Windows drygar sig!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Windows drygar sig!

Post by Liu Kang »

Har haft samma installation av windows i snart 2 år och nu börjar datorn dryga sig med blåskärm och hängning.

Ett exempel är ett spel (operation flashpoint resistance) som fungerade väldigt bra när windows installationen var ny men som nu ger mig som regel blåskärm efter ca 15 min eller om jag gör någonting i spelet som ger intensivt ljud (tex 30mm automat eld). Jag får inte blåskärm direkt...först blir ljudet cp (bl.a ekar det) och sen när man antingen fortsätter spela eller försöker gå ur splelet så får man blåskärm och den trevliga texten "Dumpning av fysiskt minne"

Undrar om det skulle hjälpa att reparera windows istället för att installera om, och installera om alla tiotals program man har på datorn?

Gjorde en "reparation" en gång förut och inga program försvann...

Tack för alla svar!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Uppdatera lite drivisar?

Patchar till spelet?

Stängt av hårdvaruaccelation för ljudet i dxdiag?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Pjuklarv
Posts: 358
Joined: 2003-06-14 20:39:58
Contact:

Post by Pjuklarv »

2 år utan att installera om OS. Måste vara ett rekord.
Själv installarar jag om min dator minst 3 till 4 gånger per år för att rensa bort en massa skit.
Se hemsida för att se min dator. Orkar inte skriva allt här.
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

"Stängt av hårdvaruaccelation för ljudet i dxdiag?"

Hur kan detta påverka spelet?

PS: Ska jag ställa in på "ingen acceleration"?
User avatar
didde
Posts: 320
Joined: 2002-03-09 12:36:59
Location: Åtvidaberg

Post by didde »

Har du öppnat lådan och kollat så att det inte är någon fläkt som gett upp och dött??
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

Alla fläktar fungerar.

Efter att ha fokuserat på ljudet och ändrat en massa i spelet och i dxdiag så började jag testa att ändra på dom grafiska inställningarna.

Ställde ner grafikkvaliten från High till normal i spelet och det hängde sig inte som det borde ha gjort.

Men grejen e den att det funka perfa innan med high quality.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Du nämnde att alla fläktar fungerar. Har du även kollat att de - liksom kylflänsarna - är fria från damm. Ställer du ner grafikkvalitén så kommer bl a grafikkortet att jobba lättare och bli mindre varmt.

Kolla igen i datorn. Kanske dags att blåsa rent överallt med tryckluft eller något - finns att köpa på sprayflaska på t ex Clas Ohlson. Nackdelen är att om det är mycket damm i datorn så kanske du får utrymma rummet ett tag efteråt ;D
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Ett råd man kan hålla för sig själv är just tipset att installera om windows.... men vafan 2 år. Enda anledningen till att inte installera om måste väl vara att du försöker slå världsrekord ;)

Jag gör som Pjuklarv och formaterar med jämna mellanrum (6-8mån) när det känns som datorn blivit för seg. Men vad vet jag, du kanske är expert att hålla rent i bland dina filer och ditt register.

Men dett finns inget skönare(nästan) än att se hur snabbt datorn startar med nyinstallation av OS :)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

Jag e för lat..pallar inte installera om alla program (typ 80st)..

Men att både damm och/eller sunkig windows installation kan vara felet låter ju rimligt.

Jag har ju en massa spel(ej installerade)/filmer/musik på en partition (lager) och windows/alla program på en annan partition...är det bara att installera om windows och inte oroa sig att allt i lagret försvinner för att windows blir cp?........windows arkiv försvinner ju...kommer den nya installationen av windows att kunna hitta och köra filmerna från lager partitionen?

PS: Jag är ej särskillt insatt i detta
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Windows kommer bara att bråka med de partitioner du tillåter den att bråka med.

Väljder du att formatera om den partition du installerar på så försvinner självfallet allt på denna partition.

Annars kan du t ex välja att installera om i en annan katalog på samma partition. Helst bör du då ha bootat konsol från installations-CD och döpt och/eller tagit bort katalogen "Program Files", eftersom du ändå måste installera om alla applikationer för att fungera med den nya Windows-installationen. Dina nya användare får nya kataloger under "Documents and Settings" men du har möjlighet att rädda över det du vill. I detta fall är det starkt rekommenderat att defragmentera partitionen eftersom du stuvar runt alla filer rätt friskt när du raderar en massa gamla program och därefter installerar ett nytt Windows i det gamla filsystemet.

Sedan finns det tredje alternativet, nämligen att chansa och reparera. Då drar Windows in sina filer rakt över befintlig installation. Fixar ev trasiga filer men problem med Registry mm kommer tyvärr att kvarstå. Just denna lösning tycker jag inte mycket om.

Hur som helst. Innan du börjar installera om tycker jag verkligen du skall lägga ner lite tid på att rensa maskinen från damm. Framför allt kylflänsarna på processor och CPU, samt om möjligt se om det finns en massa damm i nätaggregatet. Värmeproblem är trots allt en extremt vanlig anledning för datorer att hålla sig uppe vid vila men kexa när man börjar pressa dem i spel.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Liu Kang wrote:"Stängt av hårdvaruaccelation för ljudet i dxdiag?"

Hur kan detta påverka spelet?

PS: Ska jag ställa in på "ingen acceleration"?
Tänkte väl lite fel kanske (på den punkten iaf, men iomed att "gör någonting i spelet som ger intensivt ljud"), jag hade nått göb på min dator förr med att ljudet distade sönder helt å hållet efter allt från 1 minut till en kvart, detta försvann när jag stängde av det.

Ja ingen acceleration har jag iaf. Kan väl vara värt en chansning iaf, vem vet, det är juh en dator ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply