Att byta linuxdistribution... (lång artikel)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Att byta linuxdistribution... (lång artikel)

Post by fisk »

Historia

För länge sedan, närmare bestämt någon gång under 1993-94 började undertecknad först greja med Linux, på den tiden var det som en häftig grej, att faktiskt ha hel kontroll över sitt operativsystem samt kunna få den abstrakta mängd konfigurationsfiler i textläge att driva igång diverse funktioner. Till en början hade jag ingen aning om vad som gjorde vad, jag minns att jag satt i ett evigt antal timmar och försökte få rätsida på vad jag skulle ha linux till. Till en början installerades slackware, en bekant hade grundinstallationen på disketter, så det fick knega sig in på den dåvarande 486'a jag hade.

Galen som man var på den tiden så installerade man allt i tar.gz, och allting krävde timtals med justeringar och installationer av diverse obskyra bibliotek för att få något att fungera. Att kompilera en kärna tog inte bara lång tid, ibland så var det fullkomligt kört att få vissa saker att fungera, eftersom dokumentationen antingen var hårig och abstrakt (för oss, då femton-sextonåriga ickekärnfysiker) eller fullkomligt obegriplig.

När man sedan till sist krånglat in ett fungerande system som faktiskt kunde spela moduler, hantera WM, och telnet:a till ens dåvarande favorit-MUD (NannyMUD) så var det "hands off", ett litet felsteg kunde leda fram till att timmar av enträget konfigurerande gick om intet (exempelvis den där gången då jag gav en felaktig parameter till mkfs, och... eller den där gången då man (vid vana av DOS) slaskade lite rm-kommandon (eftersom man var van vid att få en bekräftande fråga) råkade radera /usr/lib/).

Hursomhelst, ett fungerande system som man slitit med var heligt, det var något långt bortom en windowsinstallation som kändes fånigt simpel att installera, särskilt då Windows 95 kom, då kändes det särdeles speciellt att ha fått igång allting "manuellt". För windows var ju en leksak som kom färdigbyggd, medan linux var byggsatsen MECANO som man fick krångla med för att få igång, men i gengäld så var den ack så mycket mer stabil, och så kunde man ju skryta om att det såg ut som ett riktigt hackar-OS. Sött, dumt, men sant ... nog var man övertygad om att man "var elit" då man satt på en linuxhost när man IRC'ade (ända tills någon kom fram till att man använde en buggig version av ircii OCH dessutom ircade som root, och sedan skickade en ens rootpassword i ett litet /msg). Det var en vacker tid, som grundade en slags förkärlek till allt vad linuxpingvinen är, och står för.

...Cut to

Nutid

Året är 2004, nuförtiden är även de mest enträget komplicerade linuxdistributionerna väldigt automatiserade, borta är det krångligaste av konfigurerande, och nu är det nästan per-default som man laddar hem distributionsanpassade paket i .deb, .rpm, och allt vad det heter. Man laddar hem senaste versioner automatiskt genom emerge, och apt, portages, och så vidare.

Så här sitter jag då, än ... med en linuxdator puttrande vid min sida, jag använder fortfarande "Debian", av ren inbitsk envishet. Då Debian var i sin vagga var det den stabilaste och säkraste linuxdistributionen som fanns, iallafall enligt Bugtraq (som man ihärdigt försökte läsa, trots att man bara förstod 1/3-del av vad som stod där). De som var "häftiga" sa Debian, så Debian blev det, nu när man förstår lite mer inser man att det inte spelar någon större roll, ett operativsystem är så säkert som användarens kompetens, även om det finns godare förutsättningar med exempelvis Debian, än om vi skulle kasta in Windows 95, eller varför inte någon av de tidiga lekdistributionerna av RedHat idag.

Det har hursomhelst kommit fram till den punkt att jag ville prova på en ny linuxdistribution, det var ett tag sedan sist. Jag har testat och utvärderat en lång rad olika distributioner av Linux, samt några BSD-varianter och FREESCO. Dock har jag alltid ramlat tillbaka till Debian, eftersom det alltid känts skönt att ha så nära 100% koll på en distribution som man kan ha efter mer eller mindre 10 års användande av den.

Så då snubblade jag fram till det naturliga valet: gentoo, den egentligt enda värdiga utmanaren i mina ögon, med sitt trevliga stöd, optimerade system, och såklart portage, samt kommandot: emerge som kort och gott sparkar rumpa. (även om apt-get även detta var riktigt kramvänligt).

Cut to...

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/h ... t=1&chap=2

Efter att ha klämt sig igenom den första installationsguiden, som kändes fånigt enkel, satt jag nu på en färdiginstallerad variant av gentoo. Galenskapen har nu konverterats till ett närapå maniskt kontrollbegär (Step 1), och såhär efteråt undrar jag kanske lite om jag inte tog mig vatten över huvudet... det mesta hamnade på default, och det kanske är väl det. Nog har man väl plockat isär en och annan elektronisk grunka som ung, för att sedan inte lyckas få ihop den alls. Nej, ibland är det bäst att låta saker som sitter ihop och fungerar, faktiskt låta sitta ihop och fungera.

Så nu har jag efter tre-fyra timmars pillande fått igång ett system som har samma funktioner som mitt gamla Debian-system som jag slitit och tweakat i möda och anletes svett, och det går faktiskt snabbare. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men gentoo är mycket snabbare än Debian, på så många vis. Det är inte bara en statsmässig sanning, utan en visuell också. Allting flyter på smidigare, och hela sammansättningen känns bergfast.

Det här kanske inte blev den sorts artikel jag tänkt skriva, men det får bli vad det blev. Läxan är hursomhelst kort och gott, ibland när man kört på "ett vinnande koncept" allt för länge, behöver man prova på något nytt, kanske bara som omväxling... eller för att hitta ett riktigt guldkorn därute.

Nu har jag dock inte lämnat Debian bakom mig för gott, nej min laptop skall få bära upp ett Debiansystem, eftersom det känns som en gammal släktklenod. Men jag kan säga att jag blev mycket nöjd med min omvändning då jag formaterade min Debian-installation som hängt med sedan 1997 (då jag gjorde min första hela ominstallation av Debian). På min server vilar nu Gentoo en bra tid framöver, och jag har sällan varit såhär nöjd med en mjukvaruuppgradering.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Trevlig läsning :).
Aven jag började med slackware och jag känner något liknande den där nostalgiska kärleken för den disten som du beskriver för debian. Just nu kör jag debian som server eftersom apt-get är så praktiskt och mångfaldigt och slackware som arbetsstation eftersom det känns mycket mer fritt att välja mellan dess, gentemot t.ex. debians, undermåliga paketsystem och tarballs. Sen finns förstås dropline-gnome vilket helt enkelt är underbart :).
Kort sagt känns det, för mig, lättare att "leka runt" med slackware medan debians apt-get gör att det går lite snabbare att få igång de tjänster man vill ha så att de fungerar stabilt.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Bra skrivet (som vanligt).

Jag har aldrig kunnat köra debian på nån desktop särskilt länge eftersom jag alltid har velat installera program som inte är tillräckligt fria för dem. Jag gillar gentoo grymt mycket men jag kan inte köra det på min laptop (den endå linuxburken jag har kvar) för att den har ingen aktiv kylning så den blir väldigt varm efter en timme eller så. Det ska tydligen finnas nån form av binärpaket till gentoo också, jag måste titta mer på det. Nu har jag Fedora core på den. Den har ju yum som liknar apt väldigt mycket men testversionen jag kör är aldeless för buggig för att man ska kunna testa det vettigt.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Jag bestämde mig för ett tag sen att gå över från gentoo till debian då jag faktiskt hade tröttnat på att vänta i 12h för att uppdatera kde. Men övergången till debian blev inte så smidig som jag hade trott då debian installationen inte klarade av sata-diskar, så nu sitter man här med gentoo igen.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Det var gentoo som fick mig att på allvar byta från windows. Men en elak bugg som jag inte lyckades göra någonting åt fick mig att överge det. Nu kör jag fedora och jag är inte riktigt nöjd.
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag började med Slackware för några år sedan, efter det blev det OpenBSD och FreeBSD. Och nu är jag fast med Mac OS X, men jag kör fortfarande en del BSD.
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

Trevlig läsning :)

Jag började med linux för ungefär ett och halvt år sedan och har aldrig kört något annat än Debian. I den första Debianinstallationen jag hade försökte jag göra så mycket som möjligt manuellt. Jag använde nästan aldrig APT utan den blev source som man försökte kompilera (och fixa in dependencies till). Det var först när jag inte fick bsetbg att fungera riktigt, det ville använda xli vilket jag inte kunde få in genom att kompilera från source av någon anledning. Så jag körde apt-get install xli, det fungerade och sen dess har jag varit fast. APT är helt underbart.
Idag kör jag både Debian (dual bootat) på min arbetsdator samt på servern, servern kommer antagligen få ha Debian för en lång tid framöver eftersom jag tycker att disten lämpar sig bra för den. Den är enkel att uppdatera och är väldigt stabilt. Arbetsstationen kommer jag däremot byta ut Debian mot Gentoo inom en snar framtid.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

fredrik wrote:Jag började med Slackware för några år sedan, efter det blev det OpenBSD och FreeBSD. Och nu är jag fast med Mac OS X, men jag kör fortfarande en del BSD.
Rätta mig gärna om jag har fel (yeah, right ;)) men är inte Mac OS X en propriertär BSD-variant?

Jag migrerade för ~3 månader sedan från slackware till gentoo på min WS och är ganska nöjd, men jag föredrar fortfarande (Free)BSD. Jag började inte med Linux först runt 2000 (Mandrake 6.3 om jag inte minns fel)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Nicke wrote:Rätta mig gärna om jag har fel (yeah, right ;)) men är inte Mac OS X en propriertär BSD-variant?
Så vågar man kanske uttrycka det, men man ska inte glömma att Apple har gjort väldigt mycket själva också.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

För mig blev det att testa Redhat någon gång på 90-talet och början 2000 men aldrig fastnat. Sedan hittade jag Mandrake och lekte i det i mindre än en vecka. Sommaren 2002 fick jag fast internetuppkoppling och då slängde jag in en P90 i garderoben med Freesco. December 2002 så fixade jag en disk till P90-burken så det bidde Slackware på den. Julafton år 2002 så byttes den burken ut mot en Celeron 300a som puttrade på ett tag. Jag slängde in mjukvara på burken och sedan lät jag den stå i ett par månader. Slackware var för jobbigt att pilla med när det gällde att uppgradera mjukvara.

Innan juni 2003 så fick jag reda på Gentoo och att det skulle vara så trevligt. Mitten av juni 2003 så sprang Gentoo in på min vardagsburk och i slutet av juni så sprang Gentoo in på garderoben. Efter detta så är jag fast. Gentoo har så smidiga saker som t.ex portage vilket underlättar användadet en hel del. Det skulle iofs inte skada med lite fler binära releaser i portage men GRP skall vara förkompilerade saker. Lite jobbigt när det blir kompileringsproblem ibland, fast där kommer Gentoos forum in i bild. :)
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag har kört lite linux fram och tillbaka sedan -98, mest bara för att testa och så. Routrade nät med Freesco ett bra tag (tidernas finaste linuxdist!) sen körde jag Debian ett bra tag på lekserver och xbox... Sen vet jag inte riktigt vad som hände, inom loppet av ett halvår satt jag helt plötsligt med tre macar och är sedan dess helt OS X-frälst :]
iDon't care about your problems.
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

Började rulla suse runt 1998, sedan har jag kört mandrake, red hat, slackware och debian. Men jag har fastnat för slackware och debian.
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Jag testade väl Red Hat 7.1 för två år sen tror jag det var, men det var inte länge. Efter det så testade jag med FreeBSD på en lekdator och jag är fast, kör det både på wsen och servern, andra servern kör OpenBSD som är nästan lika sött. Testade Debian i sommras med det var alldeles för mycket lull lull.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

har kört slack på min server sen jag skaffade den för 1-2 år sen, med några vilda övergångar till debian. känner mig väl mest nöjd med slack, allt känns mer naturligt och överskådligt där, compared to debian.
har även testat redhat, men det är inte tillräckligt elajt.
knoppix är finfint för rescue, ska remastra en skiva snart tänkte jag.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag började med redhat 5.0/5.2(?) tror jag att det var typ nånstans ~98, på min nya fina P233mmx, men den gick juh som en påse nötter (kass cpu och cd-rom) samt att den inte fanns några moduler min nya häfitga 3dfx kort. Efter lite krånglande och så halkade jag in på slackware, som jag än idag har förkärlek för, av den enkla anlediningen att det är (eller iaf var) enklare upplagt, har väl även varit inne å pillat lite på crux och funnit att det verkar vara en vettig dist (liten/enkel samt ett treffligt ports-system).

Min server (brandvägg mm.) rullar fint (just nu med 124 dagar uptime) på slack 8.0 med 2.4.19 kärnan. Kanske dags att uppdatera kärnan, men jag känner inte just nått behov iomed att den funkar finfint (man skall väl inte röra det som funkar).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag började med redhat för något år sedan, redhat 7.0 var det första jag testade. Fick det inte att funka så bra då, så jag gick tillbaks till windows. Efter ett tag försökte jag igen och gick tillbaks till windows efter ett tag. När redhat 7.2 eller om det var 7.3 kom fick jag det att funka fint. Körde det ganska länge tills jag provade slackware 7.0 eller 7.1. Det var mycket snabbare och man fick göra lite mer själv, och det gillade jag. Körde slackware tills någon gång i början av förra året eller kanske slutet av förrförra året, då testade jag gentoo. Hade hört att gentoo skulle vara bra, men jag trodde inte att det skulle vara så bra som det är. Helt underbar dist :). Hade bara lite problem med att kompilera kerneln, hade aldrig gjort det.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

När jag testade gentoo kändes det bara trist att sitta och vänta i evigheter på att den ska kompilera allt, men när till slut när allt det var gjort gick det inte att boota, då läste jag efteråt att gentoos verktyg för att kompilera kärnor var paj och ibland spottar ut trasiga filer... :P Då fick det vara.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

mr b0m wrote:När jag testade gentoo kändes det bara trist att sitta och vänta i evigheter på att den ska kompilera allt, men när till slut när allt det var gjort gick det inte att boota, då läste jag efteråt att gentoos verktyg för att kompilera kärnor var paj och ibland spottar ut trasiga filer... :P Då fick det vara.
Låter som SBS-fel snarare, men skyll du på make ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Jag tror att han försöker skylla på genkernel.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

root wrote:Jag tror att han försöker skylla på genkernel.
Japp, så hette det.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Satt just och bläddrade bland gamla backuper.

Tror att de äldsta sparade resterna av mina Linux-äventyr är en gammal SLS 99P6 som släpptes 930302. Körde även en hel del Slackware på den tiden. En stor Linux-installation förbrukade ungefär 40-50MB disk. Jag körde en hel del på 128MB MO-diskar, vilket innebar att det fanns > 70MB ledigt för egna dokument mm. Lätt att prova olika installationer, eftersom det bara var att byta MO-skiva och installera en ny version och testa. Tiderna var spännande eftersom den första kärna jag körde med hette 0.96 eller 0.97 någonting, dvs mitten på -92. Versonerna rasade rätt fort upp till 0.99 och men där blev det närmast panikstopp - eller rättare sagt en ohygglig massa versioner haglade runt. 0.99 kom i mitten på december -92 och 0.99.15j i mars -94.

Slackware pensionerades - tillsammans med privat "lek" - och en Red Hat 5.0 köptes in någon gång -97 för användning som brandvägg samt för mail och webserver.

Gick sedan över till Debian 2.0 (hamm) i slutet på -98 någon gång och har därefter hållit mig till Debian fram till modern tid ;)

För en historik över Linux-kärnans versioner, se:
http://ftp.cdut.edu.cn/pub/linux/kernel ... aster.html
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

root wrote:Jag tror att han försöker skylla på genkernel.
Hmm, genkernel ... varför inte bara kompilera kärna på sedvanligt vis?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

först tänkte jag: "ånej, fisk kör root! ve och fasa!", och sedan när jag läste att han hade slutat köra root så lugnade mig, och kom helt och hållet bort mig i vad jag skulle skicka som respons..

Värt att kopiera till kolummen?
User avatar
ziL
Posts: 122
Joined: 2004-01-28 9:10:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by ziL »

Själv testade jag Red Hat och Mandrake vid 6x versionerna.. Men de var för sliskiga så när jag väl testade Slackware 7.1 så fastnade jag för gott.

Just nu kör jag tre Slackware-current system och flickvännens laptop snurrar också på med Slackware.

Ni som kör Slackware och inte testat swaret: Gör det!
Don't just do something, stand there! -ESR
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

fisk wrote:
root wrote:Jag tror att han försöker skylla på genkernel.
Hmm, genkernel ... varför inte bara kompilera kärna på sedvanligt vis?
Därför att det är svårare? Jag påstår inte att det är sämre att kompilera kärna på det sedvanliga viset men för nybörjare kanske det är bekvämare med genkernel eftersom man slipper konfigurera manuellt. Jag har dock inte provat genkernel.

Förövrigt så kan jag bara säga att det var en trevlig läsning! Jag känner igen mig på vissa ställen av texten, tänk så tokig man var!

Jag började använda Linux för några år sedan, jag provade då Slackware. Det gick inte så bra eftersom jag inte kunde ett smack. Jag var ofta inne i Windows och tillslut var jag bara inne i Windows. Efter ett par månader eller så efter detta så kändes det som att jag ändå ville ge Linux ett försök till så jag installerade Debian vilket som snabbt blev den nya kärleken. Jag var efter ett tag tillräckligt kunnig för att få en sådan bra Linux-miljö så den var lika bra som den miljön jag hade i Windows. Jag satt i princip bara i Linux. Sedan dess har jag bara lärt mig mer och mer om Linux; kerneln, open source, programmering, etc. För ett år sedan bytte jag dessutom till Gentoo som jag fortfarande sitter med och tycker om. Jag vill dock utvidga mina erfarenheter så jag tänker nog prova någon annan distribution snart, som LFS (bara för att leka) eller kanske någon annan distribution. Det kan t.o.m. bli någon BSD jag provar, i sådana fall blir det nog OpenBSD.
Post Reply