Lärare slog elev

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Lärare slog elev

Post by spyse »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 32,00.html

Så som det framställdes i artikeln tycker jag att läraren handlade rätt....vad skulle han annars göra, gå därifrån?

Kanske skulle han tagit smällen, gått därifrån och fått eleven utkastad från skolan....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Svårt att säga när man läst en artikel på Aftonbladet.se imo :-/

Men som artikeln framställde det så tyckte jag det var helt okej att slå tillbaka :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
none

Post by none »

Det var helt okey att slå tillbaks av läraren.
Unga hetsporrar måste lära sig att kunna ta konsekvenserna av sitt betteende.
Våld är onödigt, men kan ibland kanske rättfärdigas gällande sådana här situationer.


Inget mer med det, varken mer eller mindre.
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Det var bara bra att han slog tillbaka.
Account removal-requested!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Elev slog lärare.

Det må hända att våld inte löser några problem, men då är det väl ändå eleven som gjorde det felaktiga steget, inte läraren?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag tyckte eleven gjorde rätt.
We dance to all the wrong songs
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Det beror på elevens ålder. Är det en 15 årig grabb i 9:e klass tycker jag läraren gjorde rätt i att klippa tillbaka (Även en lärare måste ha rätt till självförsvar med samma medel som angriparen). Är det däremot en grabb på 8 år skall inte läraren slå tillbaka. Man får aldrig slå ett barn!
Wazzup
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det där uttalandet var nog det dummaste jag hört på länge.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

lither: Förklara dig!
Wazzup
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

jag håller med fredde... jag hade lungt slått tillbaka om nån tonåring kom fram och kaxade. Här på orten så blev en 40åring mishandlad av några tonåringar för inte så länge sedan...
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Såg det när TV4 intervjua. Eleven slogs ju också :P Fast läraren började förstås.
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

MaTTe wrote:Såg det när TV4 intervjua. Eleven slogs ju också :P Fast läraren började förstås.
Såg det också på TV4. Det var eleven som började och läraren svarade. (Trots dåliga bilder på TV:n) Helt rätt av läraren. Tycker inte att där skall bli några eftergifter för läraren. Eleven är gammal nog att fatt vad han ställer till med. Själv hade jag blivet vansig och slagit tillbaka....
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Frågan är inte om man hade slått tillbaks själv eller inte. Frågan är om det är rätt eller fel. Bara för att man själv också skulle slått eleven innebär inte det att det är det rätta att göra. Eleven gjorde fel, det gjorde även den som slog tillbaks. Det bästa hade vart om han inte slog tillbaks utan anmälde händelsen istället. Hade däremot eleven fortsatt slå skulle han väl vart tvungen att försvara sig. Om man nu helt skall lita på artikeln så hade han inte någon försvarbar anledning att slå tillbaks.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Åkesson
Posts: 102
Joined: 2003-10-23 14:48:58
Location: Malmö

Post by Åkesson »

Det enda som hjälper mot dagens våldsamma ungdomar är att återinföra aga i skolan.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Självklart att det va rätt av han att slå ungen jäveln! han borde ha döda han också! :) Fan går man i skolan för? för att lära sej saker o få utbildning inte för att va där o spendera bort tiden o förstöra för andra. Massa elever har tappat respekten för lärarna o beter sej på detta vis. INTE BRA.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag hade nog inte slagit ungen, jag hade försökt hugga tag i armen på honom och sparka undan benen så jag kunde lägga ner och hålla fast honom...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Fredde, "Man får aldrig slå ett barn!" och "Är det en 15 årig grabb i 9:e klass tycker jag läraren gjorde rätt i att klippa tillbaka" men "Är det däremot en grabb på 8 år skall inte läraren slå tillbaka".
Jag och min kompis hade sagt "fariseisk orerare" om dig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Lärare ska inte slå elever,elver ska inte heller slå lärare. Men om en elev klappar till en lärare ska han inte bli förvånad om han får en smäll tillbaks. Samma sak gäller om läraren slår eleven.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

och lärare bör inte bli överraskad om han blir avstängd från sin tjänst...
orsak -> verkan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Skulle bara dagens föräldrar lägga ner lite mer tid med sina barn skulle vi förhoppningsvis slippa problemet med att lärarna måste uppfostra sina elever istället för att lära dem något.
Jag ska inte säga att vissa ungdomar idag är idioter, men vissa saknar sannerligen respekt för sina medmänniskor.

Och för att nu slippa påhopp av en massa föräldrar på forumet ;) så måste jag väl tillägga att det trots allt finns föräldrar som verkar ha fattat ansvaret med att skaffa barn.... problemet är bara att man inte ser dem så ofta.

Edit: Jag väljer förresten inte sida i denna konflikt... anser bara att båda gjorde fel så jag hoppas att båda två får straff i rimlig proportion till sina gärningar.
Last edited by SMURF on 2004-01-25 16:18:45, edited 1 time in total.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Men grejen är ju inte att ungjävlarna förstör för sej själva genom att var oansvarsamma och skita i skolan. Dom förstör ju för alla andra elever. Om dom stänger skolan en vecka så är det typ 30-40 utbildningstimmar som dom eleverna som sköter sej går miste om.

Det är rätt att slå till baka. Det är min mening. Specielt om det e nån hobby turk som kaxxar
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Big_Bird wrote:och lärare bör inte bli överraskad om han blir avstängd från sin tjänst...
orsak -> verkan.
Eleven ska inte heller blir överraskad om han blir avstängd
orsak -> käftsmäll eller hur det nu gick till.

:)
We dance to all the wrong songs
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Lither: Ok... kanske skrev lite luddigt...

Att slå ett barn är aldrig rätt. (Det är min åsikt)

En tonåring (15år) är ju på sätt och vis ett barn men är trots allt straffmydig och skall ta ansvar för sina handlingar. Om då läraren i stridens hetta slår tillbaka tycker jag inte man behöver göra en så stor grej av det. En varning till läraren och specialundervisning för tonåringen skulle förmodligen vara på sin plats.

Är eleven myndig dvs 18 eller över (vilket förmodligen inte är fallet) tycker jag läraren gjorde helt rätt. Simpelt självförsvar.

Sedan kan du kalla mig dum, hycklare eller farisé bäst du vill. Jag bryr mig inte om vad du och din vän tycker.

För övrigt kan jag ju tillägga att jag tycker du (lither) som moderator här på 64bits borde följa samma etikett regler som oss övriga här på forumet.
Wazzup
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

warp9 wrote:
Big_Bird wrote:och lärare bör inte bli överraskad om han blir avstängd från sin tjänst...
orsak -> verkan.
Eleven ska inte heller blir överraskad om han blir avstängd
orsak -> käftsmäll eller hur det nu gick till.

:)
Dessvärre skyddar systemet eleverna bättre än lärarna... men visst, om man provocerar fram ett bråk och börjar slåss med en lärare så blir man nog avstängd. Men det är läraren som förlorar... eleven kommer förmodligen tillbaka till skolan före läraren (även om det nog är eleven som inte vill vara där)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Fredde wrote:Lither: Ok... kanske skrev lite luddigt...

Att slå ett barn är aldrig rätt. (Det är min åsikt)

En tonåring (15år) är ju på sätt och vis ett barn men är trots allt straffmydig och skall ta ansvar för sina handlingar. Om då läraren i stridens hetta slår tillbaka tycker jag inte man behöver göra en så stor grej av det. En varning till läraren och specialundervisning för tonåringen skulle förmodligen vara på sin plats.

Är eleven myndig dvs 18 eller över (vilket förmodligen inte är fallet) tycker jag läraren gjorde helt rätt. Simpelt självförsvar.

Sedan kan du kalla mig dum, hycklare eller farisé bäst du vill. Jag bryr mig inte om vad du och din vän tycker.

För övrigt kan jag ju tillägga att jag tycker du (lither) som moderator här på 64bits borde följa samma etikett regler som oss övriga här på forumet.
Ok, låt oss klargöra några saker innan vi ryker ihop allt för mycket.

Först gjorde du exempel mellan en åttaåring och en femtonåring. Ingen som var myndig. Det var där jag fick min "flipp". Jag håller med dig om att man inte ska slå ett barn. Men man ska aldrig slå någon överhuvudtaget.
Att man sedan slår tillbaka är en reaktion som är djurisk, egentligen inget konstigt. Dock vet nog ingen av oss varför pojken slog läraren i detta fallet. Vem vet vad som hade hänt innan?

Den frasen som jag och min kompis använder har vi använt hur länge som helst, och kommer nog att fortsätta med det. Vi brukar använda den då folk säger saker utan att tänka sig för, och gör det lite mer komplicerat för att de ska tänka sig för.

Sen är jag dessvärre ingen moderator, utan nyhetsuppdaterare. Om du syftade på regeln med "inga personliga påhopp" så beklagar jag att du blev kränkt och tar tillbaka det jag sagt. Förlåt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply