E3 levererar uppföljare

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Hmm... jag kan väl fortsätta på vad PSP då har att erbjuda.

Till att börja med Final Fantasy som har kommit ända upp i nummer 12. Långt ifrån klart, men ändå på god väg.
Gran Turismo 4 lockar med höjdargrafik åter igen. Hur det funkar i handkonsolsformat återstår att se.
Silent Hill 4 kan väl kontra Resident Evil-serien, men nu i bärbart format (nu blev det rätt, Nissse ;D).
Eller varför inte Tekken 5? Jag har följt serien så länge jag kan minnas, och det blir bara bättre.

Om NDS vill klättra så MÅSTE de låta Mario få gå ett tag. Det var kul på den tiden då det var 2D, man kunde köra timeattacks mot varandra och snacka om genvägar dagarna i ända. Så fort det gick över till 3D har det i stort sett torskat. Det har förvisso representerat Gamecube lite inofficiellt, men alla efternamn såsom "* Kart", "* 64" och "New *" får mig bara att må dåligt.

Nintendo tar fler steg i rätt riktning rent tekniskt, men konsumenter bryr sig nog en hel del om det som visas på de dubbla skärmarna också.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Då ska vi se.
Final Fantasy är SquareEnix serie, de utvecklar just nu DS-spel, FF är långt ifrån exklusivt till Sonys maskiner, de har släppt ett gäng spel till GBA redan och ett till gc, de första 6 som du kanske vet kom till NES och SNES.

Silent Hill 4 är konami, utvecklar just nu DS-spel.
Tekken 5 är namco, utvecklar just nu DS-spel.

Sony äger ingen av dessa serier (inte hundra på tekken nuförtiden dock).

Konstigt att du säger att Mario i 3d "torskat" när Mario 64 utnämdes till årets bästa konsolspel när det släpptes? ::)

Nintendo har samma stora utvecklare bakom sig till DS som Sony har till PSP, förutom att PSP aldrig kommer få se ett Zelda spel (säga vad man vill men den serien drar alltid upp försäljningssiffrorna på konsollen det släpps till), likaså Metroid serien.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:Då ska vi se.
Final Fantasy är SquareEnix serie, de utvecklar just nu DS-spel, FF är långt ifrån exklusivt till Sonys maskiner, de har släppt ett gäng spel till GBA redan och ett till gc, de första 6 som du kanske vet kom till NES och SNES.

Silent Hill 4 är konami, utvecklar just nu DS-spel.
Tekken 5 är namco, utvecklar just nu DS-spel.

Sony äger ingen av dessa serier (inte hundra på tekken nuförtiden dock).
Skillnaden är att Konami och Namco "bara" utvecklar spel som Pac’n’Roll, Frogger 2005 och Mr. Driller. De får gärna unna barnen, men det unnar inte mig. ;)
Nissse wrote:Konstigt att du säger att Mario i 3d "torskat" när Mario 64 utnämdes till årets bästa konsolspel när det släpptes? ::)
Det var egna åsikter.
Nissse wrote:Nintendo har samma stora utvecklare bakom sig till DS som Sony har till PSP, förutom att PSP aldrig kommer få se ett Zelda spel (säga vad man vill men den serien drar alltid upp försäljningssiffrorna på konsollen det släpps till), likaså Metroid serien.
Sant. Jag hade gärna sett Zelda bland Sonys produkter. Men tar vi en titt på denna listan så märker vi att NDS verkar, för tillfället, vara anpassat för de som gillar små, söta figurer i lustiga former.
  • Animal Crossing DS (Nintendo)
  • Balloon Trip (Nintendo)
  • Mario Kart DS (Nintendo)
  • Metroid Prime: Hunters (Nintendo)
  • Nintendogs (Nintendo)
  • Pikachu DS (Nintendo)
  • Pictochat (Nintendo)
  • Submarine DS (Nintendo)
  • Super Mario-spel [ingen titel ännu] (Nintendo)
  • WarioWare, Inc. DS (Nintendo)
  • Dragon Quest Warriors (Square Enix)
  • Egg Monster Heroes (Square Enix)
  • Final Fantasy: Crystal Chronicle (Square Enix)
  • Frogger 2005 (Konami)
  • Yu-Gi-Oh!: Nightmare Troubadour (Konami)
  • Gyakuten Saiban (Capcom)
  • Mega Man Battle Network (Capcom)
  • Viewtiful Joe (Capcom)
  • Mr. Driller (Namco)
  • Pac-Pix (Namco)
  • Pac’n’Roll (Namco)
  • Mobile Suit Gundam Seed (Bandai)
  • One Piece (Bandai)
  • Project Rub (Sega)
  • Sonic-spel [ingen titel ännu] (Sega)
  • Need For Speed (EA)
  • Monster Rancher (Tecmo)
  • Dynasty Warriors (Koei)
  • Rayman (Ubisoft)
  • Spider Man 2 (Activision)
  • Spongebob Squarepants (THQ)
  • Dragon Ball Z (Banpresto)
  • Bomberman (Hudson Soft)
Tycka vad man vill, men jag är inget barn längre.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Så många uppföljare här och var, och inget syndicate 3... det är en titel jag skulle ge en del för.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Jag många spel i den listan som inte är "anpassade för barn" dessutom är det länge kvar innan den kommer och mycket hinner ändras på den tiden.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nissse wrote:Jag många spel i den listan som inte är "anpassade för barn" dessutom är det länge kvar innan den kommer och mycket hinner ändras på den tiden.
Självklart, men det ger (fortfarande enligt mig ;)) inget bra förstaintryck. Men saker och ting kan ändras.

Kan vi släppa denna Nintendo vs Sony-debatten? Känns som om vi inte kommer att ändra åsikter, även fast både kommer med för-/nackdelar. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Nissse wrote:Konstigt att du säger att Mario i 3d "torskat" när Mario 64 utnämdes till årets bästa konsolspel när det släpptes? ::)
Året 1997 så tyckte jag att det spelet var riktigt imponerande. Allting i 3D och det bara flöt, sen att N64 har väldigt små cartridges som gör att det kan inte ha hur mycket som helst gjort i förväg gjorde inte saken sämre. :)

Tittar man på det nu så tänker man på att objekten är väldigt odetaljerade, även om det fortfarande är i 3D. Fast det är en viss skillnad om man har Super Nintendo och MegaDrive som måttstock istället för Xbox och överklockade Pentium 4 och Athlon 64 system.

En fördel med N64 samt många äldre konsoller är att utan varken CD eller hårdisk och inga fläktar så blir det väldigt svårt att säga om konsollen är på eller av genom att lyssna sig till den ;)
Inte för att Playstation 2, GameCube och Xbox väsnas väldigt mycket, men ur den aspekten är det ett steg i fel riktning.
lither wrote:Men det som håller PSP på marknaden (förutom alla trogna fans, inklusive mig själv) är filmvisandet och musikuppspelning.
Okej musikuppspelning kan jag fatta, antingen har man ingen mp3 spelare eller så har man den helt enkelt inte med sig och vill lyssna på några låtar när man tröttnat på att spela. Dessutom är man för slö för att lämna de bekväma utemöblerna för att hämta mp3 spelaren så länge man har dricka inom räckhåll :P

Men filmvisande ?
Visst det kan vara lite småfräckt med små filmklipp i spelen och om de är smakfullt gjorda kan de även höja stämningen en smula.
Men jag har svårt att se framför mig en familj eller ett kompisgäng bunkra upp med godis och läsk eller beställa pizza och sen ha ett film maraton framför något som har 4,3" skärm.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

PS2 L-Å-T-E-R om man inte byter fläkt. Det är ett konstaterat faktum.

Jo, jag kan hålla med dig om filmen. Men det finns ett par bärbara DVD-spelare på marknaden (har inga siffror på hur de säljer). Det som tynger är väl att det är nytt format och att de inte heller är brännbara, vilket gör att den inte blir lika anpassad för att spela upp film som en PS2-konsol. Den köpte vi (familjen) till 70-80 % p.g.a. DVD-möjligheten, och resten till att jag var spelälskare. I och för sig har föräldrarna också börjat spela nu. :D
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

En nackdel till med PSP torde väl vara den att efter att man kollat på en film räcker inte batteriet till särskilt mycket. Hur roligt är det att ladda den full, titta på en film och sedan konstatera att den måste laddas igen.

Om det nu är en batterietid på 2-10 timmar ..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har den utbytbart batteri så kan man ju ha en näve batterier i fickan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Ghlargh wrote:Har den utbytbart batteri så kan man ju ha en näve batterier i fickan.
"Inbyggt batteri" så man får nog skruva itu den om man vill byta batteriet, ala GBA SP.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ghlargh wrote:Har den utbytbart batteri så kan man ju ha en näve batterier i fickan.
Det är nog (tyvärr) inget vi kommer att få se någonting av.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

När ska dom inse att inbyggt batteri är skitsmart på en sak som funkar en vecka eller mer i streck, men att det är en otroligt korkad idé på nåt som bara går i några timmar.

Nåja, får väl hoppas att dom inser sitt misstag och inte gör om det i framtiden, jag kommer iaf aldrig köpa en högförbrukare med inbyggt batteri.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply