"3kr avgift" etc.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
netropa
Posts: 293
Joined: 2002-08-27 20:07:14

"3kr avgift" etc.

Post by netropa »

Ibland ser man på restauranger och dyl. att när man betalar med kort så tar de en avgift på 3kr, 5kr osv när man betalar med kort. Det jag nu undrar över är om detta är lagligt. Inte för att det är någon större summa eller så. Men får de verkligen ta mer betalt för att man betalar med kort?

Är det banken som ska godkänna detta eller kan affärer sätta sina egna regler för kort-handel?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Är det inte bara om man handlar under en viss summa (50:-)?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Affärer får ta betalt för kortbetalning om dom vill, dom får även ta entréavgift om dom känner för det, eller ta betalt för tiden du spenderar i butiken. Det finns mycket få regler som bestämmer vad man inte får ta betalt för, det är helt enkelt kunden som bestämmer, om man inte vill betala dom 3 kronorna så går man till en annan butik.

Detta brukar dock gälla småsummor som sagt, den summa jag har sett oftast är under 100 spänn, anledningen till detta är att det iallafall med vissa system kostar en viss summa för varje överföring, och den summan läggs på butiken, det är även ett sätt att hindra folk från att betala för 2 tuggummin med kort.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Granli
Posts: 53
Joined: 2004-04-25 15:47:39
Location: Skara

Post by Granli »

På ett ställe i Norge så tar de 30 kr om man betalar med kort..
Dator 1: Intel Celeron 2,4Ghz | Geforce FX 5600 | 512 Mb minne | Samsung 120 GB hårddisk | Hitachi 160 GB Hårddisk|

Dator 2: Intel P4 2,8 Ghz | Geforce FX 5600 | 265 Mb minne | Samsung 80 GB Hårddisk|
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Bankerna vill att man betalar med kort, även vid små belopp, tro mig .. jag jobbar på en bank. ;)
Dock är det riktigt att det i kortläsaravtalen med affärerna brukar ingå en avgift för varje transaktion som görs i affären och då tycker somliga affärsinnehavare att det inte lönar sig med mindre belopp och vill därför att kunden betalar denna avgift om beloppet är under t.ex 100 kr.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Granli wrote:På ett ställe i Norge så tar de 30 kr om man betalar med kort..
I norge kostar en pizza över hundra norska kronor och en burk öl på monopolet kostade runt 30 norska om jag minns rätt.
Det är den där jävla oljan, norrmännen har för mycket pengar. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Big_Bird wrote:I norge kostar en pizza över hundra norska kronor och en burk öl på monopolet kostade runt 30 norska om jag minns rätt.
Det är den där jävla oljan, norrmännen har för mycket pengar. ;)
Ja, och dom j-vlarna sitter på pengarna också utan att betala ut skälig ersättning till de dykare som hjälpte till med borrningarna efter olja .... :[
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Big_Bird wrote:I norge kostar en pizza över hundra norska kronor och en burk öl på monopolet kostade runt 30 norska om jag minns rätt.
Det är den där jävla oljan, norrmännen har för mycket pengar. ;)
Lika som käket på Mc Donalds, har för mig att för en tid sen när jag var i oslo med ett par kompisar kostade en Mc Chicken&CO mellan 60-70 NOK, det plus uttags-i-utlandet-avgiften vart det nog den dyraste burgaren jag käkat.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elvenman wrote:Lika som käket på Mc Donalds, har för mig att för en tid sen när jag var i oslo med ett par kompisar kostade en Mc Chicken&CO mellan 60-70 NOK, det plus uttags-i-utlandet-avgiften vart det nog den dyraste burgaren jag käkat.
Image
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

SONY wrote:Bankerna vill att man betalar med kort, även vid små belopp, tro mig .. jag jobbar på en bank. ;)
Dock är det riktigt att det i kortläsaravtalen med affärerna brukar ingå en avgift för varje transaktion som görs i affären och då tycker somliga affärsinnehavare att det inte lönar sig med mindre belopp och vill därför att kunden betalar denna avgift om beloppet är under t.ex 100 kr.
Jag har så svårt att förstå dessa avgifter som bankerna tar ut, det här fallet är det kanske kortföretagen som tar ut avgifter typ. Amex.
Men varför ska bankerna ta ut en avgift för att man till exempel betalar sina räkningar på nätet? För bankerna underlättar det om man betalar på nätet eftersom man gör en del av deras jobb. Varför ska de då ta betalt för den "tjänsten"?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Det skönaste är ändå Spar (uttalas engelskt "spare") där hon i kassan alltid lipar över att jag betalar med kort och gnäller över att det kostar si och så mycket pengar - istället för att ta en avgift som alla andra affärer gör.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ola wrote:Jag har så svårt att förstå dessa avgifter som bankerna tar ut, det här fallet är det kanske kortföretagen som tar ut avgifter typ. Amex.
Men varför ska bankerna ta ut en avgift för att man till exempel betalar sina räkningar på nätet? För bankerna underlättar det om man betalar på nätet eftersom man gör en del av deras jobb. Varför ska de då ta betalt för den "tjänsten"?
Anledningen till att det kostar pengar att använda tjänsten för att betala sina räkningar via internet är att det är en tjänst som inte är gratis för banken att ha, visserligen är underhållet på själva tjänsten minimalt, men man har en support som ska ha pengar, plus att det alltid är idioter som skickar fel belopp etc. och måste ha hjälp att rätta till sina fel.

Vad det gäller kortavgifter tycker jag dock att det är löjligt, banken tar ut en fast månadsavgift för kortläsaren, en fast kvartalsavgift för korten OCH en avgift per betalning... Jag antar att vi ska vara glada att dom inte tar ut en viss procent på det betalade beloppet som många amerikanska kortföretag gör.

Själv använder jag VISA, och det verkar som om man inte betalar dessa avgifter till banken om man har just VISA, för jag har aldrig behövt betala en enda avgift för att använda kort, ens i butiker med tydlig skyltning om att kortköp kostar. Inte ens i automatiserade system där andra får betala en avgift (maestro etc) åker jag på någon avgift.
Det finns bara ett enda tillfälle då jag har blivit tillsagt att det kostar pengar, det var en liiiiten musikbutik i turkiet som skulle ha 2 miljoner i avgift för kortköp, men jag antar att det berodde på att dom inte har koll på olika kort. Det slutade med att jag lånade av morsan istället.

Avgifter på kortköp har ingen logisk grund utom i system som ringer upp en teleanslutning för varje överföring, och då borde avgiften bara bli startavgiften på telesamtalet, vad är det? ~40 öre?
Det är ett helt automatiserat system som butiksägaren betalar per månad för, så den extra avgiften är BARA till för att banken ska tjäna massor av extra pengar på en tjänst som inte borde kosta.

P.S. 2 miljoner turkiska lire var vid tillfället ungefär 20 spänn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Man kan ju även diskutera Posten, som tar 30-35 kr för att hantera 1 (en) sketen postgiroinbetalning!! :o :o

Det är om något hutlöst.
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
Granli
Posts: 53
Joined: 2004-04-25 15:47:39
Location: Skara

Post by Granli »

Big_Bird wrote:
Granli wrote:På ett ställe i Norge så tar de 30 kr om man betalar med kort..
I norge kostar en pizza över hundra norska kronor och en burk öl på monopolet kostade runt 30 norska om jag minns rätt.
Det är den där jävla oljan, norrmännen har för mycket pengar. ;)
När jag var hos min syrra i Norge, så beställde vi en pizza en dag...200 kr kostade den (Norska kronor)
Dator 1: Intel Celeron 2,4Ghz | Geforce FX 5600 | 512 Mb minne | Samsung 120 GB hårddisk | Hitachi 160 GB Hårddisk|

Dator 2: Intel P4 2,8 Ghz | Geforce FX 5600 | 265 Mb minne | Samsung 80 GB Hårddisk|
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Att bankomaten tar 3 kronor i avgift för kontouppgift är något av det sjukaste som finns.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Kör taxi på helgerna och vi tar 15 extra vid kortbetalningar. Dessa 15 kr får banken...
DDS for life!
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

och föreningssparbanken (har för mig att det är den) har kort som bara går att ta ut med på deras automater, och om man tar ut på deras med andra kort får man betala 3kr. alla går ju runt och stör sig på det....
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

gummiboll wrote:och föreningssparbanken (har för mig att det är den) har kort som bara går att ta ut med på deras automater, och om man tar ut på deras med andra kort får man betala 3kr. alla går ju runt och stör sig på det....
/me viftar med sitt VISAkort som han kan ta ut med från i princip vilken bankomat som helst på jorden och inte betala andra avgifter än kvartalsavgiften.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Jag använder också Visa.
Skaffade precis för 3 veckors sen innan min Tunisienresa eftersom man inte får föra in eller ut deras valuta och endast Mastercard eller Visa funkade i det landet.


Men jag visste inte hur bekvämt det är att ha kortet. Hur smidigt som helst.
Däremot tog de ut 3% extra på beloppet när jag handlande i butik i Danmark i lördags.
Och jag minns i somras att vissa bankomater i Danmark tog ut en avgift när man tog ut pengar (ca. 35 kr)
Dock inte den inne på Roskildefestivalens campingområde.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
speedtrader
Posts: 194
Joined: 2003-04-11 18:59:38
Location: Fredrik Johansson

Re: "3kr avgift" etc.

Post by speedtrader »

netropa wrote:Ibland ser man på restauranger och dyl. att när man betalar med kort så tar de en avgift på 3kr, 5kr osv när man betalar med kort. Det jag nu undrar över är om detta är lagligt. Inte för att det är någon större summa eller så. Men får de verkligen ta mer betalt för att man betalar med kort?

Är det banken som ska godkänna detta eller kan affärer sätta sina egna regler för kort-handel?
Enligt reglerna så får en företagare inte ta ut någon avgift.
Om du vill kan du kontakta FöreningsSparbanken för mer info.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

lither wrote:Att bankomaten tar 3 kronor i avgift för kontouppgift är något av det sjukaste som finns.
Rince wrote:Man kan ju även diskutera Posten, som tar 30-35 kr för att hantera 1 (en) sketen postgiroinbetalning!! :o :o
Det är om något hutlöst.
Det är ju inte så att det inte finns alternativ. ::)
Betalar/kollar kontoutdrag gör man via Internet, så slipper man de avgifterna, och ja - det finns SMS/WAP-tjänster.
Sen att bankerna tar betalt för sina nättjänster är ju ganska självklart.

Dessutom verkar många tro att bankerna är nån sorts välgörenhetsorganisation ... banker är precis som andra företag, dvs de vill gå med vinst.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

SONY wrote:Sen att bankerna tar betalt för sina nättjänster är ju ganska självklart.
Är det? De tjänar ju in pengar på att kunden gör deras jobb. Det är ju gratis att gå in på banken och störa personalen.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

linc wrote:
SONY wrote:Sen att bankerna tar betalt för sina nättjänster är ju ganska självklart.
Är det? De tjänar ju in pengar på att kunden gör deras jobb. Det är ju gratis att gå in på banken och störa personalen.
Ghlargh wrote:Anledningen till att det kostar pengar att använda tjänsten för att betala sina räkningar via internet är att det är en tjänst som inte är gratis för banken att ha, visserligen är underhållet på själva tjänsten minimalt, men man har en support som ska ha pengar, plus att det alltid är idioter som skickar fel belopp etc. och måste ha hjälp att rätta till sina fel.
Dessutom tar bankerna inte betalt för grundtjänsten, det är betala via internet som kostar. Själva hanterandet av egna konton kostar inget, inte heller vanliga överföringar.

Betala via internet kostar om jag minns rätt 27 spänn i kvartalet vilket inte är en summa att tjaffsa om.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
speedtrader
Posts: 194
Joined: 2003-04-11 18:59:38
Location: Fredrik Johansson

Post by speedtrader »

Viscum wrote:Jag använder också Visa.
Skaffade precis för 3 veckors sen innan min Tunisienresa eftersom man inte får föra in eller ut deras valuta och endast Mastercard eller Visa funkade i det landet.


Men jag visste inte hur bekvämt det är att ha kortet. Hur smidigt som helst.
Däremot tog de ut 3% extra på beloppet när jag handlande i butik i Danmark i lördags.
Och jag minns i somras att vissa bankomater i Danmark tog ut en avgift när man tog ut pengar (ca. 35 kr)
Dock inte den inne på Roskildefestivalens campingområde.
Med ett Nordnet Mastercard så kostar det inget när du handlar utomlands med kortet.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

speedtrader wrote:Med ett Nordnet Mastercard så kostar det inget när du handlar utomlands med kortet.
Det gör det inte med VISA heller, om inte butiken själv sätter avgifter på kortköp.
Jag har som sagt inte betalat en enda avgift med mitt VISA utom bankens kvartalsavgift.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply