Nya spelmaskinen Xbox - succé eller flopp

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Nya spelmaskinen Xbox - succé eller flopp

Post by Camridge »

http://www.aftonbladet.se/vss/spela/sto ... 64,00.html

Olyckskorparna kraxar högt efter Xbox Europapremiär den 14 mars. Allt från observationer av osålda travar kartonger i affärerna till mer eller mindre omfattande rundringningar till butiker tas som bevis för en försäljningsflopp.

läs mera på aftonbladet
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

flopp

tycker inte grafiken e snygg och som med alla M$ Produkter allt e uppblåst av media att den e så bra kraftfull mm... nee urk

jag tror på GC
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Det är inte lätt att slå sig in på den marknaden. Både Sony och Nintendo är väl etablerade och är kända namn.
Sony hade ju lite tur att N64 inte gick så bra. Annars hade de nog aldrig lyckats så bra som de har gjort.

Om inte Microsoft klämmer till med en riktigt storslagen XBOX-exklusiv titel snart så kommer den nog att gå samma väg som Dreamcast.
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Post by Crazy »

Axeflower wrote: Om inte Microsoft klämmer till med en riktigt storslagen XBOX-exklusiv titel snart så kommer den nog att gå samma väg som Dreamcast.
Det går rykten om diverse speltitlar, såsom Quake 4, Doom 3. Men som sagt, det är rykten.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Den duger väl som dvd-spelare, men spelen är ju löjligt dyra!
779:- kostar dom flesta i hos min lokala handlare. Men för 3000:- så får man en bra dvdspelare...

fast då måste man ju köpa fjärren! :-/
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Crazy wrote:
Det går rykten om diverse speltitlar, såsom Quake 4, Doom 3. Men som sagt, det är rykten.
Det skulle hjälpa föga om de kommer. De skulle inte vara exklusiva till XBOX. Och då finns det ingen anledning att köpa en bara för att spela dem om man kan spela dem nån annan stans.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Seamus Resigns from Microsoft

http://www.teamxbox.com/news.php?id=2920

Seamus Blackley, the co-creator of Microsoft Corp.'s Xbox video game console and widely seen as the project's father, has resigned from Microsoft, Microsoft and a Blackley spokeswoman said on Monday

The news comes just days after Microsoft said it would miss its fiscal year-end sales target for the Xbox by as much as 40 percent, a shortfall it blamed on weak sales. Those weak sales led to deep price cut in Europe and Australia last week.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Post by Crazy »

Axeflower wrote:
Crazy wrote:
Det går rykten om diverse speltitlar, såsom Quake 4, Doom 3. Men som sagt, det är rykten.
Det skulle hjälpa föga om de kommer. De skulle inte vara exklusiva till XBOX. Och då finns det ingen anledning att köpa en bara för att spela dem om man kan spela dem nån annan stans.
Om ms köper rättigheterna till spelen kommer de förmodligen vara exklusiva. Eller så kanske det släpps till pc efter nåt år eller så, men det är vad jag tror.
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Crazy wrote:
Om ms köper rättigheterna till spelen kommer de förmodligen vara exklusiva. Eller så kanske det släpps till pc efter nåt år eller så, men det är vad jag tror.
Quake 4 och Doom 3 är knappast till salu. Och de flesta andra redan kända titlar ägs redan av mäktiga företag. De måste nog hitta nått nytt litet företag som ingen lagt märke till och köpa upp dem.
User avatar
Ebany
Posts: 302
Joined: 2002-03-07 22:42:14
Contact:

Post by Ebany »

Axeflower wrote:
Crazy wrote:
Om ms köper rättigheterna till spelen kommer de förmodligen vara exklusiva. Eller så kanske det släpps till pc efter nåt år eller så, men det är vad jag tror.
Quake 4 och Doom 3 är knappast till salu. Och de flesta andra redan kända titlar ägs redan av mäktiga företag. De måste nog hitta nått nytt litet företag som ingen lagt märke till och köpa upp dem.
Jo, men det är ju bara ondskefullt....
Nu råkar jag vara nintendo-fan, men jag tycker att det är synd att det gått som det gått för keXbox.... hade kunnat vara trecligt med litet "nytt kött på marknaden"
Han skakade på huvet och slog ut med armarna, han fälldes av kapetenen med en spark mot tarmarna, den stackarn börja gråta och be för sina barn, och han svor vid alla helgon att han hade inga svar
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Post by Crazy »

Axeflower wrote: Quake 4 och Doom 3 är knappast till salu. Och de flesta andra redan kända titlar ägs redan av mäktiga företag. De måste nog hitta nått nytt litet företag som ingen lagt märke till och köpa upp dem.
Allt går att köpas, frågan är till vilket pris.
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Flopp!

Börjar dem sälja spelen för 2-300 spänn tror jag folk börjar kika på att köpa konsollen. Bort med allt som heter kontroll och spärrar så kan den som handlar en xbox (eller liknande konsoll) få lite valuta för pengarna.
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Crazy wrote:
Allt går att köpas, frågan är till vilket pris.
Inte om man är lite realistisk.
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Mr_Lazy wrote:flopp

tycker inte grafiken e snygg och som med alla M$ Produkter allt e uppblåst av media att den e så bra kraftfull mm... nee urk

jag tror på GC
Har lite svårt att förså mig på dig just nu, menar du att grafiken skulle vara bättre till GC eller att du helt enkelt bara tror mer på GC?

Kan säga så här, har haft XBOX sen releasen (okej, en dag efter) och är otroligt farsinerad av grafiken i alla de spel jag har. Ljudet är underbart, kontrollen komplett, spelkänslan obeskrivlig och helhest intrycket på såväl kvalité som prisvärdhet oslagbbar. XBOX är otroligt bra, GC kommer sälja bättre överallt då det är från Nintendo, föredrar själv "vuxnare spel", tar hellre ihjäl monster i HALO än hoppar på oskylldiga surpuppor (ja visst eheter de väl så?) i Mario.

Tekniskt och grafikst sett är GC underlägsen XBOX och XBOX är otroligt bra.

Ang. ny stortitel: Jo, HALO har väl alla redan testat och många tycker väl inte att det är värt att pröjsa ca 5700kr för att kunna spela hela, dock kan jag bara säga att alla de spel jag testat är toppspel för mig, har HALO, DOA3 och Amped och alla tre är helt otroligt bra, alla tre imponerar men det är bara en utav dem som är någon direkt "stortitel". Men av alla de spel som kom vid releasen av XBOX var nästan alla bra, okej Blood Wake och Fusion Frenzy suger men HALO, Amped, DOA3, Rallisprt Challenge, Project Gothan Racing, JSRF Jet Set Radio Future m.m fick bra betyg och ansågs som bra spel. Dock väger inte sådana titlar lika stort som Waverace och andra klassiker på Nintendo, även om de kan vara nog så bra.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Imagine wrote:Den duger väl som dvd-spelare, men spelen är ju löjligt dyra!
779:- kostar dom flesta i hos min lokala handlare. Men för 3000:- så får man en bra dvdspelare...

fast då måste man ju köpa fjärren! :-/
"Allt för att suga ut så mycket pengar som möjligt ur sina kunder" // Microsoft
:)

-----

Jag ser X-box som en flopp. Jag vet inte mycket om marknaden, men så jag ser det så följer folk sin tidigare "tillverkare". Nintendoanvändare väljer ninterndo. Sony-nissar väljer playstation. Tankesätt: "Om den tidigare fungerade finfint, så varför byta märke?"

Så jag ser det... Dessa boxar är sig lika, mer eller mindre. Det som skilljer i stor skala är kontrollerna och själva spelerna. Annars är de rätt lika i grafik, snabbnet m.m. (Iaf vad jag vet...)
User avatar
SUBPL8
Generös bit
Posts: 308
Joined: 2002-04-11 22:29:55
Location: Göteborg/Angered
Contact:

Post by SUBPL8 »

Den är inte flopp försen den e flopp lixom...

Jag tror dom finner rätt många kunder nu när dom sänkt priset till 3000kr

halo e trots allt grymt fett, kanske inte till xbox, men dom har ju inte valt fel spel som flaggskepp.

i dagsläget är d inte en flopp än..

men skulle troligtvis kunna bli.

//sub
Citat: "Kunskap får du inte av att läsa böcker, kunskap erhåller du när du läser människor". - Tomas M Nilsson | www.nucca.se | tomas@nucca.se
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

Hatar att vissa köper Xbox bara för att det är nytt och då tror dom automatiskt att det är bra. Jag tycker att den har bra prestandar, men vad är prestandar utan bara spel ? Det är ett enda bra spel hitills och det är Halo. Jag tror inte att det kommer bättre speltillverkare till det blev total flopp i Japan och GameCube säljer mer i Amerika än vad Xboxen gör.

Ren skit Xbox:en.
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Post by Crazy »

Axeflower wrote:
Crazy wrote:
Allt går att köpas, frågan är till vilket pris.
Inte om man är lite realistisk.
Ne kanske inte, men man ska komma ihåg att det handlar om MS det är ingen liten korvkiorre på hörnet det inte.
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Phace wrote:Hatar att vissa köper Xbox bara för att det är nytt och då tror dom automatiskt att det är bra. Jag tycker att den har bra prestandar, men vad är prestandar utan bara spel ? Det är ett enda bra spel hitills och det är Halo. Jag tror inte att det kommer bättre speltillverkare till det blev total flopp i Japan och GameCube säljer mer i Amerika än vad Xboxen gör.

Ren skit Xbox:en.
Förstår inte att folk kan ha så mycket emot de spel som finns, har tre spel och alla är jag jättenöjd med. Enligt mig har det bara kommit ett fåtal dåliga spel (Blood Wake, Fusion Frenzy m.m). Problemet är bara att de inte är toppspel, ingen bryr sig om dem, för det finns en hel del spel till XBXO som fått bra betyg var de än recenserats (i stort sett), spel som Rallisport Challenge, Amped, DOA3, JSRF Jet Set adio Future, Project Gothan Racing m.fl. Men de är inga storspel så de uppmärksammas inte tillräckligt av folk som inte intresserar sig för XBOX. Alla är ju intresserade av HALO, oavsett om man hatar eller älskar XBOX.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
TomatVadå
Posts: 518
Joined: 2002-03-31 16:33:07
Location: Kungsör
Contact:

Post by TomatVadå »

microsoft lyckas säkert göra x-box lyckad...dom har ju fett med cash så dom kan marknadsföra satan om dom vill de så..och så kan dom ju börja sälja med en klubba till varje x-box så blir det säkert ännufler som vill ha de ;D
Hasta la victoria siempre
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Microsoft kan köpa vad som helst alltså... tydligen inte
http://www.cube-europe.com/news/10198973416591.html
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det hände i samband med att MS, Sony och Nintendo under en längre tid diskuterade olika möjligheter om sammangåenden och skapanden av någon slags standard på marknaden. Nintendo stog relativt lågt i kurs på den tiden också när Sony dominerade alla marknader förutom möjligen den japanska. Att något slags uppköp figurerade i förhandlingarna är nog inte så förvånande, även om man kunde undra om det hade varit värt 25 miljarder dollar för Microsoft att få Nintendo att backa upp Xbox. Men säkert hade man fått en riktigt stark konkurrent till Playstation2.

Någon form av standardisering av maskinerna hade inte varit en dum idé heller. De säljer dem ju ändå på förlust idag och många säger ju att hårdvaran inte är så viktig. ;)
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

flopp.

Jag väntar på emulatorn till pc istället. (om det kommer nån..)
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

Pontarius wrote:flopp.

Jag väntar på emulatorn till pc istället. (om det kommer nån..)
jodå d var en lite japan som höll på me en
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Post by ymer »

Nån här dom har en Camecube? ... dom verkar rätt tuffa :)

inte så dyra heller.
"when will now be then?"
".......soon"
Post Reply