sata kontrollerkort

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
mattoys
Posts: 94
Joined: 2002-06-22 15:38:00
Location: smallland
Contact:

sata kontrollerkort

Post by mattoys »

funderar på att köpa ett sata kontrollerkort eftersom jag vill att det skall fungerar i linux så vände jag mig till detta forum.

har hittat ett på komplett som verkar bra ett HighPoint Rocket 1520


under systemkrav hittar jag följande:
Microsotf Windows NT 3.51, Microsoft Windows NT 4.0, FreeBSD, Red Hat Linux, TurboLinux, SuSe Linux, Microsoft Windows 98/ME, Caldera OpenLinux, Microsoft Windows 2000 / XP

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action= ... w=detailed

jag trodde stödet för hårdvara låg i kärnan, är det så?
finns det något bra sätt att ta reda på om hårdvaran man tänkt köpa fungerar i linux?
[P4-HT 2600MHz - 2x256MB PC3200 Dual - 40GB, 80GB, 120GB IBM 7200 - Geforce2 Gts 64MB - iiyama 19"]
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Om du bara läst på tillverkarens hemsida hade du sett sidan http://www.highpoint-tech.com/372drivers_down.htm där det finns drivers, i det fall att det faktiskt inte är inbakat i 2.6-serien.

Leta i trädet efter HPT372 (kortets chipset) drivers.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Nicke wrote:Leta i trädet efter HPT372 (kortets chipset) drivers.
Precis, det viktiga är alltid vilket chipset som sitter i, inte om det står Ica eller Konsum på kortet.
Är inte chipset:et supportat så är risken precis 0 att kortet kan funka.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag har själv ett Adaptec 1210SA (sata-raid), och efter diverse sökningar verkar det som om att kerneln i sig bara har stöd för vanlig sata på det kortet, dvs icke-raid.

Adaptec har förvisso drivare på sin sida, men till alldeles för gamla kernels (och vad som är jobbigare är att de paketerar dem efter distros, så det är jobbigare för oss som inte kör redhat/mandrake).

Efter vad jag har förstått så är det svårt att hitta ett sata-raid-kort som stöds av linux.

En annan lustig/jobbig sak är att trots att 1210SA har ett ganska vanligt sata-chip så går det inte att använda de vanliga kerneldrivarna för det kortet utan problem. Tror att det är fixat nu, men även om chippet heter samma så uppför det sig tydligen inte likadant som andra kort med samma chip.
hej.
User avatar
mattoys
Posts: 94
Joined: 2002-06-22 15:38:00
Location: smallland
Contact:

Post by mattoys »

tack så mycket för svaren..
men hur hittade du vilket chip det var på kortet?, hittar det ingenstans.
[P4-HT 2600MHz - 2x256MB PC3200 Dual - 40GB, 80GB, 120GB IBM 7200 - Geforce2 Gts 64MB - iiyama 19"]
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

mattoys wrote:men hur hittade du vilket chip det var på kortet?, hittar det ingenstans.
Jag följde kompletts länk till websiten, gick in på FAQn, in på RR1520-modellen och läste svaret på fråga 1.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Wacker
Posts: 286
Joined: 2002-03-16 7:05:37
Location: Göteborg

Post by Wacker »

Jag köpte nyss ett Promise SATA150 TX4 och det fungerar perfekt. Eftersom jag kör kernel 2.4 fick jag tanka ner lite från promise hemsida men i 2.6 skall det finnas med.
Post Reply