Lan guide

LAN, Demoparty och allt som rör området.
Post Reply
Junix
Posts: 54
Joined: 2002-12-08 4:09:17
Location: Jönköping

Lan guide

Post by Junix »

Lan guide?


Nån som skrivit, läst eller vet nån bra?
DATA data DATA data DATA data data DATA DATA DATA är braiga grejor.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Hur du smäller upp ett lan? Kanske skulle vara värt att skriva något..

Men problemet brukar väl vara:
Lokal
Bord/stolar
Ström
Nätverk
Internet ja/nej
reklam
Hur man håller ordning på vilka som tillhör och inte tillhör, skyddar mot stöld osv.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Junix
Posts: 54
Joined: 2002-12-08 4:09:17
Location: Jönköping

Post by Junix »

Jaá hur man arrangerar ett lan hur man använder och sätter upp switchar på bästa elen mm allt för att det ska bli så bra som möjligt.

Och så problem som du sa men lite mer vad man ska göra för att inte få problem eller hur man ska förbereda sig ifall det blir problem och vilka man ska vända sig till med mera.
DATA data DATA data DATA data data DATA DATA DATA är braiga grejor.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Så fort man har hittat lokalen får man väl kolla runt hur det ser ut med el, kan man dra trefas någonstans? Om inte, ta reda på vilka proppar som går vart, vad de klarar osv.

Nätverket, tja, på hårdarunivå skall man ju försöka hålla sig till switchar och använda sig av en större switch som man kopplar mindre bordsswitchar till. Är ganska lätt att hålla ordning på det då.

Mjukvarumässigt för att förenkla det får man fundera över vill man ha dhcp, vill man ha fasta ip:n?

Har man internet ska man fundera på att ha en router och kanske inte tillåta vissa portar. Att folk autostartar kazaa och tar hela bandbredden är inte särskilt önskvärt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

enklast är att vara intresserad på lan helt enkelt, fråga arr hur saker funkar, var gärna frågvis, bara inte alltför antastande. Sen så lär man sig det där i sinom tid ;)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

wille wrote:enklast är att vara intresserad på lan helt enkelt, fråga arr hur saker funkar, var gärna frågvis, bara inte alltför antastande. Sen så lär man sig det där i sinom tid ;)
Man kan säkert be att få jobba åt ett befintligt LAN också, även om det i början
bara är att springa med soppåsarna. Learning by doing är underskattat.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

IcePic wrote:
wille wrote:enklast är att vara intresserad på lan helt enkelt, fråga arr hur saker funkar, var gärna frågvis, bara inte alltför antastande. Sen så lär man sig det där i sinom tid ;)
Man kan säkert be att få jobba åt ett befintligt LAN också, även om det i början
bara är att springa med soppåsarna. Learning by doing är underskattat.
så sannt som det är sagt!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Junix
Posts: 54
Joined: 2002-12-08 4:09:17
Location: Jönköping

Post by Junix »

Mm det är ju bra tips men ingen som vet olika guider på nätet eller om ni har en liten historia om hur ni började o sedan blev större o större. asså allt möjligt som har med lan att göra.

Var man vänder sig för bidrag vad man ska satsa pengarna på först mm.
DATA data DATA data DATA data data DATA DATA DATA är braiga grejor.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

snigel wrote:Så fort man har hittat lokalen får man väl kolla runt hur det ser ut med el, kan man dra trefas någonstans? Om inte, ta reda på vilka proppar som går vart, vad de klarar osv.
Jag kan väl grundläggande elektonik (Fysik B) men vad sjutton är trefas? har hört det massor av gånger men aldrig fattat vad exakt det innebär.....en sökning på goggle gav mig inte heller så mycket då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter så en kort förklaring skulle vara kul :D
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

spyse wrote:Jag kan väl grundläggande elektonik (Fysik B) men vad sjutton är trefas? har hört det massor av gånger men aldrig fattat vad exakt det innebär.....en sökning på goggle gav mig inte heller så mycket då jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter så en kort förklaring skulle vara kul :D
inte för att jag är så haj på det heller men, jag tror det är att man har tre ingångar med ström som alla fasförskjutna så att man får mer och en jämnare ström.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

straver wrote:inte för att jag är så haj på det heller men, jag tror det är att man har tre ingångar med ström som alla fasförskjutna så att man får mer och en jämnare ström.
Innebär det oxå att man kan ha flera datorer anslutna och på så sätt dra mer ström utan att säkringen går? dvs krafitgare säkringar?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
tajson
Posts: 44
Joined: 2002-05-16 1:49:09
Location: Sundsvall
Contact:

Post by tajson »

Junix wrote:Mm det är ju bra tips men ingen som vet olika guider på nätet eller om ni har en liten historia om hur ni började o sedan blev större o större. asså allt möjligt som har med lan att göra.
Det är någonting jag någon gång skulle vilja delge övriga med för att höja kvalitén på arrangemanget. Vi har ju gått från pyttelan till över 1000 datorplatser utan några stöttre motgångar och med en lyrisk massa trogna besökare.
Någonting måste vi ju ha gjort rätt iaf som kan vara av intresse.
Junix wrote:Var man vänder sig för bidrag vad man ska satsa pengarna på först mm.
Börja med er förenings riksorganisation. Dom har bidrag men framför allt kan dom hjälpa er att söka bidrag från andra instanser.
Som litet lan ska ni inte heller satsa på att köpa egen utrustning, det blir för dyrt på kort sikt. Hyr eller låna, lägg stor tid på att söka upp billigaste alternativen. Har man lite utgifter behöver man inte oroa sig över att dra in pengar.
Enda anledningen att köpa in egen utrustning är när det är nischade grejer som är svår att få tag i eller när man behöver stora kvantiteter som inte går att låna/hyra ihop.
www.krangparty.net - joakim.gissberg.nu
Derec
Posts: 1
Joined: 2004-04-08 18:31:25

Post by Derec »

spyse wrote:
straver wrote:inte för att jag är så haj på det heller men, jag tror det är att man har tre ingångar med ström som alla fasförskjutna så att man får mer och en jämnare ström.
Innebär det oxå att man kan ha flera datorer anslutna och på så sätt dra mer ström utan att säkringen går? dvs krafitgare säkringar?
3-fas = 3 faser... i väggutaget så har du 1-fas = 1 fas.

med 3-fas menar dom väl att man kan få ut mer spänning genom att koppla in en förgrenare som har flera 1-fas utag.

Har inte lokalen någon 3-fas kontakt så blir det ju tight med ström för alla datorer = säkringarna kommer inte att palla trycket.

ex. 1-fas (220volt) på vanligt utag har en 10amp. (röd markering) säkring, vilket gör att man kan kräma ut en total effekt (P) på 2200.

och det blir ju inte många datorer då :)

3-fas är på 380volt om jag inte minns fel.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

spyse wrote:Innebär det oxå att man kan ha flera datorer anslutna och på så sätt dra mer ström utan att säkringen går? dvs krafitgare säkringar?
Beror på hur du ställer frågan. Den trefas man hittar är normalt sett är gjord
för att leverera långt mer ström än uttaget i sovrummet hemma ja, men att
nånting är "trefas" i sig betyder inget annat än att de är tre ledare där de sinsemellan
är 120 grader fasförskjutna. Man skulle kunna ha 1v trefas eller en ziljon volt
enfas så trefas är inget magiskt som ger dig mer kräm.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Fördelen med 3fas är att det oftast är säkrat 16A ,32A eller 63A.

Om man tar ut spänningen mellan fas och nolla så får man 230V, allså ett vanligt vägguttag.



När jag räknar EL på våra lan så utgår jag från:

1fas 16A= 11personer
3fas 16A= 33pers
det ger ~320W per dator, dvs en stor ökning från DH 275W per dator.


Nästa lan vi ska köra är räknat såhär:


1st 63A delas på 4*16A och det ger 33*4=132pers.



/erik
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

bump
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
Post Reply