Strålning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Strålning?

Post by Hanzaq »

Mina kompisar har börjat handla 3G-mobiler nu, och jag börjar också bli lite sugen på att köpa en. Men hur mycket strålar de egentligen? Finns det några studier som visar hur mycket jämfört med vanliga mobiler? Någon som vet? Tackar.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

du kna ju gå in på typ nec å motorolas hemsidor å kolla SAR värdena för mobilerna å sen jämföra med andra vanliga..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Det är som dom säger i Tjernobyl, strålande ^^
iDon't care about your problems.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

kanske ska ha med i tankarna att mp vill stänga ner alla 3G stationer:P
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Miljöpartiet är bra i vissa fall, men i andra fall bygger dom sina beslut på helt obevisade grundet, tillexempel har ju inga negativa effekter av mobilstationer bevisats annat än för elallergiker, därför bör man designera sändarfria områden i alla städer, men att stänga ner ALLA stationer är ju korkat.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
lind
Posts: 10
Joined: 2004-03-27 10:44:01
Location: Borlänge

Post by lind »

gummiboll wrote:kanske ska ha med i tankarna att mp vill stänga ner alla 3G stationer:P
Man ska nog inte oroa sig allt för mycket för MP. I alla fall inte om man ska gå efter valstatistik osv. ;)
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

lind wrote:
gummiboll wrote:kanske ska ha med i tankarna att mp vill stänga ner alla 3G stationer:P
Man ska nog inte oroa sig allt för mycket för MP. I alla fall inte om man ska gå efter valstatistik osv. ;)
men de har en förmåga att lyckas sno åt sig mycket makt med tanke på hur få som röstar på dem...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

för att härda kroppen kan du i två veckor varje morgon köra in huved i microvågsugnen i ett par minuter. Sedan märker kroppen knappast av 3g mobilen för den är van vid värre påfrestningar.

Mobiltelefoner har bevisad hälsorisk. Fast jag tror att det farligaste med dem är typ att man är okoncentrerad på omgivningen runt omkring när man pratar i dem (typ när man kör bil).
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

beam me up scotty.
#mac.se @ EFnet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Har man ingen mobiltelefon slipper man bry sig om sådant här trams ;)
Sen om masterna påverkar mig iallafall är en annan femma - de får gärna ta ner dem för min del.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

jag tror att det är mycket mer stråling på G3 mobilerna, för t.ex när jag satt och prata i mobil så lät radion i samma rum knappt något ifrån strålningen, men när en polare fick ett samtal fick radion psyk typ och börja låta som fan och högt, han prova gå bort från radion och det lät ändå på långt avstånd, nu vet jag inte om det bevisar något, men det borde tyda på att den avger mer strålning... eller?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Gnuet wrote:Det är som dom säger i Tjernobyl, strålande ^^
Haha, clean 8)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det kan även vara att frekvensen som G3mobilen använder är mer störande för radion.

Dom som behöver bry sig om strålningen är såna som pratar mycket i mobil, alltså yrkesmänniskor, fjortisar och prylbögar, Yrkesmänniskor har ofta handsfree, så dom har mindre problem av det, och jag skiter i om fjortisar och prylbögar kokar sin hjärna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Vi som mot vår vilja tvingas bo nära 3g-master då?

Btw, hur var det nu igen .. avger 3g-master mindre strålning än en GSM-mast?
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

phobeh wrote:Vi som mot vår vilja tvingas bo nära 3g-master då?

Btw, hur var det nu igen .. avger 3g-master mindre strålning än en GSM-mast?
Jag har för mig att 3G-master avger mer, då det krävs mer/bättre mottagning för att telefonerna ska fungera som de ska?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Handen på hjärtat, vet ni ens vad strålning är?
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Dissident wrote:Handen på hjärtat, vet ni ens vad strålning är?
elektriska impulser?
#mac.se @ EFnet
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jävla samhällsepidemi.

Det är inte på något sätt bevisat att strålning från 3g-masterna är farlig, ändå springer alla runt i panik och hugger ner dem..
Otrolig människor, vet nu hur mycket ett sjukhus strålar? Tio gånger mer än ett kärnkraftverk, thats the truth.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

finns det någon nämnvärd strålning från datorn?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

gummiboll wrote:finns det någon nämnvärd strålning från datorn?
Nej, men från skärmen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

lither wrote:
gummiboll wrote:finns det någon nämnvärd strålning från datorn?
Nej, men från skärmen.
då borde folk här oroa sig betydligt mer för det!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

gummiboll wrote:
lither wrote:
gummiboll wrote:finns det någon nämnvärd strålning från datorn?
Nej, men från skärmen.
då borde folk här oroa sig betydligt mer för det!
Den är inte cancerframkallande enligt forskare. Dock hävdar vissa att mobiltelefoner (inte mobiler) är det.
Rökningsfenomenet uppstår.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Handen på hjärtat nu gott folk. Ingen kan ju säga hur strålningen påverkar oss. Vi är försöksdjur. Men det finns inget som säger att det är farligt, just nu iaf. Om 20år då? Huh.. nobody knowes.

edit: felstav ..
Last edited by Phobic on 2004-05-22 19:24:09, edited 1 time in total.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det enda vi kan säga med säkerhet är att det är ungefär en tusendel så mycket strålning från 3G som från försvarets radioanläggningar och framförallt från TV-masterna.

Med andra ord ger det lika mycket att stänga en TV-mast som tusen 3G-master. (Ungefärligt talat och grundat på effekten.)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

nem wrote:Det enda vi kan säga med säkerhet är att det är ungefär en tusendel så mycket strålning från 3G som från försvarets radioanläggningar och framförallt från TV-masterna.

Med andra ord ger det lika mycket att stänga en TV-mast som tusen 3G-master. (Ungefärligt talat och grundat på effekten.)
Vad baserar du den faktan på? Vill gärna se.

Tv-masterna finns väl inte mitt inne i stan, vad jag vet, och det gör ju en del 3g-master. Det är väl därför det har blivit rabalder och snack om det den senaste tiden.
Post Reply