Windows XP dator kan varken startas eller installera om.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Windows XP dator kan varken startas eller installera om.

Post by lyckegard »

Jag råkade installera BootMagic (som absolut inte var meningen att installera) på farsans dator som är en compaq. Av ngn anledning installerades den på d: (recovory partitionen) och nu ligger partition1 på f:.
Datorn vägrar starta windows utan vill starta sitt compaq återställningverktyg som tar bort alla filer på hårddisken. Detta är givetvis oaccebtabelt.
försökte ta en fixmbr men det gjorde det bara värre eller ngt.


försökte ominstallera winxp med en winxp skiva och då sa den att f: (partition1) inte kändes igen. den stod som os/2 boot manager ngnting

panik igen alltså.

Idéer alltså. Jag kan givetvis posta mer info om problemet och så om ni frågar.

Alla filer som Documents and settings finns.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gör en kopia på allt du ska ha kvar och låt återställningsverktyget göra vad det vill?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Okay, körde systemåterställningsverktyget efter ha säkerhetskopierat hela hårddisken. Systemåterställningen kommer man åt genom att klicka på f10 när datorn sätts på. Allt så ut att gå normalt ända tills efter rebooten, nu ser jag bara några konstiga tecken på skärmen och inget fungerar alls. inte ens systemåterställningen (knoppix kan jag fortfarande starta).
Värt att tillägga att det inte finns några cdromskivor att tillgå som kan hjälpa mig (återställningsskiva eller windowsskiva).

I'm in a big trouble.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
demarco
Posts: 5
Joined: 2004-08-04 9:16:46
Location: Sthlm
Contact:

demarco

Post by demarco »

jag skulle prova me at gå in i den i fel säker läge, om de inte går så kan man alltid prova me att "återställa datorn vid tillfället där datorn fungerade bra" de gör man på samma ställe där man väljer att gå in fel säkert.
:)
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Re: demarco

Post by lyckegard »

demarco wrote:jag skulle prova me at gå in i den i fel säker läge, om de inte går så kan man alltid prova me att "återställa datorn vid tillfället där datorn fungerade bra" de gör man på samma ställe där man väljer att gå in fel säkert.
Tyvarr sa finns inte falsakert lage heller.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
demarco
Posts: 5
Joined: 2004-08-04 9:16:46
Location: Sthlm
Contact:

Re: demarco

Post by demarco »

lyckegard wrote:
demarco wrote:jag skulle prova me at gå in i den i fel säker läge, om de inte går så kan man alltid prova me att "återställa datorn vid tillfället där datorn fungerade bra" de gör man på samma ställe där man väljer att gå in fel säkert.
Tyvarr sa finns inte falsakert lage heller.
hehe aa jo men då blir de jobbigt :P hehe
:)
User avatar
iztari
Posts: 27
Joined: 2004-06-27 13:08:36
Location: Östersund
Contact:

Post by iztari »

Prova att ladda hem delpart.exe. Kör det och sedan installera om hela rasket.

Är det Win9x på burken?
Besök Iztari-NET - Ett forum för konstruktion och design av web-sidor.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

iztari wrote:Är det Win9x på burken?
lyckegard wrote:försökte ominstallera winxp med en winxp skiva
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Okay, läget ser ut såhär:
Har beställt Compaqs skivor, de kom på posten idag, 5 stycken.
Körde in dem och vips så startade systemet upp, visserligen med en massa fel, mest tjöt om den hårdvaran som har tillkommit sedan datorn byggdes i original.
Innan jag hade förstört alla filer hade jag med knoppix skapat en fat32 partition på en ny hårddisc och kört en cp -r /mnt/hda1 /mnt/hdb3 (hdb3 var en fat32 partition jag hade skapat ifrån knoppix).
Windows ser själva partitionen men kan inte öppna den. Filerna är dock intakta fortfarande så på något sätt borde det gå att lösa.
Alltså, problemet gäller att skapa en partition i Linux och se den ifrån Windows (och dessutom kunna skriva till den ifrån Knoppix).
Vill helst då inte ha ett ext2partition som jag har något läskigt 3:epartsprogram för att läsa.
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply