Jakten efter lycka...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Jakten efter lycka...

Post by fisk »

Vad finns i er tillvaro som får er riktigt lyckliga? - Jag menar ocensurerat spontant glädjefulla? Ungefär sådär som när man var liten och intet ont anande och kunde brista ut i glädjefullt fnitter över något positivt som hände en.

Följdfråga: Vad gör ni för aktiviteter då ni inte: ser på tv, ser på film, använder datorn (till vilket som), går ut på krogen, umgås med vänner/bekanta på gemensamma villkor... finns det någon aktivitet av dessa som verkligen roar er?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Jag skulle säga att jag är allmänt väldigt lycklig. Det jag kan peka på som konkreta anledningar till detta förutom ren inställning är nog fri tillgång till information (bredband) och en perfekt skapelse till fickvän. :) Det är nog mest hon som gör mig sådär spontant glad som du förmodligen var ute efter..
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag är nog inte särskilt lycklig. Jag tror egentligen inte att ni är det heller. Ni försöker bara lura mig.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag är väldigt lycklig just nu. På grund av vacker musik...
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Det som gör mig lycklig är bra kompisar och en underbar flickvän :-) Jag är lycklig, ser inte vad jag kunde få så mycket bättre i mitt liv, eller jo, har lite taskig deciplin i skolan - men det är nog allt iofs :-)

På följfrågan skulle jag vilja säga; åka tvåhjulet längs en vacker väg i skönt solljus.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag trivs med mitt liv, men jag gör väldigt spontana grejjer ibland som kan verka som oroväckande desperata försök till att få en "har ett liv"-stämpel. Jag ligger nog på bra nivå på "har ett liv"-topplistan tror jag dock..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Jag är på många sätt hopplös materialist så jag blir, hur fånigt det än låter smått lycklig av prylar av alla dess slag, ingen långvarig lycka dock. Men det finns inget bättre än goda vänner, främst genom PCG-Forums forumträffar då jag vid sådaa tillfällen får chansen att träffa några av mina absolut bästa vänner :) Skulle troligtvis vara likadant på eventuella 64Bits-träffar om jag var mer insatt här.

Har dock vänner som inte verkar tro att jag är det minsta lycklig eller "ha ett liv" som hela tiden försöker tjata med mig ut på fester och liknande vilket jag gärna avstår ifrån. Sen är helger någonting som är väldigt trevligt efter en veckas arbete, vakna på lördag morgon och känna att man inte måste gå upp, då är man i paradiset.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
Lingonsylt
Posts: 76
Joined: 2002-12-30 12:52:53

Post by Lingonsylt »

Ramza wrote:Jag trivs med mitt liv, men jag gör väldigt spontana grejjer ibland som kan verka som oroväckande desperata försök till att få en "har ett liv"-stämpel. Jag ligger nog på bra nivå på "har ett liv"-topplistan tror jag dock..
Det tror inte jag du har
90% är högerhänta, 5-6% är vänsterhänta... fråga mig inte varför, det är bara så.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Är väl ett lite skumt svar men att skratta hjärtligt är nog det som får mig lyckligast.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag är inte tillräcklig lycklig förens jag äger ELFA !
Ne skämt o sido. Jag tror att jag är lycklig bara av tanken att snart slipper man samma gammla tråkiga skola som man vart på i 16år. Det får en att tänka på framtiden och det gör iaf mig lycklig
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

att sitta och flumma så jg i andras ögon gör bort mig. men det ska helst vara med någon annan så man kan skratt åt det ihop. sånn stunder kan jag leva länge på.
en nylig funnen aktevitet som jag blir lycklig av är att köpa med mig massa frukt och bara ligga i trädgårdsföreningen. det blir jag bara llmänt lycklig av.
sen har jag just nu folk i min närvaro som gör mig helt genomlycklig
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

När en viss flicka ger ifrån sig ett visst leende. Det är det som förgyller min vardag.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Lingonsylt wrote:
Ramza wrote:Jag trivs med mitt liv, men jag gör väldigt spontana grejjer ibland som kan verka som oroväckande desperata försök till att få en "har ett liv"-stämpel. Jag ligger nog på bra nivå på "har ett liv"-topplistan tror jag dock..
Det tror inte jag du har
din mamma?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Jag är riktigt lycklig då jag slipper all IT omkring mig (dator, TV, mobiltelefoner). Det kan vara t ex på sommaren då man packar ryggsäcken med fika, hoppar på moppen, åker iväg, i sällskap av några kompisar och badar någonstans i en insjö.
Tanken på att jag slutar åk 9 om två veckor (efter 10 år på samma skola) är glädjande.

På vintern finnes det inte många fler glädjeämnen än datorn ;( . (blir gråtfärdig då jad sitter och lyssnar på Doninic Miller's senaste skiva.) :)

Edit; Jag fattar följdfrågan som följande; Vad gör man på fritiden och är man lycklig då?
Ett svar på detta är; jag dyker på fritiden och att dyka är rofyllt ocg man känner sig extremt lycklig när man ser färgglada fiskar o. dyl. (inte "fisk", utan såna där fiskar som lever i korallrev :) ).
Last edited by Dynamitsven on 2004-05-31 10:38:36, edited 2 times in total.
DIM kalsonger As String
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

root wrote:Jag skulle säga att jag är allmänt väldigt lycklig. Det jag kan peka på som konkreta anledningar till detta förutom ren inställning är nog fri tillgång till information (bredband) och en perfekt skapelse till fickvän. :) Det är nog mest hon som gör mig sådär spontant glad som du förmodligen var ute efter..
Ungefär samma här.

Jag gör inget utöver det du nämnde, förutom att jag då och då lajvar, träffar min spelförening och spelar roll-/konfliktspel etc.
Jag njuter inte så mycket av det du nämnde.. en bra film är ju alltid en bra film, men jag skulle nog kunna njuta lika mycket av att sitta hemma på irc och prata med folk osv.

Ju mer man tänker på att man måste vara lycklig, och hur man ska bli lycklig, desto svårare blir det att faktiskt vara det (enligt mina efarenheter).
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

jag är lycklig att leva (seriöst: ja!)
jag är olyckligt kär


Eller kan man vara det? är det inte lycka att vara kär?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Se min flickvän le i sommarvärmen :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

det finns inget i min tillvaro som gör mig riktigt lycklig, men igår träffade jag en flicka som kan komma att ändra på det. att umgås med mina vänner gör mig i och för sig oftast mycket lycklig.

edit: det blev nog ingen förändring.
Last edited by Grim on 2004-05-31 20:03:03, edited 1 time in total.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Mina vänner och min flickvän får mig att känna mig lycklig. Men även små saker,som tex att när jag vaknar på morronen så lyser solen in i mitt rum och lyser upp det. Det är skönt på nåt sätt,och då tänker man på allt man har och kommer fram till att man är väldigt lycklig.
We dance to all the wrong songs
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

lyckegard wrote:jag är lycklig att leva (seriöst: ja!)
jag är olyckligt kär


Eller kan man vara det? är det inte lycka att vara kär?
men det finns inget som gör så ont som att tycka något fruktansvärt mycket om en person utan att känna att personen tycker om en tillbaka, eller i alla fall inte visar det. man behöver nån att dela glädjen med för att kunna få ut något riktigt av den..
åtminstone är det så i mina ögon.
User avatar
cyb
Posts: 111
Joined: 2003-11-10 16:53:28

Re: Jakten efter lycka...

Post by cyb »

fisk wrote:
Följdfråga: Vad gör ni för aktiviteter då ni inte: ser på tv, ser på film, använder datorn (till vilket som), går ut på krogen, umgås med vänner/bekanta på gemensamma villkor... finns det någon aktivitet av dessa som verkligen roar er?
Läser fantasy eller bygger modeller.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: Jakten efter lycka...

Post by Phobic »

Jag tycker att livet är som en bergodalbana. En dag är man toklycklig och allt känns alldeles underbart, man tror att glädjen skall vara förevigt men så en dag är man plötsligt olycklig av någon konstig anledning som man inte alltid kan förklara för sig själv, hur mycket man än grubblar. Och ... för mycket grubbel gör också att man blir olycklig. När jag inte har något att göra grubblar jag ofta för mycket. Vilket är lite jobbigt. Hehe.

För det mesta är jag lycklig, men som sagt .. ibland kan jag vara olycklig utan att egentligen veta varför. Eller så är det så att jag inte vill veta varför :)

Lycka är underbart.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ah, right. När jag tänker efter så finns det nog inte mycket som gör mig så lycklig och rofylld som att åka buss in till stan med bra musik i cd-spelaren och en bra bok (pratchett eller salvatore) att läsa.. Det får gärna vara sådär klockan 8 eller så på sommaren när solen är underbart lagom etc.. mums, och att hoppa av vid polhemsgatan, ut på trottoaren och bara le.
Det gör mig verkligen lycklig.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Så klyschigt, men så sant. Många skriver det, och jag kan inte annat än att hålla med. Flickvännen gör mig så lycklig, minsta blick och beröring får mig att sprudla av glädje. Rosa moln och allt det där :)

Förstår ärligt talat inte följdfrågan, hur den kopplas ihop med den första frågan (för det är väl vad följdfrågor är till för? att utveckla ämnet ett litet steg till?). Men jag kan ju besvara den ändå, eftersom jag lever ett liv som till stor den håller mig på bra humör och som får mig att känna mig road större delen av tiden - även om jag är i skolan.

Mina vänner är en stor del av mitt liv, och det roar mig att umgås med dem. Att festa tillsammans med mina närmaste kompisar blir en sorts kryddad variant av det "vanliga" umgänget. Och jag märkte efter en extremt tung period i skolan när jag fick åsidosätta mina vänner att jag saknade dem väldigt mycket. Då kände jag hur mycket de betyder för mig.

Fritidsintresset förutom datorn med dess nöjen är fotboll, spelar i ett div4-lag och det är nöje att spela och träna. Ett tungt träningspass rensar hjärnan som inget annat, jag känner mig levande och fräsch. Annars tycker jag om att vara med familjen när jag har tid att hälsa på dem, är så härligt att sitta en fredagkväll och äta sen middag med dem och bara prata om allt möjligt och känna den familjära kärleken.

Sammanfattat: Emili, familj, vänner och fotboll. De fyra grundstenarna i mitt liv, och det allra mesta har med människor nära mig att göra.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Jakten efter lycka...

Post by IcePic »

phobeh wrote:Jag tycker att livet är som en bergodalbana. En dag är man toklycklig och allt känns alldeles underbart, man tror att glädjen skall vara förevigt men så en dag är man plötsligt olycklig av någon konstig anledning som man inte alltid kan förklara för sig själv, hur mycket man än grubblar.
Det är väl det som är tricket med bergochdalbanor, hade de inga uppförsbackar
skulle man inte få åka neråt heller...
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply