Beställa gitarr från USA?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Beställa gitarr från USA?

Post by redhat »

Jag spanar lite efter en 12-strängad gura och överväger att köpa en från USA ifall jag skulle tjäna på det. Någon som har tips på bra gitarråterförsäljare i staterna? Kanske någon som själv beställt/importerat?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Vilket märke och modell?
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Funderar på den här eller den här just nu. Har du något tips?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Är skeptisk i allmänhet... Jag hade testat Ttyskland om jag var du, kortare frakt + "närmre" till supporten.

Bra affär med svenska som valmöjlighet. De är även lite billigare än genomsnittet i Svea

Dg-16-12e Bk kostar 2913 i tysk affär, 4200 på jam och 3654 på Börsen.

Annars får du kolla på www.vendolin.se efter begagnade guror.
Lycka till :) hoppas att jag var till hjälp o inte förvirring...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

OK, vilka tyska ÅF är bäst/billigast?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

redhat wrote:OK, vilka tyska ÅF är bäst/billigast?
Jag glömde länken... *pucko*

vassego
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Pontarius wrote:Jag glömde länken... *pucko*

vassego
Hehe, tackar!

När jag väl är igång. Vet du någon bra sida för recensioner av gitarrer? Gärna med video. ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

redhat wrote:
Pontarius wrote:Jag glömde länken... *pucko*

vassego
Hehe, tackar!

När jag väl är igång. Vet du någon bra sida för recensioner av gitarrer? Gärna med video. ;)
http://www.harmony-central.com har en del, kolla under "user reviews" de är dock skrivna av "vanliga" människor så det är säkert en del fanboys oxå... annars vore det bästa att bara gå in i en affär o leta fram den DU tycker bäst om.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Akta dig för att fastna allt för mycket vid designen. Känslan och gitarrens strängar är minst lika viktig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Pontarius wrote:http://www.harmony-central.com har en del, kolla under "user reviews" de är dock skrivna av "vanliga" människor så det är säkert en del fanboys oxå... annars vore det bästa att bara gå in i en affär o leta fram den DU tycker bäst om.
Jo, det är ju alltid bäst att testa i butiken. Får kika vad de har att erbjuda i de lokala butikerna.

lither: Strängarna kan jag ju byta, ingen större kostnad direkt.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Hittar du nån begagnad så kolla så att banden inte är för slitna och kom ihåg att lackskada = billigare efter tjat :)

Glöm inte heller att testa ibanez, billigt och världsbäst.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

redhat wrote:lither: Strängarna kan jag ju byta, ingen större kostnad direkt.
Visst kan du det. Men originalet på olika gitarrer är ändå något att spana in - att fortsätta i samma spår därefter.
Hur mycket har du varit i musikaffärer, och hur mycket har du snackat med erfarna gitarrister?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

lither wrote:
redhat wrote:lither: Strängarna kan jag ju byta, ingen större kostnad direkt.
Visst kan du det. Men originalet på olika gitarrer är ändå något att spana in - att fortsätta i samma spår därefter.
Hur mycket har du varit i musikaffärer, och hur mycket har du snackat med erfarna gitarrister?
Erfarna gitarrister skiter i originalsträngarna, de är enkelspåriga o byter aldrig märke :) Då kanske deras voodoo eller mojo blir jinxad :D

edit: jag menade givetvis att de redan har ett favoritmärke som de inte överger...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Pontarius wrote:Erfarna gitarrister skiter i originalsträngarna, de är enkelspåriga o byter aldrig märke :) Då kanske deras voodoo eller mojo blir jinxad :D

edit: jag menade givetvis att de redan har ett favoritmärke som de inte överger...
Jepp. I bandet måste vi alltid beställa våra strängar från Gitarren i göteborg för att de inte finns att få tag på i Luleå.

lither: Vi har bara två musikaffärer i Luleå och erfarna gitarrister pratar jag med några gånger i veckan.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Pontarius wrote:
lither wrote:
redhat wrote:lither: Strängarna kan jag ju byta, ingen större kostnad direkt.
Visst kan du det. Men originalet på olika gitarrer är ändå något att spana in - att fortsätta i samma spår därefter.
Hur mycket har du varit i musikaffärer, och hur mycket har du snackat med erfarna gitarrister?
Erfarna gitarrister skiter i originalsträngarna, de är enkelspåriga o byter aldrig märke :) Då kanske deras voodoo eller mojo blir jinxad :D

edit: jag menade givetvis att de redan har ett favoritmärke som de inte överger...
Finns grymt många gitarrister som fastnar för originalet. Självklart byter de strängar, det var inte så jag menade.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

lither wrote:Finns grymt många gitarrister som fastnar för originalet. Självklart byter de strängar, det var inte så jag menade.
Jag skämtade...
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

Det är väl knappt man tjänar något på det.
Svensk moms, frakt och tullavgifter tillkommer på priset.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Pjuklarv wrote:Det är väl knappt man tjänar något på det.
Svensk moms, frakt och tullavgifter tillkommer på priset.
Man hör ju folk som importerar gitarrer från USA så jag antog bara att det fanns någon sorts vinst med det. Tyskland var i alla fall billigare än musikbörsen.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Pontarius wrote:
lither wrote:Finns grymt många gitarrister som fastnar för originalet. Självklart byter de strängar, det var inte så jag menade.
Jag skämtade...
;( :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

redhat wrote:
Pjuklarv wrote:Det är väl knappt man tjänar något på det.
Svensk moms, frakt och tullavgifter tillkommer på priset.
Man hör ju folk som importerar gitarrer från USA så jag antog bara att det fanns någon sorts vinst med det. Tyskland var i alla fall billigare än musikbörsen.
Lite skillnad på Europa och USA. En kompis till mig beställde ett par högtalare från en leverantör i Tyskland.
De skulle kosta 18,000:- i Sverige. Han fick dem för 10,000:- plus frakt.
Kom inte ihåg vad totalpriset blev men det blev ju betydligt billigare än att köpa dem i Sverige.
USA har ju sina egna specialregler. Speciellt nu efter 11 September 2001.
Jag skickar ju en del gods till USA på jobbet och jävlar vad tullen i USA ska strula.
De ska ha reda på precis ALLT om det man skickar. Skriver man en liten siffra fel så stoppas allt i tullen.
Då är det bara att skriva om alla papper och faxa över dem.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Pjuklarv wrote:Lite skillnad på Europa och USA. En kompis till mig beställde ett par högtalare från en leverantör i Tyskland.
De skulle kosta 18,000:- i Sverige. Han fick dem för 10,000:- plus frakt.
Kom inte ihåg vad totalpriset blev men det blev ju betydligt billigare än att köpa dem i Sverige.
USA har ju sina egna specialregler. Speciellt nu efter 11 September 2001.
Jag skickar ju en del gods till USA på jobbet och jävlar vad tullen i USA ska strula.
De ska ha reda på precis ALLT om det man skickar. Skriver man en liten siffra fel så stoppas allt i tullen.
Då är det bara att skriva om alla papper och faxa över dem.
Är det lika problematiskt att skicka dem från USA?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Letade upp några Epiphone-ÅF och hittade detta:

Fender DG16 12 hos GuitarTrader ca 1700 kr. Dessvärre: "Online sales of this item for US only."
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Ursäkta att man lägger sig i nu, men han nån nått tips på en vanlig nylonsträngad gitarr som finns hos en återförsäljare i stockholm för ca 1000kr?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

eruku wrote:Ursäkta att man lägger sig i nu, men han nån nått tips på en vanlig nylonsträngad gitarr som finns hos en återförsäljare i stockholm för ca 1000kr?
Vilken som helst i stort sett, ska du märka någon större skillnad på nylonsträngade så handlar det om många tusenlappar.. :/

Men Yamaha C-40 är schysst och de flesta affärer har den.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Pontarius wrote:Vilken som helst i stort sett, ska du märka någon större skillnad på nylonsträngade så handlar det om många tusenlappar.. :/
Nog är det skillnad på nylonsträngade guror alltid. För att märka någon skillnad måste man kanske lägga ut lite mer än 1000 pix (som du säger), men de behöver inte kosta över 50 000 heller för att man ska märka det.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Post Reply