Postens bluff!?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Postens bluff!?

Post by SBeaver »

JAg har många gånger skickat paket och tagit emot detsamma på den lilla sketna butiksposten där jag bor.
Dyrt brukar det bara, minst 115kr utan postförskott eller någe.
Nu helt plötsligt betalar jag bara 44kr och får skicka som brev.
Varför undanhåller dom sånt från mej? är skillnaden bara att posten på något sätt ansvarar för att varan kommer fram? för vad jag vet skriver man inte in värde när man skickar paket i vanliga fall.
Jag kan inte se någon fördel utom att man kan få kollid.
Varför detta mygel?

edit: notera att jag skickade ett "paket", inte nån liten fjuttlåda. ungefär i storlek som ett bilbatteri.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Om du skall sälja nåt till någon kan det vara lite tärt att skicka som brev? Då han får det direkt i brevlådan utan att behöva punga fram med några pengar :P
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Exakt, konstant kontroll kostar pengar, därför är brev billigare, ett paket är ungefär dom ett REK brev, kolla priserna på dom.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är upp till personalen att informera om sådant. Jag säger alltid "billigaste leveranssättet" och då skickar de som brev.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Tycker med det är deras skyldighet att informera om eventuella billigare alternativ dock vet jag inte om det är det.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
Post Reply