Annika Sörenstam årets kvinnliga idrottare

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Annika Sörenstam årets kvinnliga idrottare

Post by cac »

Sitter just här och tittar på Idrottsgalan, ett utav de bästa programmen varje år.
Nyss fick Annika Sörenstam priset för årets kvinnliga idrottare. Äntligen, enligt mig, hon har varit dominant inom idrottsvärlden många år nu. Ta bara Solheim Cup, Colonial i Texas osv. Jag tycker allt att hon borde få Jeringspriset också.
Men vad tycker ni, var det rätt person som vann? Alla på 64bits kanske inte är så väldigt sportiga, men några finns det säkert som såg galan.

För övrigt undrar jag också vad ni tyckte om de som vann. Var det rätt och bra?
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Jag tyckte Robert Gustavson va bäst :P
Annika var värd priset.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

folk som vill känna sig lite tröstsportiga...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Edited by tkh

Förresten, Christian Olsson blev den manliga idrottaren.
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Post by Calle »

Tycker inte golf är idrott, möjligen sport men inte idrott. Skulle en eventuell framtida svensk världsmästare i schack få priset ?

Jag tycker att idrott är nåt som har med styrka och/eller kondition att göra. Håller med Robert Gustavsson om att det öppnar vägen för att ge nästa pris till en som spelar Coronne. ;)
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Golf om något är en sport. Det har visserligen debaterats tidigare.
Alla sporter går inte ut på att man ska ta i så mycket som möjligt, eller genomföra saker så snabbt man kan.
Det handlar även om precison och teknik. Att jämföra schack med golf är verkligen löjligt, det är inte alls samma sak.
Golf om något är väl en sport, där alla kan tävla på samma villkor. Hört talas om netto och brutto, det finns ju inte i speciellt många Idrotter...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Ännu en söndertramsad tråd. Starkt jobbat pojkar...

Om ämnet så hade jag bara hoppats på lite mer plats för damfotbollslaget, men det är tydligt att den sporten inte har hunnit bli fin nog riktigt ännu. Tyvärr lär det väl dröja ett tag till eftersom den saknar den mängd av lobbyister som andra icke-idrottsliga företeelser har haft nytta av. Galan som helhet är småkul eftersom den återuppväcker många positiva upplevelser. Vad annat kan man göra än att tacka för underhållningen.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Så Peter Forsberg vann inte?! :o

Efter han kom tillbaka efter sin skada har Colorado börjat vinna. Han är helt klart en av världens bäste hockeyspelare (och det är många att tävla mot...). Jag vill inte förringa Christian Olsson men Foppa presterade bättre förra året.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Annika Sörenstam är väldigt duktig på golf, visst, men jag tycker inte det är någon ansträngande sport i sig, då jag bara ser det som en sport för de rika. Jag hade t.ex. inte haft råd att börja spela golf. Sedan så är det inte alls samma ansträngning att spela golf, jo visst, mycket koncentration m.m, som att friidrotta.

Äsch, usch för rikemansbandyn..
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Najze wrote:Annika Sörenstam är väldigt duktig på golf, visst, men jag tycker inte det är någon ansträngande sport i sig, då jag bara ser det som en sport för de rika. Jag hade t.ex. inte haft råd att börja spela golf. Sedan så är det inte alls samma ansträngning att spela golf, jo visst, mycket koncentration m.m, som att friidrotta.

Äsch, usch för rikemansbandyn..
Länsförsäkringar har en "Golfförsäkring". Den hette tidigare "Direktörsförsäkring". :D
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Najze wrote:Annika Sörenstam är väldigt duktig på golf, visst, men jag tycker inte det är någon ansträngande sport i sig, då jag bara ser det som en sport för de rika. Jag hade t.ex. inte haft råd att börja spela golf. Sedan så är det inte alls samma ansträngning att spela golf, jo visst, mycket koncentration m.m, som att friidrotta.

Äsch, usch för rikemansbandyn..
Så du säger att om något ska vara en sport så måste det vara ansträngande?... löjligaste jag hört på länge.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Najze wrote:Annika Sörenstam är väldigt duktig på golf, visst, men jag tycker inte det är någon ansträngande sport i sig, då jag bara ser det som en sport för de rika. Jag hade t.ex. inte haft råd att börja spela golf. Sedan så är det inte alls samma ansträngning att spela golf, jo visst, mycket koncentration m.m, som att friidrotta.

Äsch, usch för rikemansbandyn..
Den som tror att golf bara är för de rika, vet inte vad de snackar om. Om du nu skulle vilja testa, så testa. På de flesta golfbanor finns utrustning att låna för att testa. Det finns även pay and play-banor.
Jag tror inte att det går att komma undan helt gratis i någon sport, om man vill hålla på seriöst.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

cac wrote:
Najze wrote:Annika Sörenstam är väldigt duktig på golf, visst, men jag tycker inte det är någon ansträngande sport i sig, då jag bara ser det som en sport för de rika. Jag hade t.ex. inte haft råd att börja spela golf. Sedan så är det inte alls samma ansträngning att spela golf, jo visst, mycket koncentration m.m, som att friidrotta.

Äsch, usch för rikemansbandyn..
Den som tror att golf bara är för de rika, vet inte vad de snackar om. Om du nu skulle vilja testa, så testa. På de flesta golfbanor finns utrustning att låna för att testa. Det finns även pay and play-banor.
Jag tror inte att det går att komma undan helt gratis i någon sport, om man vill hålla på seriöst.
Tss, vill man spela golf någorlunda seriöst så bör du ha en egen utrustning och de är inte alls billiga, inte ens beg., i stortsett alla sporter kommer du undan reko billigt.

Klart man kan låna, hyra, etc men det håller inte i längden.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Najze wrote:Annika Sörenstam är väldigt duktig på golf, visst, men jag tycker inte det är någon ansträngande sport i sig, då jag bara ser det som en sport för de rika. Jag hade t.ex. inte haft råd att börja spela golf. Sedan så är det inte alls samma ansträngning att spela golf, jo visst, mycket koncentration m.m, som att friidrotta.

Äsch, usch för rikemansbandyn..
Jag tycker att du ska prova på att spela golf innan du säger någonting Najze. Det krävs extremt mycket koncentration, bollkänsla och styrka. Sedan skall man kunna läsa av greenens lutning mm. Det är enklare att lära sig att spela fotboll, ishockey, pingis eller vilken annan bollsport som helst, än att bemästra golf.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Rensade bort en massa skit, skärp er!! :[

Jag hade jättesvårt att tycka vem som förtjänar ett pris mer än någon annan, de har olika förutsättningar, olika färdigheter.. och allt. Men de som fick pris var inte oförtjänt av det.

Gustavsson körde iofs samma nummer som förra året, men han gör det klockrent iaf :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

bim wrote:Tss, vill man spela golf någorlunda seriöst så bör du ha en egen utrustning och de är inte alls billiga, inte ens beg., i stortsett alla sporter kommer du undan reko billigt.

Klart man kan låna, hyra, etc men det håller inte i längden.
Vad är det nu ett hockey-set eller ett set för amerikansk fotboll kostar nu igen? Racercykel? Habil tävlings-mountainbike? Go Cart? Rallybil?
Visst spelar du fotboll är det ganska billigt, men så fort det handlar om en sport där du faktiskt har lite utrustning så blir det dyrt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Robert va rolig men dålig stil av Annika att bli purken!!
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:Vad är det nu ett hockey-set eller ett set för amerikansk fotboll kostar nu igen? Racercykel? Habil tävlings-mountainbike? Go Cart? Rallybil?
Visst spelar du fotboll är det ganska billigt, men så fort det handlar om en sport där du faktiskt har lite utrustning så blir det dyrt.
Precis. Jag tror faktiskt att golf är en av de lite billigare sporterna när det gäller utrustning. Det som är dyrt är medlemskap i olika föreningar.

Jag tittade t.ex. här om dagen på ett par hockeyhandskar och de kostade 1400kr men reades ut för 1100kr. Det är endast ett par handskar, skridskorna kostar uppemot 2000kr, benskydd 1500kr. Det är inte billigt att lira hockey, fråga mina föräldrar de har fyra ungar som lirat hockey en gång i tiden.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Svempa wrote:Robert va rolig men dålig stil av Annika att bli purken!!
Kanske det, men tajmingen var kanske inte den bästa...

För övrigt håller jag med Big_Bird. Det finns väldigt mycket som är dyrare än golf. Sen om man vill vara värsta storfräsaren och bara köpa allting nytt, då är det klart att det blir dyrt. Men materialspelare är sällan de bästa spelarna heller.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Svempa wrote:Robert va rolig men dålig stil av Annika att bli purken!!
Men han hade ju så himla rätt? ;D
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Golf var en rikemanssport, men är inte det längre. Är ju typ 500000 svenskar som är aktiva golfare idag. Är själv det & jag ser inga pengar ! ;D
Plus kan man ju jämnföra den med hockey etc som är mkt dyrare, är det också en rikemanssport ?

Tycker att det var bra att Annika vann, bra för sverige som golfland att golfen får synas lite!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

... och jag som inte vann någon resa till Aten. :(

Vissa tal hölls ut allt för länge och jag hade lätt kunnat se hockeylandslaget som Årets Prestation. Särskilt för variationens skull.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Aepod wrote:Golf var en rikemanssport, men är inte det längre. Är ju typ 500000 svenskar som är aktiva golfare idag. Är själv det & jag ser inga pengar ! ;D
Plus kan man ju jämnföra den med hockey etc som är mkt dyrare, är det också en rikemanssport ?

Tycker att det var bra att Annika vann, bra för sverige som golfland att golfen får synas lite!
Golfklubben närmast mig, 2km, är väldigt dyr att spela på. 250 kr / runda vilket är snuskigt? Sedan att vara medlem kostar många tusenlappar..
Last edited by Najze on 2004-01-20 18:26:58, edited 1 time in total.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Jag är riktigt purken på att Carolina Kluft inte vann alla kategorier hon var nominerad i ingen kvinna har gjort något "härligare" i år än hon gjort.....dessutom har/hade hon betydligt bredare publik än annika...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

spyse wrote:Jag är riktigt purken på att Carolina Kluft inte vann alla kategorier hon var nominerad i ingen kvinna har gjort något "härligare" i år än hon gjort.....dessutom har/hade hon betydligt bredare publik än annika...
Bredare publik i Sverige må hända. Sörenstam har bredare publik världen över.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply