF å fråga lite...men är du nyfiken redan nu lär det väl finnas info på http://www.ams.se
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Börja söka jobb nu om du inte redan har gjort det? A-kassa får du inte. Skriv någon uppsats medan du söker jobb?
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

nissse:
Är det inte bättre att gå till arbetsförmedlingen innan jag slutar skolan? Det är ju lite luddigt just det här med att sluta skolan eftersom den slutar när jag vill det. I princip är det när jag har tagit ut mitt examensbevis. Men jag har ju inget emot att studera medan jag söker jobb. Tror det finns någon sorts deal man kan göra så man pluggar en viss procent, men man ska söka jobb samtidigt.

elvenman:
Vad är det för typ av jobb? Jag känner mig rätt tveksam till att jag skulle få jobb inom mitt område genom bekanta, eftersom det är rätt höga krav på jobben.

Jag kan ju berätta vad jag får ut för examens, så ni vet vad jag behöver för typ av jobb - och därmed hur jag bör förbereda mig.
  • 1. Högskoleingenjörsexamen, 120 poäng, i elektronik med inriktning mot datakommunikation
    (Degree of Bachelor of Science in Electronics with a major in Data Communication Engineering)
    2. Teknologie Kandidat, 120 poäng, i elektronik
    (Degree of Bachelor of Science in Engineering with a major in Applied Electronics)
    3. Teknologie Magister, 160 poäng, i elektronik
    (Degree of Master of Science in Engineering with a major in Applied Electronics)
Framförallt är det den tredje examen som är viktig (den innehåller ju i princip de andra).

Persk:
Jag tjänar inte så mycket på att plugga medan jag söker jobb om jag har tagit ut mina examen - då avklarade kurser efter detta inte räknas får räknas in. Det jag får är egentligen bara studiemedel. Och mer skulder. Jag vill ha lön, inte lån. Och får jag inte lön på en gång så skulle jag behöva lite bidrag medan jag söker jobb. Vad krävs för att man ska få A-kassa, eller någon annan form av stöd?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

för att få a-kassa så måste man väl ha betalat till den i x antal månader?

inte säker på att du får någon ersättning från ex alpha-kassan om du går till arbetsförmedlningen innan du har slutat skolan, men som sagt det är bara att boka tid hos dem och höra efter.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

tkh: Ett jobb är alltid ett jobb, samt att få in foten i nått företag är väl inte dumt? Oavsett om det är en tämligen enkelt jobb, få visa framfötterna lite. Och det ser väl bättre ut i ens CV om det står jobbat där, där och där, istället för inget, inget och inget, eller vad tror du?

För att få a-kassa måste du ha jobbat i typ 6 månader...och varit med i a-kassan/facket i 12 månader. Finns väl även nån alfakassa eller vad det nu heter, den infon borde väl finnas på ams.se eller om du frågar på ditt lokala AF-kontor.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Jag är arbetslös (sedan 24:e dec) och för mig finns det inga direkta bidrag att söka. För att få A-kassa så är det nog som elvenman säger, jobbat i minst 6 månader i sträck det senaste året samt ha varit med i A-kassan i minst 12 månader. Alfa-kassan är betydligt lägre (inkomst), men jag vet inte riktigt hur man får den.

Annars är det väl socialbidrag som återstår..

Jag har inga bidrag, eftersom jag inte tror att jag kan få några? (Har bara jobbat 3 månader i sträck som längst detta året, tog studenten i somras).
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Varför sluta läsa? Fortsätt tills du kan plocka ut en civilingenjörsexamen så går det nog bättre när du väl kommer ut. Förhoppningsvis är det dessutom bättre konjunkturläge då.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MadMan
Posts: 272
Joined: 2002-03-08 16:57:57
Location: Stora Gällivare
Contact:

Post by MadMan »

Det första du ska göra är att gå med i ett fack.
Som tidigare postare sagt så måste du ha betalat akassaavgift i 12 månader innan du kan söka. Detta ingår oftast i fackavgiften, men kolla det när du skriver in dig.

Vet inte hur det ser ut där du bor, men vissa kommuner har särskilda instanser där du hamnar om du är arbetslös & typ under 24 eller så...
Men självklart ska du anmäla dig arbetslös direkt du tar examen.
Post Reply