Ge pengar till uteliggare?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

zeux wrote:
Självfallet förstår jag vad jag menar, det skulle vara förkastligt att bara haspla ur sig massa saker som man inte har en aning om.


::)
Hm..lustigt, för jag känner precis likadant ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

veronica wrote:
Big_Bird wrote:
veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
none

Post by none »

lillis wrote:
veronica wrote:
Big_Bird wrote:
veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Ett målande bevis på att du förstod min poäng - och att vissa inte gjorde det.

Men visst, jag är väll bara gubbig och dumihuvudet.
Last edited by none on 2004-01-14 19:58:37, edited 1 time in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

En fråga:

Gör man ett val av att födas från en alkoliserad mor på köksbordet?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jag ger dom inte pengar för att det är ju som sagt ganska svårt att hamna på gatan utan att ha gjort nånting dumt.

jag har en släkting som blev vräkt och han hadde massa skulder och sådan skit så han kunde inte få nån lägenhet osv, var tvungen att ha honom i huset i närmare ett år.
PLÅGA !
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

lillis wrote:
veronica wrote:
Big_Bird wrote:
veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Han valde inte vilken familj han skulle komma till, inte heller att hans mamma skulle dö, men i stort sett allt annat väljer Kalle.
Jag tycker att Kalle borde välja att söka efter hjälp.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

veronica wrote:
lillis wrote:
veronica wrote:
Big_Bird wrote:
veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Han valde inte vilken familj han skulle komma till, inte heller att hans mamma skulle dö, men i stort sett allt annat väljer Kalle.
Jag tycker att Kalle borde välja att söka efter hjälp.
Det finns på tok för många som behöver söka hjälp, men som inte fattar det själva. Vad gäller kalle så vill nog inte kalle ha hjälp, för han ska klara sig själv, vilket han inte gör.

Uteliggare har lika stor rätt som alla andra i samhället. Skillnaden är att de inte tar all rätt för de har ingen drivande kraft.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Ramza wrote:
Det finns på tok för många som behöver söka hjälp, men som inte fattar det själva. Vad gäller kalle så vill nog inte kalle ha hjälp, för han ska klara sig själv, vilket han inte gör.

Uteliggare har lika stor rätt som alla andra i samhället. Skillnaden är att de inte tar all rätt för de har ingen drivande kraft.
Precis. Men de som inte vill ha hjälp är lite svåra att hjälpa...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

veronica wrote:
Ramza wrote:
Det finns på tok för många som behöver söka hjälp, men som inte fattar det själva. Vad gäller kalle så vill nog inte kalle ha hjälp, för han ska klara sig själv, vilket han inte gör.

Uteliggare har lika stor rätt som alla andra i samhället. Skillnaden är att de inte tar all rätt för de har ingen drivande kraft.
Precis. Men de som inte vill ha hjälp är lite svåra att hjälpa...
De förtjänar det inte heller. (Ja, jag är cynisk (och logisk))
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

veronica wrote:
lillis wrote:
veronica wrote:
Big_Bird wrote:
veronica wrote: Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Jag tror du överskattar utbudet av val som människor har.
Jag överskattar ingenting.
Alla gör som sagt sina egna val...jag väljer att arbeta och betala min hyra och mina räkningar för större delen av det jag tjänar.
Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Han valde inte vilken familj han skulle komma till, inte heller att hans mamma skulle dö, men i stort sett allt annat väljer Kalle.
Jag tycker att Kalle borde välja att söka efter hjälp.
..och jag e glad over att du aldrig ska ha barn.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

kalle valde att söka hjälp. Hans klassföreståndare var något disträ och ovillig att lägga sig i. Skolkuratorn tyckte att kalle borde rycka upp sig. På det sociala fick kalle hjälp men bara om han kom och kröp för socialsekreteraren och svarade på kränkande frågor som insinuerade att kalle var lat och inte ville ta sig för något, när det egentligen bara var så in i helvete svårt att sluta med heroinet.

Kommunen tyckte det var landstingets sak att hjälpa kalle, medan landstinget hänvisade till att det hade slut på pengar för att behandla narkomaner. Kalle kanske kunde komma igen nästa budgetår?
På gatan blir kalle uttittad av "fint" folk som ser ner på honom och anser att han borde rycka upp sig, inte tigga, inte knarka, skaffa ett hederligt jobb, bo någonstans (men helst inte nära dem).

Kalle hade försökte rycka upp sig och hade ett halvägsboende men hyresvärden sade upp kontraktet med kommunen eftersom så många av grannarna inte ville ha knarkare i sin stadsdel.

Kalle fick metadon, men ville inte ha det för han blev slö och illamående av det. Men metadon är den enda godkända behandlingsmedicinen för knarkare så om kalle inte tar sitt metadon så få han ingen hjälp.

Vem vet? Kalle kanske har valt att få hjälp hur många gånger som helst, men ändå är det något som stjälper honom. Kalles alternativ är kanske inte så klara och tydliga som andras.

Kalle har inte valet mellan fortsätt knarka och gå ner dig och sluta knarka, få ett jobb, en lägenhet, familj som bryr sig, riktiga vänner, fru och 1.5 barn.

Kalles enda vänner är förmodligen pundare de med, de enda han kan relatera till och de enda som han inte känner föraktar honom eller sviker honom är de som kommer att bjuda honom på en sil till, även när han försöker sluta.

Världen är skit, samhället är skit och i slutändan kommer det inte att kunna gå bra för alla. Alla har inte samma förutsättningar, alla får inte samma val, alla får inte samma chanser. Att förstå det är en bra början till att bli en bättre människa.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

veronica wrote:
lillis wrote:Valde Kalle, 13 or gammal, valjer att hans pappa stack ner han var nyfodd, och att hans mamma e alkoholist. Kalle, 15, valjer att han i nian faller for grupptryck pga att han aldrig riktigt varit trygg i sig sjelv tack vare hans barndom. Han hamnar i skolans "tuffa gang" och borjar roka, dricka som fan osv.. Detta leder tillslut in po tyngre droger ner hans mamma avlider etc etc.. Plotsligt e han 25, beroende av droger, alkoholiserad och utan hem.

MEN DET E INGEN FARA, DET E HANS FEL, HAN VALDE ATT HA DET SO!

...
Han valde inte vilken familj han skulle komma till, inte heller att hans mamma skulle dö, men i stort sett allt annat väljer Kalle.
Jag tycker att Kalle borde välja att söka efter hjälp.
Antingen läste du väldigt slarvigt eller så du lite av en nonchalant gällande påståendet.
Tack vare Kalles barndom blir hans val av folk att umgås med både svårt och lätt. Svårt eftersom han vet att det inte rätt. Lätt eftersom han inte finner någon annan utväg (generellt sett).
Han fastnar i ett grupptryck som du inte kan ana hur svårt det är att ta sig ur förän du själv hamnar där. Att drogerna väger tyngre och spriten flyter med mer alkoholsbeteckning är en självgående uppgång.
Du kan väl inte sedan på största alvar hävda att det är hans val att ta ytterligare droger när hans mor dör? Att ta sig ur ett knarkträsk är inte bara att säga "Nej, jag är inte med mer".

Inte för att vara taktlös, men du borde se ett antal mer realiserade filmer angående ämnet och låta amerikanska teatralistiska filmer vila på videohyllan ett tag - samhällsinriktad världsblick är värt mer än vad pengar kan ge.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag har aldrig gett pengar till någon uteliggare. Jag är för snål för att göra det, och jag behöver alla mina pengar.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag blev jagad genom halva örebro av en mycket påflugen tiggare som påstod att han behövde pengar till mat åt sin familj.
Jag förklarade att jag bara hade 20 spänn på mig (sant) som jag skulle köpa kebab för då jag inte hade ätit på hela dagen, varpå han sa "då kan ju jag få dom pengarna". Jag förklarade att han inte alls kunde få dom pengarna då jag behövde dom för att handla mat, han fortsatte följa efter mig i ett par kvarter trots att jag bett honom dra åt helvete ett par gånger, men när jag kom in på samma gata som kebaberian låg på mötte jag en polisbil och tiggaren var spårlöst försvunnen.

Det finns en grupp som jag inte tror har nämnts i debatten än, illegala invandrare, som enligt min åsikt befinner sig här olagligt och kan dra åt h...
Detta styrks av faktumet att dessa tiggande invandrare försvinner fort som fan så fort en polis råkar komma i närheten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
enioreh
Posts: 6
Joined: 2004-01-15 9:15:57
Location: Malmö
Contact:

Post by enioreh »

Skrämmande vilken människosyn många av er har! :(
Har någon av er överhuvudtaget följt debatterna i tidningen om psyksjuka? Sett några program om dessa? Många av dessa kan inte sköta ett normalt arbete eller ett normalt liv och hamnar på gatan. Bra socialt skyddsnät i Sverige.. skojar ni eller? Definiera "bra"!
Det finns ju otaliga exempel på när socialen valt att vända bort blicken och inte hjälpa utsatta människor (och nu menar jag naturligtvis inte bara uteliggare/hemlösa) :-/

Allting är för övrigt inte bara svart eller vitt. Man kan inte bara kalla dem "uteliggare" och dra dem alla över en kam :[ "Äh, det är drogernas fel". Vad vet ni om detta egentligen? Vad vet ni om orsaken till att de hamnade på gatan från första början och vad de sedan har tvingats göra för att kunna överleva där när de inte fått den hjälp de behövde?

Jag tycker alltför många har en tendens att säga "skyll dig själv" om alla människor. Visst har man i de allra flesta fall ett val, men man kan inte bara spotta på folk för att de har haft ett dåligt omdöme gällande dessa val.

Alla kan hamna i skiten på ett eller annat sätt.

/enioreh
"I've been too honest with myself I should have lied like everybody else..."
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag kan tänka mig att ge dem något ätbart eller motsvarande, för då vet man juh att det kommer till riktigt nytta. Pengar är för generellt.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

elvenman wrote:Jag kan tänka mig att ge dem något ätbart eller motsvarande, för då vet man juh att det kommer till riktigt nytta. Pengar är för generellt.
Ja. Men samtidigt kan det kännas lite konstigt att gå och köpa en korv med bröd och ge till den hemlösa som bett om pengar.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

cac wrote:Ja. Men samtidigt kan det kännas lite konstigt att gå och köpa en korv med bröd och ge till den hemlösa som bett om pengar.
Iofs, men vet vet annars var människan konsumerar för pengarna annars.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

När jag åkte tunnelbanan en gång så var det en kille som la en lapp på sätet bredvid mig med en text som i princip sa att han ville åka tillbaka till sitt hemland men hade inga pengar pga. att han inte kunde få något jobb här. Gav honom ingenting. På vägen hem såg jag honom igen fast nu med två öl i händerna.
Då vet man ju vart hans pengar gick till.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Pjuklarv wrote:När jag åkte tunnelbanan en gång så var det en kille som la en lapp på sätet bredvid mig med en text som i princip sa att han ville åka tillbaka till sitt hemland men hade inga pengar pga. att han inte kunde få något jobb här. Gav honom ingenting. På vägen hem såg jag honom igen fast nu med två öl i händerna.
Då vet man ju vart hans pengar gick till.
Där har vi ju orsaken till varför ingen egentligen vill ge ifrån sig pengar till tiggare, i många fall används dom ju inte till det dom ska. För några år sen var det ett fyllo som frekvent gick på Gröna linjen (Tunnelbana that is) och tiggde, vissa lättade såklart på plånboken. Men hade dom sett samma man ligga utslagen på en parkbänk dagen efter med en starköl spilld över bröstet hade de nog ångrat sig.

Ne, ge pengarna till välgörenhet istället så används det med 95% säkerthet till det dom skall användas till, att hjälpa.
iDon't care about your problems.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Ogillar skarpt alla dessa som springer runt med lappar och tigger av någon anledning. Jag blir främst bara arg av att råka ut för det då det så sällan är sanning som de säger(skriver).

Ger bara till dem som jag tror på när de säger vad de skall ha pengarna till och det brukar bli att de säger att de skall ha det till öl och då får de pengar, tyvärr.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Big_Bird wrote:kalle valde att söka hjälp. Hans klassföreståndare var något disträ och ovillig att lägga sig i. Skolkuratorn tyckte att kalle borde rycka upp sig. På det sociala fick kalle hjälp men bara om han kom och kröp för socialsekreteraren och svarade på kränkande frågor som insinuerade att kalle var lat och inte ville ta sig för något, när det egentligen bara var så in i helvete svårt att sluta med heroinet.

Kommunen tyckte det var landstingets sak att hjälpa kalle, medan landstinget hänvisade till att det hade slut på pengar för att behandla narkomaner. Kalle kanske kunde komma igen nästa budgetår?
På gatan blir kalle uttittad av "fint" folk som ser ner på honom och anser att han borde rycka upp sig, inte tigga, inte knarka, skaffa ett hederligt jobb, bo någonstans (men helst inte nära dem).

Kalle hade försökte rycka upp sig och hade ett halvägsboende men hyresvärden sade upp kontraktet med kommunen eftersom så många av grannarna inte ville ha knarkare i sin stadsdel.

Kalle fick metadon, men ville inte ha det för han blev slö och illamående av det. Men metadon är den enda godkända behandlingsmedicinen för knarkare så om kalle inte tar sitt metadon så få han ingen hjälp.

Vem vet? Kalle kanske har valt att få hjälp hur många gånger som helst, men ändå är det något som stjälper honom. Kalles alternativ är kanske inte så klara och tydliga som andras.

Kalle har inte valet mellan fortsätt knarka och gå ner dig och sluta knarka, få ett jobb, en lägenhet, familj som bryr sig, riktiga vänner, fru och 1.5 barn.

Kalles enda vänner är förmodligen pundare de med, de enda han kan relatera till och de enda som han inte känner föraktar honom eller sviker honom är de som kommer att bjuda honom på en sil till, även när han försöker sluta.

Världen är skit, samhället är skit och i slutändan kommer det inte att kunna gå bra för alla. Alla har inte samma förutsättningar, alla får inte samma val, alla får inte samma chanser. Att förstå det är en bra början till att bli en bättre människa.
ja vad säger man amen det kunde inte blir mer rätt :)
alla som jag vet som har problems skulle säga presis som du har gjort
och det är så det är helt klockrent
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Ni kan väll inte mena att ni tycker att alla utteliggare är helt körda, visst dom har inte varit gudsbästa barn, men bara för att dom är alkoholister eller nått tyngre behöver dom ju inte vara mindre värda på det viset, jag tycker att dom som försöker bättra sig och är trevliga är värda en tia då och då.

Men det är väll bara jag.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

elvenman wrote:
cac wrote:Ja. Men samtidigt kan det kännas lite konstigt att gå och köpa en korv med bröd och ge till den hemlösa som bett om pengar.
Iofs, men vet vet annars var människan konsumerar för pengarna annars.
Det vet man inte, och därför brukar man inte ge pengar. Men jag tror inte att jag hade köpt en korv sådär för att vara snäll, det känns himla weird alltså.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Pixelfantast wrote:Ni kan väll inte mena att ni tycker att alla utteliggare är helt körda, visst dom har inte varit gudsbästa barn, men bara för att dom är alkoholister eller nått tyngre behöver dom ju inte vara mindre värda på det viset, jag tycker att dom som försöker bättra sig och är trevliga är värda en tia då och då.

Men det är väll bara jag.
Jag tycker faktiskt inte att här verkar vara så jättemånga som totalt dömer ut uteliggarna, även om vi inte skänker pengar. Alla ska vara lika värda, men det är inte alltid så lätt att veta var pengarna blir av, som vi nämnt tidigare i tråden.
Post Reply