Felsök - hårddiskar

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Felsök - hårddiskar

Post by ZUdchu »

Mja jag sitter med ett irriterande problem, det är så att för ett bra tag sedan fick min hårddisk för sig att enbart köra i ATA33 och sedan DMA2, ingen av dem särskillt snabba om vi säger så. Jag behövde dock en ny hårddisk då platsen på den andra började ta slut och naiv som jag är trodde jag stenhårt på att problemet enbart låg i hårddisken och när dne nya jag inköpt (en Maxtor 160gb) ersattes den gamla disken men likt förbaskat användes DMA2. Detsamma gäller CD-brännaren så jag förmodar att det är nått fuffens med moderkortet, har dock ej testat andra ATA-kablar eller uppdaterat BIOS men vet inte omd et hjälper, har kollat så problemet inte är orsakat av CD-brännaren men inget ändrade sig när jag kopplade ut den.

Min fråga är nu om man kan anta att den är moderkortet som är kaputt eller om det kan vara båda ATA-kablarna som flippat ut eller om det helt enkelt är BIOS (ganska lätt att åtgärda båda de problemen). Moderkortet är ett EPoX 8RDA+. Om det nu skulle visa sig att moderkortet måste bytas skulöle jag även vilja ta tillfället i akt och be om köpråd av ett nytt moderkort (socket A), har kollat lite på Abit NF-7 S2, verkar trevligt och prislappen är ännu trevligare, dock finns de inte ute i handeln än (iaf. inte hos komplett).
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Formatera???

vill veta:
1 OS
2 Hur många diskar, fördelat på hur många IDE???
3 cd-läsare på samma IDE???

Formatera???
annars har jag inget tips...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Använder du 80-trådars IDE-kabel? Den vanliga 40-trådsvarianten gör att hastigheten begränsas till ATA-33. Kör inte HD och CD/DVD på samma kanal/kabel.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

-=SpiXx=- wrote:Formatera???

vill veta:
1 OS
2 Hur många diskar, fördelat på hur många IDE???
3 cd-läsare på samma IDE???

Formatera???
annars har jag inget tips...
Formatera lär inte hjälpa iom. att det inte är OS-relaterat.
1) WinXP
2) Två hårddiskar (kör med den gamla också, iom. att det inte verkar vara fel på den) fördelade på IDE1, en CD-brännare på IDE2.
3) ::) uppenbarligen inte ;D

Illuwatar wrote:Använder du 80-trådars IDE-kabel? Den vanliga 40-trådsvarianten gör att hastigheten begränsas till ATA-33. Kör inte HD och CD/DVD på samma kanal/kabel.
Det är en ATA133-kabel så förmodar att det är en 80-trådarskabel ;) Och jag kör inte CD och HD på på samma kabel.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hm, har haft problem med min Samsung-CDRW/DVD-combo på sistone. Den bråkar och hänger sig och det verkar ha något med DMA att göra, eller så har det inte det. Kan det bero på att jag har en HD på samma kabel som den, och på andra kabeln en vanlig CD-läsare plus en HD..? -__-
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Prova med att uppdatera mb-biosen det kan nog göra susen! Har en kompis vars dator inte ville känna av udma alls, nytt bios och de kändes av rätt bägge två! 8)
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply