Kombinera router och server

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Kombinera router och server

Post by tkh »

Jag har stött på ett problem hemma hos mina föräldrar nu när de fått bredband. Eftersom jag är mest kunnig inom området i familjen (detta trots att min far jobbar som datatekniker ;) ) föll det på mig att fixa så det skulle bli bra. Observera att problemet är ute i skogen, och att jag inte har möjlighet att tvärtesta saker!

Problemet handlar om den dator som står och leker server, som har Win2k Serv Pro. Då både jag och pappa velat leka och lära inom detta område har den fått ha igång active directory, dhcp, dns, dela skrivare och hemkataloger..

När det äntligen kom lite bredband till slut köpte vi in en D-Link 604 och switchade upp resten av nätet. Nu ser det ut ungefär såhär:

Image

Nu när jag konfigurerat routern som man ska (tror jag) är den inställd på det ip och gateway/dns-servrar som vi fått från ISP:n. DHCP är igång och alla klienter har auto. De får IP-nummer och allt, och kan surfa utan problem. Kanon tyckte jag, och for hem.

Dagen efter ringer pappa och säger att det strular mot servern. Efter lite funderande kom vi på att det självklart berodde på att klienterna aldrig hittade servern (DNS-servern är ju inställd på ISP:ns).

Alltså, hur gör jag nu för att få klienterna att hitta servern? De kan pinga den, men routern känner inte till den och därmed fungerar inte nätverket riktigt bra. Hemkataloger och roaming profiles blir ju lite knäppa.

Pappa satt en kväll och kämpade med det där, han sa att han nu fått det att fungera genom att sätta något prefix i avancerade DNS-inställningarna. Jag har dock inte kollat själv, så jag vet inte riktigt vad han har ändrat. Tyvärr tar det nån minut innan servern hittas (därefter fungerar det bra). Någon sorts time-out antar jag att det blir.. och sedan.. något annat.

Min första tanke är att använda DNS-servern i servern, och att den får vidarebefodra DNS-förfrågan till routern i sin tur. Så alla klienter går via servern vad gäller DNS-uppslag, men jag vet inte hur man konfigurerar den i så fall. Forward lookup-zone, Reverse-.. de vet jag att de finns där, men jag har aldrig pillat på dem (och som sagt kan jag inte det nu heller).

Tips och råd?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
kuxien
Posts: 57
Joined: 2002-03-11 17:04:00
Location: Skåne
Contact:

Post by kuxien »

Du borde kunna ställa in i din router att dela ut serverns IP som DNS-server. Sen på servern får du ställa in att den skickar vidare förfrågningar som den inte själv vet svaret på till din ISP's DNS-server.

Då ska din klienter i första hand fråga din server, vet inte den så skickar den vidare förfrågan till din ISP's server.
acateoN
Posts: 54
Joined: 2003-10-02 5:23:02

Post by acateoN »

Om du kör AD så måste du i princip köra på din server-DNS. Detta för att du skall kunna nå klient.domän.se etc. Så varför inte bara stänga av DHCPN på routern och köra enbart på serverns?
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

kuxien wrote:Du borde kunna ställa in i din router att dela ut serverns IP som DNS-server. Sen på servern får du ställa in att den skickar vidare förfrågningar som den inte själv vet svaret på till din ISP's DNS-server.

Då ska din klienter i första hand fråga din server, vet inte den så skickar den vidare förfrågan till din ISP's server.
Jo, det var ju precis vad jag föreslog att jag skulle göra. Men om någon vet vilken typ av inställning som ska göras skulle jag bli glad ::)
acateoN wrote:Om du kör AD så måste du i princip köra på din server-DNS. Detta för att du skall kunna nå klient.domän.se etc. Så varför inte bara stänga av DHCPN på routern och köra enbart på serverns?
DHCP:n har nog inte så mycket med mitt problem att göra eftersom det är DNS-uppslagen som strular...
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply