spelfientligt på nyheterna igår...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

spelfientligt på nyheterna igår...

Post by Dynamitsven »

Gårdagens nyheter hade ett inslag om datorspel som de trodde att påverkade brotten här i landet. Där de visade bland annat en film från div. spel, där den som spelade ett av spelen de pratade om (GTA) stod och sköt ihjäl ambulanspersonal.

Liknande inslag spär ju bara på spelfientligheten, folk som inte spelar tror ju då att man ska skjuta "oskyldiga". Men detta ska man ju inte göra man utför ju uppdrag, kanske lite kallblodiga men man dödar ju inte oskyldiga, detta är ju mer "frivilligt"!

Sedan var det inslag från några andra spel där man sprang runt med vapen och sköt lite mer oskyldiga.

Sedan var det ett spel där någon sprang runt med en bössa, detta spel hade väldigt bra grafik, om någon som såg inslaget kunde säga mig vilket spel det var... det såk askul ut! :)
DIM kalsonger As String
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Postal 2?

Har en kompis i skolan som snackar om det hela tiden.. "ååh! man kan använda en katt som ljuddämpare för sin shotgun! man kör upp geväret i röven på den"

..verkar intressant ;)
IL1
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

spel == ondska

det vet väll alla? ;) korkade jävla röstrumpeföräldrar och sossepolitiker som håller på att mesa sig.
iDon't care about your problems.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

mirza* wrote:Postal 2?

Har en kompis i skolan som snackar om det hela tiden.. "ååh! man kan använda en katt som ljuddämpare för sin shotgun! man kör upp geväret i röven på den"

..verkar intressant ;)

det varkade mer seriöst förstås, men kanske! får dra hem en demo å kolla! :)
DIM kalsonger As String
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Såg nåt om den för ett tag sedan. Dom intervjuade en kille om hur det hade på verkat honom. Då berättade han om när han lanade hemma hos en kompis,så hade kompisens mamma gjort mat åt dom och när han gick ner i köket för att äta så fick han lust och skjuta mamman som stog där och gjorde klart maten. Han sa nåt i stil med "om jag hade haft ett hagelgevär hade jag antagligen skjutit henne". Skrattade högt och länge när jag såg det.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

yngre barn eller ungdomar ska nog inte spela dylika spel! ;D
DIM kalsonger As String
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Black Eyed Peas - Where's the Love.

I videon till den så är Postal 2 med också, så jävla sorgligt. Jag har spelat
igenom alla spel i GTA-serien och Postal 2, och jag kan ärligt säga att de där
spelen förmodligen ökar på våldet ute i samhället.

Även om det är en åsikt jag inte säger rakt ut när någon föräldrar i
närvarande.

So shoot me, jag vet att ni inte vill höra det, men så är det.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

dynamitsven wrote:yngre barn eller ungdomar ska nog inte spela dylika spel! ;D
Va? Menar du typ att de ska börja spela fotboll och umgås med grannkompisarna öga mot öga och bygga kojor liknande i skogen eller bara rent allmänt röra på fläsket när de åker kälke nerför "hemliga backen" i skogen eller badar ute på "hemliga badstället" 200 meter bort från badstället där resten av sveriges befolkning badar.
Precis så som du och jag gjorde när vi var små
Det vill du väl inte?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lyckegard wrote:
dynamitsven wrote:yngre barn eller ungdomar ska nog inte spela dylika spel! ;D
Va? Menar du typ att de ska börja spela fotboll och umgås med grannkompisarna öga mot öga och bygga kojor liknande i skogen eller bara rent allmänt röra på fläsket när de åker kälke nerför "hemliga backen" i skogen eller badar ute på "hemliga badstället" 200 meter bort från badstället där resten av sveriges befolkning badar.
Precis så som du och jag gjorde när vi var små
Det vill du väl inte?
Sånt har jag med gjort,och ändå lirat våldsama spel,men ja känner inte för och döda någon. Utom möjligtvis fisk ibland... ;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

dpinto wrote:Sånt har jag med gjort,och ändå lirat våldsama spel,men ja känner inte för och döda någon. Utom möjligtvis fisk ibland... ;)
och mygg.... kommer du inte ihåg tältet? :)

jag menade bara att de som är 7-8 år gamla nu inte har gjort allt det där.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

lyckegard wrote:
dynamitsven wrote:yngre barn eller ungdomar ska nog inte spela dylika spel! ;D
Va? Menar du typ att de ska börja spela fotboll och umgås med grannkompisarna öga mot öga och bygga kojor liknande i skogen eller bara rent allmänt röra på fläsket när de åker kälke nerför "hemliga backen" i skogen eller badar ute på "hemliga badstället" 200 meter bort från badstället där resten av sveriges befolkning badar.
Precis så som du och jag gjorde när vi var små
Det vill du väl inte?

nej, jag menar att yngre barn förmodligen påverkas mer av dataspelandet, bland annat baserat på;
>att äldre personer över tex 15 har en vidare världsbild och fattar mer att sådana saker existerar inte i verkliga livet.
>att om du spelar dylika spel som liten under uppväxten kan du bli hjärntvättad (på ett lite lägre stadium) med alla mord o dyl.
och kanske utöva sånt praktiskt i framtiden
>kojan är ett bra exempel men inte i samma mening, om en unge växer upp framför en dator och inte är ute i friska luften och sportar, då kommer denna unge att bli sittande med en eventuell övervikt framför datan och bli en sådan där opraktisk person som inte ens klarar av att spika upp en spik till att hänga en tavla på!

det finns fler orsaker till att jag tror som jag gör men dom orkar jag inte skriva upp just nu. :)
DIM kalsonger As String
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det var ju samma gagg om våldsfilmer.. och visst.. den mindre bemedlade delen av befolkningen kan inte skilja på film/spel och verklighet..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Förstår inte vad dom tjafsar om, är föresten en dokumentär liknande grej på 4'an ikväll - Dödligt Spel eller vad det hette
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Tyvärr är det ju så att våldsspel säljer mest pga mainstreamgamingen som är så oerhört utbredd. Det är nog framförallt yngre personer som tycker att spel är barnsliga om de inte innehåller våld eller blod.

Ser fram emot dokumentären ikväll :)
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Phobic wrote:Tyvärr är det ju så att våldsspel säljer mest pga mainstreamgamingen som är så oerhört utbredd. Det är nog framförallt yngre personer som tycker att spel är barnsliga om de inte innehåller våld eller blod.

Ser fram emot dokumentären ikväll :)
Njae, skulle chansa på att det är såna som inte spelat mycket som gillar blodiga spel, inte bara unga.
Själv föredrar jag blizzards spel, men gta var en favorit på den tiden.
Men det gör en nog knappast till än sämre människa :P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror inte att spelen kan göra en vettig människa till en våldsförbrytare, däremot kan dom ge psykiskt sjuka människor dumma idéer.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

"Haru spelat Theme Park World nån gång? Fan, asså, vi bygger ett eget nöjesfält i morgon!"

eller

"Du vet inte möjligtvis var man får tag på en railgun?!"

Fantasi (spel) ≠ Verklighetsåtaganden

Håller med Ghlargh till fullo.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lither wrote:Fantasi (spel) ≠ Verklighetsåtaganden

Håller med Ghlargh till fullo.
1. hur många här har inte funderat på att slita upp nåt vasst och hacka ner kärringjäveln före i kön för att hon står och räknar upp 1637 spänn i enkronor?

2. Hur många har faktiskt gjort det?

Alla som svarade ja på fråga 2 bör omedelbart sluta se på film, spela spel och hänga på internet, för övriga är det nog ingen direkt fara :D

Alla har fantiserat om det mesta, men väldigt få gör såna dumheter, det är inte konstiga fantasier som gör en psykstörd, det är man först när man försöker förverkliga sina konstiga fantasier :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Det är väl ändå bättre att på låtsas döda folk än att faktiskt lära sig att göra det på riktigt... syftar då på alla kampsporter som ungdomar och barn håller på med,
en del verkar ju inte fatta att man inte ska använda dessa kunskaper i praktiken. Har visserligen inget bra exempel just nu... men ändå.
Jag tycker iaf att jag har en poäng.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Haha det där behövde jag höra Ghargh :)

Alla har vi våra sjuka fantasier ibland, men alltså jag skulle aldrig kunna drömma om att göra så i verkligheten. Man undrar vad alla idéer kommer ifrån och nu får vi det bekräftat, det är datorspelen ::) . Känns ju skönt att höra att man inte är den enda med sjuka fantasier.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Phobic wrote:Haha det där behövde jag höra Ghargh :)

Alla har vi våra sjuka fantasier ibland, men alltså jag skulle aldrig kunna drömma om att göra så i verkligheten. Man undrar vad alla idéer kommer ifrån och nu får vi det bekräftat, det är datorspelen ::) . Känns ju skönt att höra att man inte är den enda med sjuka fantasier.
Jo, det är faktiskt det fantisera är... Drömma om att göra det i verkligheten :D

Jag skulle tro att vi fantiserar om dumma saker för att "testa" dom mot vår databas av saker man får och inte får göra, om fantasin matchar något som är förbjudet så säger hjärnan "nej, det är ingen bra idé", träffar det inget förbjudet eller dumt säger hjärnan antingen "det verkar ok" eller "ta reda på mer innan du gör det"

Ett sådant system förklarar ju varför små barn gör massor av dumma saker, deras databas har inte ännu en särskilt stor lista av saker man inte bör göra medan vuxna mer eller mindre vet vad som är accepterat eller inte.
Det säger också varför små barn inte ska se på hemska filmer eller spela våldsspel, då kanske dom placerar våld som "ok" i sin databas.

Ursäkta om detta inlägg låter geekigt
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Attans du har givetvis rätt. Men vi kan väl säga; "Göra verklighet av drömmarna"
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Nån som såg på TV4 nyss eller? Det är skrattretande att se hur folk är fixerade vi att hitta simpla syndabockar.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Svempa wrote:Nån som såg på TV4 nyss eller. Det är skrattretande att se hur folk är fixerade vi att hitta simpla syndabockar.
Visst, det var en del som inte verkade ha speciellt mycket koll, utan bara letade efter något att skylla på, men jag tyckte den var förvånansvärt balanserad ändå. De största kompetenserna (kommer inte ihåg namnen, en brittisk och en amerikansk forskare tror jag) hade riktigt vettiga åsikter tyckte jag.

För övrigt håller jag med Ghlargh också.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

De såg inte ens skillnad på Starcraft och Warcraft ::)
Post Reply