Kombinera router och server

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Kombinera router och server

Post by tkh »

Jag har stött på ett problem hemma hos mina föräldrar nu när de fått bredband. Eftersom jag är mest kunnig inom området i familjen (detta trots att min far jobbar som datatekniker ;) ) föll det på mig att fixa så det skulle bli bra. Observera att problemet är ute i skogen, och att jag inte har möjlighet att tvärtesta saker!

Problemet handlar om den dator som står och leker server, som har Win2k Serv Pro. Då både jag och pappa velat leka och lära inom detta område har den fått ha igång active directory, dhcp, dns, dela skrivare och hemkataloger..

När det äntligen kom lite bredband till slut köpte vi in en D-Link 604 och switchade upp resten av nätet. Nu ser det ut ungefär såhär:

Image

Nu när jag konfigurerat routern som man ska (tror jag) är den inställd på det ip och gateway/dns-servrar som vi fått från ISP:n. DHCP är igång och alla klienter har auto. De får IP-nummer och allt, och kan surfa utan problem. Kanon tyckte jag, och for hem.

Dagen efter ringer pappa och säger att det strular mot servern. Efter lite funderande kom vi på att det självklart berodde på att klienterna aldrig hittade servern (DNS-servern är ju inställd på ISP:ns).

Alltså, hur gör jag nu för att få klienterna att hitta servern? De kan pinga den, men routern känner inte till den och därmed fungerar inte nätverket riktigt bra. Hemkataloger och roaming profiles blir ju lite knäppa.

Pappa satt en kväll och kämpade med det där, han sa att han nu fått det att fungera genom att sätta något prefix i avancerade DNS-inställningarna. Jag har dock inte kollat själv, så jag vet inte riktigt vad han har ändrat. Tyvärr tar det nån minut innan servern hittas (därefter fungerar det bra). Någon sorts time-out antar jag att det blir.. och sedan.. något annat.