Norska soldater skjuter hundar i Kosovo till musik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Norska soldater skjuter hundar i Kosovo till musik

Post by fisk »

Just when the world seemed to have reached the peak of fucked up behaviour, it just got worse...


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 51,00.html

Filmade när de avlivade djuren – framför ögonen på barn i Kosovo.
Norska soldater som skrattar och ler när de skjuter hundar i Kosovo Till ackompanjemang av rockmusik, Left Front Tires «Bring You Down», ser man soldaterna röra sig bland boningshus och bondgårdar med skarpladdade vapen. Stolta soldater skadskjuter en hund innan den får det dödande skottet. Ett skräckslaget barn är närvarande.

http://kroma.vg.no/player/player.php?id=940
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: Norska soldater skjuter hundar i Kosovo till musik

Post by Phobic »

Ja som jag alltid har sagt. Vi är inte smartare än något annat levande väsen. Visst, vi har IQ för utveckling och framsteg men ibland undrar man om inte hjärnan kopplas ur och röven in på vissa människor. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna skada ett djur, inte medvetet och absolut inte för nöjes skull. Oerhört obehagligt men bra att det kommer fram. Passar på att slå ett slag för alla de djur som plågas i det tysta också.

Avstår helst ifrån filmen.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Hoppas att jag aldrig behöver se den oredigerade videon. Denna "avkortade" var nog hemsk.
Sick...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Fyfan. Men hundarna kanske var serber? :P
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ibland undrar man vilka som borde skjutas egentligen här i världen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lither wrote:Ibland undrar man vilka som borde skjutas egentligen här i världen.
Image

?
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Till viss del...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Ruuz
Posts: 17
Joined: 2004-02-19 19:09:01

Post by Ruuz »

Finns det nån anledning till varför dom gjorde det ihuvudtaget?
Om inte så måste dom ju ha nån psykisk sjukdom.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Helt ok låt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

warp9 wrote:Image

?
...och så drar vi ALLA över en kant?

(har inte kollat på filmen, värkar otrevlig)
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Fy Fan! Fy Fan!

Vilka idioter! Om inte de missfostren till norskar omedelbart får lämna ifrån sig sina vapen och åka hem till Norge kommer jag för all framtid se ner på hela Norska försvarsmakten och deras regering! Det där är skandal!

Det är en skam för norska folket om dom kommer undan! Undra just hur deras urvalssystem fungerar... Skicka ner missfoster som inte beter sig bättre än en flock chimpanser... De tjänstgör internationellt för fred under Norsk flagg och så beter de sig på det sättet!

Det är så man vill spy!
Wazzup
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Se upp med vad du skriver... du kan såra chimpanserna.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

syntetisk wrote:
warp9 wrote:Image

?
...och så drar vi ALLA över en kant?

(har inte kollat på filmen, värkar otrevlig)
Äsh,det är inte så noga...
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Fredde wrote:Vilka idioter! Om inte de missfostren till norskar omedelbart får lämna ifrån sig sina vapen och åka hem till Norge kommer jag för all framtid se ner på hela Norska försvarsmakten och deras regering! Det där är skandal!
Stora ord från en som inte vet någonting om omständigheterna. Det stod i artikeln att de vid ett tillfälle fått tillåtelse att skjuta hundar som plågade lokalbefolkningen, hur vet du att det inte är det som visas i filmen?
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

En snubbe på mitt jobb har varit där nere, han sa att när han var där så sköt de asmånga jyckar, mest för att de bar på sjukdomar men även för att de var hyffsat farliga.

Hundarna har oxå svårt att få tag i käk så de äter nästan varandra. Ett hemsk liv för en hund, kan acceptera att de skjuts.
Dock inte avsiktlig skadeskjutning.

Det handlar alltså om sjukt många hundar som driver omkring.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Pontarius wrote:En snubbe på mitt jobb har varit där nere, han sa att när han var där så sköt de asmånga jyckar, mest för att de bar på sjukdomar men även för att de var hyffsat farliga.

Hundarna har oxå svårt att få tag i käk så de äter nästan varandra. Ett hemsk liv för en hund, kan acceptera att de skjuts.
Dock inte avsiktlig skadeskjutning.

Det handlar alltså om sjukt många hundar som driver omkring.
Och spelade in dem på videoband, la till musik, och sprang omkring och "lekte krig" inför barn, sköt på fastbundna tamhundar, etc. ? - Det spelar ingen roll hur de rättfärdigar det, det är sjuka människor som gör så.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

fisk

Är det bättre att hundarna lider?
Sen vems sanning/ord ska man gå efter :-/

--------
När man får se bara en del av sanningen så blir man lite arg faktiskt om dom bara springer runt o skjuter för skojs skull. Men om det är så som
Pontarius och Dissident säger då vänds tanken och man tycker att det är bra. Aftonbladet vill ha så mycket respons som möjligt så dom tar inte jämt upp all fakta omkring en händelse, samt att dom jämt vrider till en sak så hemskt som det går.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

1. INGEN här vet omständigheterna.
Det är ungefär som när man är ute och åker bil med mor eller någon, och någon "blådåre" dånar ut mitt framför en och kör omkring i 110 på 50-väg osv. Alla förare som är närvarande säger antagligen "vilken jävla idiot!", men hur FAN kan dom veta varför han körde så? Tänk om han hade ett barn som knappt kunde andas i baksätet, eller något annat? Tror FAN att alla andra hade kört lika snabbt då.

Det är precis lika naivt att säga "OMG NORSKA SOLDATER LEKER KRIG MED HUNDAR! DOM TYCKER DET ÄR ROLIGT OCH SKRATTAR! DET SÅG JAG PÅ TEVE!".

Kom igen nu, ingen vet vad som hände där nere, och jag tvivlar dessutom inte på att ungefär 100% av det vi läser/ser är media är vinklat på ett sätt som får oss att vilja "smaska till det". Vem i helvete hade läst om det stod "Norska soldater tvingades skjuta en hund som bar på en hemsk sjukdom och var döende"? (ja, ett par, men inte alls lika många som "norska soldater gör musikvideo med hemska djurmord").

Nu har jag inte kollat på filmen, och jag orkar inte göra det nu, mest för att jag blir väldigt ledsen när folk skadar djur.

Men då har jag en fråga, vad gör det här mer rätt än älgjakt? Enligt [någon/nånting] så var det ju sjukt mycket lösdrivande hundar som inte fick någon mat och bar på sjukdomar, inte mer än rätt att "rensa upp" lite, precis som man gör i de svenska skogarna (som dessutom har FRISKA djur) ?


Jävla dumma människor jag lever med.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Men lillis, det är stor skillnad på att "skadeskjuta ett djur och skratta åt det innan man sedan ger det nådaskottet" och att "jaga en älg med jägarlicens och sedan äta upp köttet", till en viss del för överlevnad. Skall det bedrivas skyddsjakt skall det göras riktigt och profissionellt. Skall man göra det framför ögonen på barn? Nej. Är krigsveteraner avtrubbade och känslokalla? I många fall, Ja
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Phobic wrote:Men lillis, det är stor skillnad på att "skadeskjuta ett djur och skratta åt det innan man sedan ger det nådaskottet" och att "jaga en älg med jägarlicens och sedan äta upp köttet", till en viss del för överlevnad. Skall det bedrivas skyddsjakt skall det göras riktigt och profissionellt. Skall man göra det framför ögonen på barn? Nej. Är krigsveteraner avtrubbade och känslokalla? I många fall, Ja
känner du många krigsveteraner? eller är det påståendet bara allmänt känt som fakta?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

lillis wrote: Det är precis lika naivt att säga "OMG NORSKA SOLDATER LEKER KRIG MED HUNDAR! DOM TYCKER DET ÄR ROLIGT OCH SKRATTAR! DET SÅG JAG PÅ TEVE!".
Skit jag som trodde jag var ensam om att änvända, lol, rofel, omg och *smile* när jag pratar.... :o
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

jag blir så ledsen när jag läser om sånt.
iDon't care about your problems.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

spyse wrote:Känner du många krigsveteraner? eller är det påståendet bara allmänt känt som fakta?
Nein det gör jag inte. Men om man utgår från artikeln där det står att filmen flurerar bland norska krigsveteraner. Är man inte avtrubbad och känslokall om man kollar på sånt så .. ::)

Sen är det ju ren fakta att krigsveteraner har varit med om mycket bedrövliga saker som kanske gör dem psykiskt sjuka.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis: Det räcker med att titta på filmen för att inse hur jävla snett det är, ditt snack om "Ingen vet omständigheterna" är ett solklart fall av förnekan, antingen vill du inte veta, eller så är du oförmögen att skilja mellan etiska gränser.

När man tjänstgör i en sådan här situation så handhar man skarpa vapen i skarpa situationer. Det är sant att en order framgått att hundar skulle skjutas, med målet att undvika djurs lidande, materialet som kommit fram i bland annat norsk media visar tydliga bilder på att man bland annat riskerat skada på befolkning (exempelvis genom rikoschetter). Att dessutom bete sig som man gjort med skjutningarna, att spela in dem på film till musik, skratta och bete sig visar uppförandet hos personer som är psykiskt skadade av det de genomgått.

Vi diskuterade igenom detta under en hemvärnskurs i ledarskap igår, jag har sett större delar av den här filmen (dock är den censurerad på många ställen), vi var tydligt överrens om att allvarliga påföljder sker efter detta. Det finns dessutom tecken på att vissa av hundarna var tamhundar.

"Ingen vet omständigheterna", lillis, nog trodde jag att du hade mer insikt än såhär. Orsaken ursäktar inte tjänstefel, det finns ingen orsak att spela in handlingarna, utsätta allmänheten för ytterligare psykiskt lidande samt skratta och bete sig på det här viset inför befolkning, särskilt barn.

Den som är naiv i det här fallet är du lillis, men det handlar nog mer om okunskap, eftersom du uppenbarligen inte vet vad det innebär att tjänstgöra utomlands, och vilka krav som ställs på FN-personal med skarpladdade vapen, i tjänst.

Att sedan ta för givet att ingen här vet omständigheterna är också dumt, särskilt eftersom du har fel.

"Ingen vet vad som hände där nere", skitsnack - jag talar flera gånger i veckan med personer som tjänstgjorde i Kosovo under FN och KFOR, personal som arbetade under röda korset.

Så den enda som är naiv i det här fallet är de som blankt förnekar det som skrivs, och misslyckas med att "skilja agnarna från stråen".

"OMG!, EN NYHET, DET MÅSTE VA FEL, FÖR DET ÄR BALLT ATT VA ANTI!"

::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Phobic wrote:Nein det gör jag inte. Men om man utgår från artikeln där det står att filmen flurerar bland norska krigsveteraner. Är man inte avtrubbad och känslokall om man kollar på sånt så .. ::)

Sen är det ju ren fakta att krigsveteraner har varit med om mycket bedrövliga saker som kanske gör dem psykiskt sjuka.
Inte alla krigsveteraner blir avtrubbade av sina tjänster, många drabbas snarare av överkänslighet. En kille jag pratade med som tjänstgjort i FN flera gånger berättade om ett par situationer som färgat hans liv, bland annat en där amerikanska soldater öppnat eld vid en bevakningspost mot springande barn. Detta gjorde de för "att skrämma dem" så att de inte fick för sig att passera in i rödakorset-lägret som låg bakom bommarna de bevakade, skottsalvorna från det stativmonterade maskingeväret (en M60 trodde han) var minst sagt sporadiska. Då han sprungit fram hade de amerikanska soldaterna mest ryckt på axlarna och tyckt: "It's war here, this is real, you're not in your sofa anymore" då han försökt få dem att fatta allvaret med skarp ammunition.

Det finns fler tydliga exempel på gränsfall, vi tog upp många verkliga exempel bland annat från Koreakriget och Vietnam, där vi följt order och verkställande. Vi diskuterade igenom, och drog slutsatser, och kom fram till att det tydligt syns hur människors ageranden blir väldigt annorlunda i pressade situationer, inte bara bland befäl, utan även bland yrkessoldater och erfarna veteraner. Det finns mängder av fall där sergeanter skjutit löjtnanter som nyligen kommit från West Point, p.ga. att dessa inneburit direkta risker för gruppens överlevnad, genom deras brist på krigserfarenhet.

En sak är dock säker: Varje individ står till svars för sina handlingar, svaret "Jag följde order" fungerar inte alltid, skulle det alltid ha fungerat kunde nazistiska generaler skyllt massmord på Hitler, soldater i koncentrationsläger skyllt avrättningar på sin löjtnant, osv.

I skarpa situationer är det lätt att etiskt tänkande blir suddigt och svårt att iakktaga, men det är det blir som viktigast att skilja mellan rätt och fel.

Får man en order om att skjuta hundar, eftersom de terroriserar civilbefolkningen, så skall man göra det, som en order - inte som en personlig utflykt, spela in det, och ha "bra musik" till, för att sedan sprida "bland polarna". Att folket och media reagerar är ofrånkomligt, att hävda att alla nyheter är förvrängda är naivt, att ta allt på fullaste allvar från nyheterna är det också.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply