Skolka från mönstring?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Skolka från mönstring?

Post by Hanzaq »

Jag har mönstring på lovet och det känns inte så jävla kul. Så jag tänkte skolka... Vad händer då? Inga spekulationer nu, utan vad är det som verkligen händer? Kommer polisen och hämtar en eller? Tackar
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Nej det gör dom inte,inte direkt. ja glömde av att gå till min mönstring så ja ringde dom och sa det,så ja fick en ny dag. Och en kille i min klass var 2 år försenad med mönstringen då kom polisen till han och knackade på. Så du behöver inte oroadig,men istället för att skolka så ring och hitta på någon vättig bortförklaring och skaffa en ny tid istället.
Last edited by Pinto on 2004-03-31 0:11:29, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
donkel
Posts: 45
Joined: 2003-02-22 14:35:59
Contact:

Post by donkel »

Hde en polare som glömmde sin mönstring. De blev sura på han. han fick en ny mönstringstid.
btw det är inte värt att skjuta upp det. tar inte över drivet långttid....
ich bin eine donkel
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Vill du göra lumpen? Oavsett så är det väl lika bra att sticka i väg å mönstra och får det gjort för att antigen hamna i lumpen, utbildningsreservern eller slippa det helt! Varför skjuta upp en sån sak, lika bra att få det gjort?
http://www.lumpen.nu/ wrote:Fråga: Vad händer om jag inte dyker upp? / 2002-10-09

Svar: Det är din skyldighet att infinna dig både till mönstring och till tjänstgöring. Om du uteblir från mönstringen utan skäl blir det som regel böter och om du inte kommer på inryckningsdagen kan det bli en sak för domstolen. I värsta fall resulterar det i fängelse.
http://www.lumpen.nu/ wrote:Fråga: Jag vill inte göra lumpen! Får jag slippa? / 2002-10-09

Svar: Det går inte att slippa bara för att man inte vill. Däremot görs allt för att du ska få en utbildning som passar dig med tanke på antal dagar, ort och placering.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror inte det ska vara något problem att få sin mönstring flyttad någon vecka om man har en bra anledning, säg tillexempel att du har bokat en resa över lovet, t.ex. ska följa med en kompis till nån skidort eller liknande. "jag vill åka på en skoldag" räcker nog inte som ursäkt är jag rädd, men om du kan övertala dom att det kommer totalförstöra ditt lov att åka det satta datumet bör du kunna boka om, även om du kanske är lite väl sent ute nu.

Generellt sett får man väl inte böter om man missar en gång, men varför ta chanser om du inte har något väldigt viktigt att göra just den dagen?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

De nya tiderna man får är inte så där helt optimalt planlagda. Jag var sjuk på min första mönstring, den andra placerades under jullovet då jag var bortrest och när jag väl infann mig på den tredje så fick jag mönstra med ett gäng killar 1-2 år yngre än mig. (Dvs. det tog bra lång tid)

Hade jag missat en till så hade de förmodligen kallat mig till mönstring efter att jag flyttat från hemorten för att börja mina universitetsstudier...

Gör det nu och ha det gjort. Fan, du får ju pengar för det. (Eller i alla fall fick man på min tid)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Gör det nu och ha det gjort. Fan, du får ju pengar för det. (Eller i alla fall fick man på min tid)
Jag fick inga pengar...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag missade mönstringen 4 gånger tror jag det var sen blev jag frikallad p.g.a sjukdom så jag slapp mönstra :D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Man kan skjuta upp mönstringen med upp till 2 år (jag sköt upp den ett år).

Ignorerar man mönstringar överhuvudtaget blir det alltid rättssak av det hela.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
afflaf
Posts: 27
Joined: 2004-02-23 8:53:50
Location: Lund
Contact:

Post by afflaf »

jävla sjukt att det blir rättsak om man skiter i det, riktigt löjligt.. jag ska väll inte behöva dra på nån mönstring för att de ska fatta att jag itne vill..
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

afflaf wrote:jävla sjukt att det blir rättsak om man skiter i det, riktigt löjligt.. jag ska väll inte behöva dra på nån mönstring för att de ska fatta att jag itne vill..

Normalt ska man säga till dem at tman inte vill och inte låta dem klura ut det på egen hand....
DDS for life!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Kanske denna kan ge dig lite mer kött på benen innan du planerar att för mycket: http://www.webdesignskolan.com/
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mönstringen slipper man knappast om man inte har nån kronisk sjukdom, men man kan begära att få vapenfri tjänst, och som jag minns det kan man även begära förkortad tjänstgöring och sånt om man har skäl.
Är det så mycket att bråka om en dag av ens liv?

Generellt sett slipper man värnplikt om man säger helt klart att "jag vill absolut inte", enda undantaget är om man har oturen att få en nitisk handläggare som har gett sig fan på att du ska göra militärtjänst. Detta för att det inte finns nog med platser för att utbilda alla, och då väljer man ju logiskt sett att inte ta med dom som absolut inte vill göra lumpen.

Jag slapp helt då jag mönstrade precis efter i den största neddragningen, dom hade delat ut alldeles för många platser så det fanns knappast nån kvar, 2 personer av 2 busslaster folk fick en plats över huvu taget.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Enkelt bara ringa och säga att man e sjuk.
Mac mini
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Ghlargh wrote:Generellt sett slipper man värnplikt om man säger helt klart att "jag vill absolut inte", enda undantaget är om man har oturen att få en nitisk handläggare som har gett sig fan på att du ska göra militärtjänst. Detta för att det inte finns nog med platser för att utbilda alla, och då väljer man ju logiskt sett att inte ta med dom som absolut inte vill göra lumpen.
Är det så logiskt att låta vapengalningarna, som bara suktar efter att få springa runt i skogen och lära sig döda, göra värnplikt då? Det logiska vore kanske att välja de som inte vill eftersom de verkar ha något innan för pannbenet?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Det är väl bara att bomma lite snyggt på syn eller hörseltestet om man absolut inte vill göra lumpen eller nått.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elvenman wrote:Det är väl bara att bomma lite snyggt på syn eller hörseltestet om man absolut inte vill göra lumpen eller nått.
Du kan få stora problem av sånt, tillexempel kan du vägras att ta körkort om du bommar syntestet och om du fuskar på hörseltestet så kan du bli jagad av läkare.

Som jag förstår det är det ett brott att ljuga i testerna på mönstringen, antingen för att få bättre eller sämre resultat.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
TANDEMCYKELN
Posts: 53
Joined: 2002-03-08 8:44:51
Location: dA gHETTO

Post by TANDEMCYKELN »

Ghlargh wrote:Du kan få stora problem av sånt, tillexempel kan du vägras att ta körkort om du bommar syntestet och om du fuskar på hörseltestet så kan du bli jagad av läkare.

Som jag förstår det är det ett brott att ljuga i testerna på mönstringen, antingen för att få bättre eller sämre resultat.
Jag gjorde lumpen på Pliktverket innan de förbjöd värnpliktiga på de tjänsterna. Inga testresultat ges ut till utomstående. Det är liksom sekretess på uppgifterna. Läs sekretesslagen.

Jag har mycket svårt att tro att det är ett brott att fuska på testerna, men om du är så säker, så nämn gärna i vilken lag detta regleras. Det som är sant, och som jag kan intyga, är att det är i det närmaste omöjligt att fuska på hörseltestet. Jag kanske inte skall avslöja varför i ett publikt forum, men ni kanske kan leta upp någon som har lyckats att fuska sig till extremt dålig hörsel?
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

TANDEMCYKELN wrote:Jag gjorde lumpen på Pliktverket innan de förbjöd värnpliktiga på de tjänsterna. Inga testresultat ges ut till utomstående. Det är liksom sekretess på uppgifterna. Läs sekretesslagen.

Jag har mycket svårt att tro att det är ett brott att fuska på testerna, men om du är så säker, så nämn gärna i vilken lag detta regleras. Det som är sant, och som jag kan intyga, är att det är i det närmaste omöjligt att fuska på hörseltestet. Jag kanske inte skall avslöja varför i ett publikt forum, men ni kanske kan leta upp någon som har lyckats att fuska sig till extremt dålig hörsel?
det är väl aldrig moraliskt okej att ljuga eller fuska?
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

TANDEMCYKELN wrote:Det som är sant, och som jag kan intyga, är att det är i det närmaste omöjligt att fuska på hörseltestet. Jag kanske inte skall avslöja varför i ett publikt forum, men ni kanske kan leta upp någon som har lyckats att fuska sig till extremt dålig hörsel?
Hehe jag kan bevisa motsatsen....gjorde inskrvningsprovet, hörsel testet och kollade synen sedan fick jag gå hem med ett brev att jag hamnat i utbildningsreservern......och jag kan ju säga att det var rejält dåligt jag körde på hörsel testet dom testade mig två gånger och båda gångerna fick jag likadana kurvur trots att jag fuskade, kanske hade jag tur eller så är jag duktig att fuska :D

Jaja slapp skiten pga dålig hörsel iaf...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Re: Skolka från mönstring?

Post by Boltmaker »

Hanzaq wrote:Jag har mönstring på lovet och det känns inte så jävla kul. Så jag tänkte skolka... Vad händer då? Inga spekulationer nu, utan vad är det som verkligen händer? Kommer polisen och hämtar en eller? Tackar
he he, jag läste just denna tråd, (kan börja med att tillägga var finsk medborgare tidigare) jag kan säga så här: Jag sket i att mönstra överhuvudtaget, bara struntade i det alltså,,,,det tog ca 10 år,,,innan jag fick reda på att jag i princip var efterlyst i finland för det,,, snopet va?
jag fick reda på det i samband med att jag skulle förnya mitt pass, det gick inte! Inget nytt utfärdades åt mig minnsan hette det.
Jag bytte medborgarskap, och har inga problem haft efter det :)
tur att inget hänt alla ggr jag varit där då, när efterlysningen gällde :))
- IN HOC SIGNO VINCES -
Andy223
Posts: 26
Joined: 2004-03-15 16:05:03

Post by Andy223 »

Det är så här att du kan skolka två gånger utan problem, sedan kommer dom och hämtar dig.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

redhat wrote:
Ghlargh wrote:Generellt sett slipper man värnplikt om man säger helt klart att "jag vill absolut inte", enda undantaget är om man har oturen att få en nitisk handläggare som har gett sig fan på att du ska göra militärtjänst. Detta för att det inte finns nog med platser för att utbilda alla, och då väljer man ju logiskt sett att inte ta med dom som absolut inte vill göra lumpen.
Är det så logiskt att låta vapengalningarna, som bara suktar efter att få springa runt i skogen och lära sig döda, göra värnplikt då? Det logiska vore kanske att välja de som inte vill eftersom de verkar ha något innan för pannbenet?
Men asså, infanteriet är ju till för att dom dumma skall kunna göra nåt i krigstid. dom kan dö. Undertiden så bygger vi smarta bra vapen och fraggar hela städer på distans.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Re: Skolka från mönstring?

Post by Ramza »

Hanzaq wrote:Jag har mönstring på lovet och det känns inte så jävla kul. Så jag tänkte skolka... Vad händer då? Inga spekulationer nu, utan vad är det som verkligen händer? Kommer polisen och hämtar en eller? Tackar
Känns inte "så jävla kul" att testa ditt intellekt och dina fysiska kapacitet?

Vad är det med alla jävla lata ungdomar egentligen, deras trötthet borde piskas bort...
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

t3o wrote:Undertiden så bygger vi smarta bra vapen och fraggar hela städer på distans.
Jag tror våra åsikter går isär här, eller så är jag dum. :-/
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Post Reply