Mobilen släckte datorn totalt.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Mobilen släckte datorn totalt.

Post by Phobic »

Nu ska ni få höra på något mycket märkligt. Alldeles nyss fick jag ett sms till mobiltelefonen som låg på datorn. Precis samtidigt som den tog emot smset stendog datorn. Blev rätt skraj först. Mycket ovanligt att min dator bara stänger av sig sådär. Mest konstigt av allt var att datorn inte gick att starta efter detta. Drog ut alla sladdar .. inget hjälpte. Men efter 5 minuter eller så fick jag igång den igen.

Var det mobilen som slog ut datorn? Scary iaf :o
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag har hört för länge sedan att mobiltelefoner kan skada datorer, tog dock aldrig det på allvar, men ser man på vad illa. Säkringen i nätagget gick väl, som sedan gick tillbaka så du kunde starta? Eller något :-P
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En säkring slår inte tillbaks av sig själv per definition.

Det som antagligen hände var att telefonens ganska kraftiga och högfrekventa sändare störde en krets som fick nätaggets överströmsskydd att slå in, det tar en liten stund innan man kan starta om då, nätaggets kondingar måste ladda ur, man kan få igång datorn snabbare om man lossar och sätter tillbaks ATXkontakten på moderkortet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Hehe

Post by AJ »

Datorer och annan elektronik gillar inte sådana saker som radiosignaler och magnetfält......
PErsonligen så hade jag enorma problem med en skrivare, den skrev enbart ut osammanhängande ASCII kod............försökte och försökte reparera den i tron att det var drivrutiner eller något annat som spökade och fick den tidvis att fungera!
Var dock mycket trött på den..........
Men vid den månatliga storstädningen så upptäcktes att *jävla* magnet på något vis hade hamnat bakom skrivaren; Efter att en hade tagits bort så har jag inte haft några problem med skrivaren....

Mvh AJ
AJ
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Re: Mobilen släckte datorn totalt.

Post by Calle »

Vad kan man lära sig av detta då?

1. Köp ett bra chassi, i plåt eller aluminium.
2. Använd jordat uttag om det finns (själv syndar jag, har inte jordat uttag utom i köket).

Har läst om plexichassin som börjar bli populära, det måste väl vara att be om problem?
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: Mobilen släckte datorn totalt.

Post by Phobic »

Calle wrote:Vad kan man lära sig av detta då?

1. Köp ett bra chassi, i plåt eller aluminium.
2. Använd jordat uttag om det finns (själv syndar jag, har inte jordat uttag utom i köket).

Har läst om plexichassin som börjar bli populära, det måste väl vara att be om problem?
Du jag kör med både plåtchassi och jordat uttag. Tror inte att det beror på det faktiskt. Men men .. det var tur att den gick igång iaf :)
Post Reply