Rökning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Rökning

Post by lillis »

Right. Jag skulle gärna undvika att den här tråden utvecklades till "rökning suger!" "nej jag mår bra av det - det äger och är så gott!" "men du får cancer!" "omg det är tjaffs!" osv.
Tack.



Jag är snart 17 år, och.. äh, skit samma, let's cut to the chase.

Varför börjar man röka? Jag ser många jämnåriga som redan har rökt i flera år, och jag förstår verkligen inte. Det fyller absolut ingen funktion. Jag menar, så vitt jag har förstått det så är det ytterst äckligt första gången man röker, och jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja testa det igen isf. Jag har personligen aldrig ens haft en cigg eller dylikt i munnen, så jag vet ju verkligen inte hur det smakar eller påverkar en, så därför frågar jag folk som röker, och gärna de som minns när/varför de började röka..
Varför gör ni det, och varför började ni?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

1. Jag har aldrig rökt i mitt liv, så mitt vittne är färgat av okunskap, hursomhelst:

Jag tror att orsaken till att man börjar röka är individuell, många börjar röka på fester (för att andra gör det), det har varit en statussymbol, det ses som lite tufft att röka (något som förmedlats via ganska många musikvideor samt filmer, etc.). Smakar det illa i början så är det alltid någon som säger att man skall prova ett par gånger - man "vänjer sig" vid smaken. (Se alkoholtråden för min åsikt om "invänjande").

Nikotin har en centralstimulerande effekt som är subjektiv, men de flesta upplever att de blir lugnare av att röka, mer avslappnade. Rökning är ett externt stimuli precis som alkohol är, det tar dock ett tag innan beroendeeffekten utesluter den inledande illasmaken (som inte existerar för rökare som hållit på ett tag).

Jag drar inte upp de fysikaliska effekterna, eftersom de redan är så allmänt kända. Men jag tror du finner en del av orsaken till rökning här.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

folk röker för att det är häftigt och att dom "inte kan sluta", ibland känns det nästan som att dom vill ha sympati iaf några av dom. "aww det är så synd om mig jag kan inte sluta röka" osv osv.

antar att det är grupptrycket som får dom att börja och som fisk säger så spelar antaligen filmer och musikvideor in då dom häftiga hollywoodstjärnorna etc röker.

en annan anledning är nog när det är kalasdax och folk drar sig ut på verandan med var sin drink, röker och har trevligt antar att det är rätt lockande med man känns sig ju lite utanför om man bara står där och tråkar utan en häftig cigg, jo visst är det gott/trevligt att röka ibland när tillfället är rätt. bara stå och snacka med nån polare å ta en cigg tex.

är varken för eller mot :-X
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det är billigare och skönare att ronka ;)

Jag har aldrig rökt eller snusat.. så jag har ingen aning varför man börjar mer än att vara tuff eller för att inte känna sig utanför (två antika exempel)..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Cigaretter smakar apa, rent ut sagt. Den enda fördelen med det är som fisk sade att det lugnar. Jag röker inte men har tagit en cigarett då och då, vilket egentligen bara det är dumt. :-/

Jag är i alla fall sjukt glad åt rökförbudet på öppna platser.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Känner en som började snusa för att hon trodde att hon skulle sluta röka då. Ja, resultatet kan ni säkerligen räkna ut själva...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

grupptryck tror jag är enda andledningen (möjligtvis ihop med nyfikenhet). det blire en social grej.

själv har jag samma erfartenheter som dig, så att det är inte emr än teorier.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

Avslappnande :)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

peking wrote:Avslappnande :)
"Jag flyyyyger!!" eller vadå? :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Spike
Posts: 38
Joined: 2003-09-17 0:30:49
Location: Skellefteå
Contact:

Post by Spike »

Jag både snusar och röker, feströker mest bara sällan jag röker på vardagarna.

Men att man börjar röka skulle jag med lite smidigare ord handlar om sociala omständigheter. Har man en bekantskapskrets som röker så missar man en del om man inte röker, för det vet väl ni rökare att det är i rökrutan "allt" händer, det är för övrigt väldigt individuellt hur man upplever första cigaretten, som synd är så var jag inte en av dom som mådde kanelbulle och kräktes o 2 dagar, då hade man haft hovet att aldrig mer röka.

Snusandet började ju som en kul grej, man måste ju prova. Mådde sådär men den lilla snusfyllan var helt klart trevlig på moppetiden så det ena ledde till det tredje sen kom man på sig själv och sitt invanda (miss?)bruk av snus. Personligen kallar jag det bruk då hälsoeffekterna är betydligt snällare än vid rökning, sen tror jag nog att jag om jag fann goda skäl skulle lyckas sluta om jag väl tog mig för det, men snus är helt enkelt så gott att jag i detta skede av mitt liv ALDRIG skulle överväga att sluta.

Feströkningen tror jag är MÅNGAS fälla för att börja röka och då kommer rökförbud på krogen i teorin vara väldigt hjälpsam, men samtidigt så är det ju i 15-16-årsåldern man kanske börjar festa och feströka och då festar man ju dessvärre inte på krogen.<s
Midsommar 00:55 "Nu ska jag fan vara nykter ända till på onsdag!"
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Började röka för att det var gott. (Ja, seriöst) hade inte räknat med att bli beroende så fort.. Tycker fortfarande det är gott men planerar att sluta när jag är 25, innan det gått för långt.

Har testat snus men gav snabbt upp det eftersom det smakade skit.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Att snus kan jag förstå att folk gör för det ger iaf ett kanska skönt rus och sen ett kraftigt beroende. Men rökning förstår jag inte, även om man tycker att den är gott så är det, äkligt (luktar illa), dyrt och skadar hälsan. Det känns som det inte är värt det, visst har jag provat och jag tyckte inte det var nån höjdare. Jag tror precis som gummiboll att grupptryck och nyfikenhet är dom stora anledningarna.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

lither wrote:
peking wrote:Avslappnande :)
"Jag flyyyyger!!" eller vadå? :)
nej nej, inte på det sättet. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men så är det iaf.
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Det som är glädjande är att rökning har förlorat sin status. Det är ingenting man skryter om längre. Rökare jagas och bränns på bål. Till slut blir vi av med dem.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

peking wrote:Avslappnande :)
Precis. nickokickar i början också och dom är lite roliga (tycker jag iaf *lerfjortiz*)

Däremot tror jag att jag skulle kunna sluta röka om det verkligen gällde. hade inte rökt på två dagar nu och kännde inget direkt sug mer än att det vore mysigt med en ciggaret.

lalala
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

har snusat sen i åttan, dvs. fem år. Känner absolut inget rus om jag stoppar in en snus, snarare att man blir av med eventuella huvudvärkar/lätt-irritation.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Rökning är som att tro på gud.
Det är till för svaga, dumma människor som behöver någonting att haka fast sig vid.
Om jag hade suttit på ett störtande plan hade jag tänt mig en cigg medan Runar Söögard hade talat till gud.
Ingenting av det räddar oss, bara lugnar oss lite.

Edit: Jag testade cigg p.g.a ren nyfikenhet och upptäckte att det var riktigt gott och fick sedan alla mina vänner till att också börja röka.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag rökte ganska mycket en period för några månader sedan, mest för att jag umgicks med folk som rökte. Förstår inte folk som säger att det är beroendeframkallande, jag har inte känt av några abstinensbesvär.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Det finns goda anledningar till att börja röka.

All bullshit aside, det ser väldigt tufft ut om man gör det rätt.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag röker inte, men en cigg efter maten eller till ölen är helt underbart.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

pync wrote:Det finns goda anledningar till att börja röka.

All bullshit aside, det ser väldigt tufft ut om man gör det rätt.
Gör det inte så att någon du vill imponera på ser det. Icke-rökare är mycket mer fanatiska än rökare.
FREAK
Posts: 237
Joined: 2002-03-17 11:57:03

Post by FREAK »

började snussa för 2 år sen. Då jag fick en catch minni av en kompis. ok jag gillade effekten av det. så ville ha mer och köpte en genaral för jag gissade att den skulle vara kraftigigare. och på den vägen har det gått och nu får jag knappt nåt rus av det så igentligen borde jag sluta när det endå inte ger nån ting.

Rökning förstår jag inte anledning alls att använda det ger ju knappt nån effekt det smakar appa och det är dyrt.

Konstigt nog har jag aldrig tyckt snuss varit äkligt. kalla mig för sycko men så långt jag kan minnas har jag altid tyckt att lukten av snus varit god.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dpinto wrote:Jag röker inte, men en cigg efter maten eller till ölen är helt underbart.
En cigg dödar all form av smaksinne som någonsin funnits i din mun. Men det är klart, dricker man bara äcklig öl är det ju ett sätt att slippa känna den smaken...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:En cigg dödar all form av smaksinne som någonsin funnits i din mun. Men det är klart, dricker man bara äcklig öl är det ju ett sätt att slippa känna den smaken...
Klockren.
Aotearoa - tino rangatiratanga
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

jag blir lugn av nikotin.
noli turbare circulos meus
Post Reply