Företag som skrotar hårdvara...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Företag som skrotar hårdvara...

Post by fisk »

Jag snackade lite med en företagsledare igår, vi kom in på ämnet hårdvara och jag berättade att en bekant sökte en halvduglig arbetsdator för att arbeta i word - och undrade lite försynt om han eventuellt kunde hjälpa honom. Vid samtalet uppdagades att företaget som han driver nyligen skrotat ett tjugotal kompletta datorer i klassen 500MHz / 128MB RAM & 17"-skärmar, med åtminstone 10 GiB hårddiskutrymme... varpå han beklagade och sade att det inte fanns några kvar nu.

Jag blev lite missbelåten, tackade för fikat, och lallade hemåt. Varpå jag började tänka lite över det här. Hur många företag är det inte som gör såhär? De får höra, kanske av någon halvfet IT-konsult att deras datorsystem är redundant, varpå någon tolkar det som att det gamla skall skickas till skroten, och tjong... så far en massa dyrbar hårdvara puts väck.

IT-branschen som är så dryg borde väl ändock inse att de här datorerna trots allt kan säljas av, komplett dator för 1000 pix... det är 20 000 för 20 datorer, kanske inte en gastronomisk summa för ett hyggligt vinstdrivande företag, men ändock tillräckligt för att köpa ett nytt bord i fikarummet (det gamla såg för bedrövligt ut) samt ett gäng bekväma stolar därtill.

I andra hand tänkte jag över vad som skulle hända med ett företags popularitet om de helt sonika gav bort datorerna. Snacka om juste PR i en tight bransch att säga: "Kom hit, datorintresserade ungdomar utan råd till dator, vi skänker bort en dator till 20 kunder".

Kort och gott skulle man kunna göra mycket nytta av 20 datorer, som vid det här laget är i småbitar, sjyssta Samsung SyncMaster 757NF i en hög, många trasiga vid oförsiktig frakt, eftersom det är "skrot".

De är förvisso miljömärkta, men hur miljöfarliga är de på någon nybörjares kontor?

Det är när man börjar tänka i de här banorna, man inser hur fruktansvärt ineffektivt människan kan lyckas ordna till det för sig.

Tänk bara hur jädrarns onödig utbrändhet är...
... fast det får bli en annan diskussion.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

håller med dig om detta att det är för jävligt att företag slänger gamla datorer.. vi har dock åkt till renova och plockat runt en 10-15 datorer samt lite annat smått och gott.. det får man dock ej göra men vi har fjäskat in oss lite hos chefen där.. :)
men det lönar sig att fråga snällt.. har en datorhög på ca 1m med 400mhzare bakom mig ^^
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

min skola ska slänga 20x Intel PII 400MHz till sommaren... När jag frågade min tekniklärare sa hon att skolan inte får ge bort dom hela. Hon hade fått några till att "obducera", sedan fick jag en av dom... Men hon fick inte ge bort den utan att jag plockade bort huven!, så att den inte var komplett! Då fick dom minsann ge bort den!
DIM kalsonger As String
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Mutade en man som stod och slängde gamla (osålda/tillbakalämnade?) datorer på en släpkärra utanför en gammal datoraffär med en hundralapp... jag fick ta så många jag kunde bära i en flyttlåda. Helskotta vad tungt det var att släpa hem fyra burkar...
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Finns juh massor med företag (3stepit, inrego, igus mfl.) som säljer rekondade word/surfdatorer (från ~500Mhz&/128MB/10GB och uppåt), vet detta tackvare att på mitt jobb har vi mestadels köpt beg senaste året och på så sätt förnyat våra salar med maskiner som räcker gott tilll word/internet/mail osv. Och på så sätt har vi "sparat pengar", eller iaf fått fler dugliga maskiner till samma pris.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag tror det handlar om nån skatt-regel om man säljer eller gerbort datorerna så måste man betala nått restvärde eller någotsånt dumt, det göra att för många företag är det billigare att skrota allt.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

eruku wrote:Jag tror det handlar om nån skatt-regel om man säljer eller gerbort datorerna så måste man betala nått restvärde eller någotsånt dumt, det göra att för många företag är det billigare att skrota allt.
Byråkrati dödar.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Det brukar vara så att datorer som är mer än tre år gamla slängs om dom går sönder pga av att deras garanti gått ut. Det kan också vara om dom då är alldeles för gamla och inte dugliga till någonting, och då slängs dom. Så är det iaf på ett stort företag här i gävle-trakten. Det kostar även pengar att slänga en dator, cirka 250:- per pc. Detta var inget svar alls till tråden men jag tänkte att någon kanske ville veta :)
Jag är bättre än dig.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

har inte haft några problem med att får datorer ifrån företag. Allt från 400kr ner till gratis.. mitt bästa kap har varit en 21" crt skärm (sun) för 200 kr!!!! gissa vad? det fanns två stycken! gissa igen? jag köpte bara en utav dem,, trots att jag hade mer pengar... *snyftar igen och igen och igen!!!*

Finns en organisation som ger bort datorer till cancersjuka barn (från pentium och uppåt).... många företag (och privatpersoner) skickar sina datorer dit. Dock inte alla.....
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Det är galenskap, rakt igenom. Sådant slöseri av hårdvara.
iDon't care about your problems.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

minnen och diskar går alltid åt ;)

men det gör ont att se folk förstöra prima datorer..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
acateoN
Posts: 54
Joined: 2003-10-02 5:23:02

Post by acateoN »

Sedan är det väl så att företag gärna inte lämnar ut datorer utan vill få dom skrotade då det kan ligga känslig information på dom.
User avatar
jerko
Posts: 159
Joined: 2003-01-19 10:27:04

Post by jerko »

Vi lägger ut alla gamla datorer på anbud till personalen. Givetvis blåser vi hårddiskarna först, men det bör inte finnas nån kritisk information på dem då allt lagras på servrarna.

Om ingen vill ha en dator/skärm/annat så skrotas den. D.v.s. vi slår sönder den och slänger den! Anledningen till detta är att det blir sånt tjafs om vissa personer lyckas tillskansa sig grejer gratis.

Tycker det är klart bättre att sälja grejerna til personalen för en struntsumma än att bara skrota direkt.
-=Even homocidal maniacs need love=-
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är ju som sagt ofta så att man är orolig för att känslig information kan ligga kvar, och iomed att dom som beslutar om sånt här alltför ofta är idioter så får datorer inte ges bort. Jag har personligen varit med om ett par tillfällen då jag inte kunde få gammal hårdvara "för att det ligger känslig information på den", i ena fallet var det 2 nätagg och en ritplatta..... ARGH!!!
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote: i ena fallet var det 2 nätagg och en ritplatta..... ARGH!!!
Nu ljuger du allt! Så dum är väl ingen?
DIM kalsonger As String
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Dynamitsven wrote:
Ghlargh wrote: i ena fallet var det 2 nätagg och en ritplatta..... ARGH!!!
Nu ljuger du allt! Så dum är väl ingen?
jag befarar att det är möjligt, särskilt efter att ha läst din historia
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jo, Vår klass hade ett par lektioner i kalibrering på bofors, efter att vi var klara fick vi "skrota några gamla datorer" vilket jag trodde innebar att vi fick ta nåt om vi ville, men nej, vi fick inte ta nåt för det kunde innehålla känslig information, men dom sa inget om att mina klasskamrater bröt sönder en hel del saker, så dom skulle uppenbarligen inte sparas.
Efter en del tjat och en promenad till chefen fick jag ta nätaggen, men ritplattan fick jag inte...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Företag som skrotar hårdvara...

Post by IcePic »

fisk wrote:IT-branschen som är så dryg borde väl ändock inse att de här datorerna trots allt kan säljas av, komplett dator för 1000 pix... det är 20 000 för 20 datorer, kanske inte en gastronomisk summa för ett hyggligt vinstdrivande företag, men ändock tillräckligt för att köpa ett nytt bord i fikarummet (det gamla såg för bedrövligt ut) samt ett gäng bekväma stolar därtill.
En av delarna du missar är att den där killen som ska fixa försäljningen
och packa ihop allting kostar pengar. Om det är en person med säg, 15k
i lön så kostar han säkert 30k+ med skatter och arbetsgivaravgifter och skit
(nej, ska inte köra högerpolitik nu), så det får inte ta mer än 2-3 veckor
av arbetstid inklusive allt. Dessutom har man ju förlorat dessa 1-2 veckor
som allting faktiskt tog på att denna person inte kunde göra annat, även
om skrotkostnaden givetvis också inkluderar den här tidsförlusten.

Men att preppa 20+ datorer så att de är säljbara med allt från att blåsa bort
all eventuell data så att de struthåriga bossarna är nöjda till att packa dem
i kartonger osv riskerar faktiskt att kosta företaget mer än det gav.

Jag har gjort en liknande manöver och skänkt ett 20-tal sun-maskiner till
en datorförening och det kostade oss två anställda ett par dagar TROTS att
det kom massor med bärhjälp från föreningen dagen de skulle skeppas,
för att man måste avregga dem ur listor (deras serienummer kan ju dyka
upp på stan vilket de inte (nåja) gör om man slänger dem i containern) och
i övrigt fixa alla prylar runtom, boka tider som funkar för alla osv.

Jag gillar det inte heller, men jag förstår de som "insett" att det billigaste
är att inte ens tänka på alternativen utan bara säga "byt skiten" när man
fått in nya maskiner. Hur beklagligt det än är.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

tycker typ Gustav Fridolin eller någon annan miljöpartisit borde skriva en lagförändringsmotion angående detta.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

De kan lagstifta om skrotningsavgifter, miljöavgifter, bl a, bl a, bl a, men de kan aldrig lagstifta om att företag är skyldiga att låta folk få tillgång till utrangerad utrustning. Billigast för företaget är trots allt någon form av återvinning. Dessutom går det inte lagstadga att företaget inte får döda maskinen innan den skickas iväg. Det vara _bara_ en olyckshändelse att den där släggan ramlade ner från taket och föll så olyckligt på maskinen...

Trots allt måste företagen har rättigheten att själva besluta om de vill sälja utrustning eller skrota.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Självfallet, men kan de inte bara sälja datorerna utan hårddiskar om de är rädda för att information skall komma ut? Forsla datorerna till skroten måste ju ändå ske, och avregistrering torde väl ändock inte vara så komplicerat?

Men okej, jag förstår orsaken. Jag tycker bara att det är ett sådant slöseri.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Vissa säljer också. Ett problem är väl hur man hanterar garantier. Ett företag som säljer till en privatperson är väl tvugna att ge garanti om inte grejen i fråga redan är trasig och kunden specifikt informerad om att han/hon köper en defekt produkt?

Mitt svar syftade mer på lyckegards önskemål om lagstiftning i ämnet.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
Spannen
Posts: 36
Joined: 2002-04-17 22:29:02
Location: karlskrona / blekinge
Contact:

Post by Spannen »

Man blir arg på sånthär!
När jag var mindre brukade jag alltid gå till Europolitans container och rota lite. Har bland annat hittat en del ram och annat kul.
En gång var jag där med en kompis och hittade en guldgruva!
En hel flyttkartong med bärbara datorer! just som vi skulle släpa bort kartongen kom en securitasvakt och sa att vi inte fick rota i containern, och att vi skulle lägga tillbaks det vi tagit!!!
Hur mycket vi än tjatade och förklarade så var det tvärt nej.
När vi lagt tillbaks kartongen med gråten i halsen, så ringde han en annan vakt som kom ut med ett phett hänglås och låste containern.

När vi kom dit nästa gång hade dom fortfarande lås...
MVH
Spannen
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:Men okej, jag förstår orsaken. Jag tycker bara att det är ett sådant slöseri.
Byråkrati dödar.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

(jag har inte orkat läsa vad alla har skrivit så jag hoppas att jag inte kommer med ngt gammalt :P)

Jag mår dåligt av att se alla saker som slängs, tyvärr så är det väldigt många som gärna ser att sakerna blir kaserade/återvunna. Tillverkarna av datorer etc. vill kunna sälja sin nya burkar för 10k kronor istället för sina gammla burkar för ett futtigt lakan. usch usch.
Post Reply