Datorfilmer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Datorfilmer

Post by smorgar »

Jo jag tycker att det är lite småkul att se filmer som har datorer med sig till en stor del såsom antitrust hackers och "hackers2" inte för att 2an har nått att göra med 1an men den kallas iaf det.

så om ni har några bra filmtips så skulle det uppskattas, finns säker trådar som denna innan men det kommer ju nya filmer etc.

:-*
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

"Hackers2" Är verklighetsbaserad, och det är inte ettan :-P Den heter Operation Takedown om vi ska vara lite petiga.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Att kalla Takedown för verklighetsbaserad är ungefär detsamma som att säga att Tolkiens triologi är baserad på första världskriget. Visst, det finns intryck från "verkligheten" i respektive porträtt, men resten har inget med varandra att göra. :P

Sedan varför du kallar den för "Hackers 2" är över mitt förnuft.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

fisk wrote:Att kalla Takedown för verklighetsbaserad är ungefär detsamma som att säga att Tolkiens triologi är baserad på första världskriget. Visst, det finns intryck från "verkligheten" i respektive porträtt, men resten har inget med varandra att göra. :P

Sedan varför du kallar den för "Hackers 2" är över mitt förnuft.
http://www.imdb.com/title/tt0159784/ wrote:Plot Outline: This film is based on the story of the capture of computer hacker "Kevin Mitnick"
http://www.imdb.com/title/tt0159784/ wrote:Also Known As:
Hackers 2: Takedown (2000) (USA) (bootleg title)
Takedown: The Pursuit and Capture of Kevin Mitnick, America's Most Wanted Computer Outlaw (1999) (USA) (working title)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hette den inte sneakers den där med River Phoenix?

Jepp...det gjorde den.
http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=1:45342~C

War Games så klart
All movie tipsar om en som heter "The Code Conspiracy"

Fisk, du måste ju erkänna att Takedown hade namnen på de inblandade kvar från verkligheten medan tolkien ju faktiskt ändrade namnet på skurken från Wilhelm till Sauron. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

elvenman: Du vet vad en bootleg är antar jag?, Att folk som stulit filmen kallat den för Hackers 2 är en lika legitim orsak att kalla den för detta, som att kalla "Lord of the rings" för "Sökarna 3".

Vet man något om Kevin Mitnick och händelserna kring hans liv så krediterar man inte Takedown som "dokumentär" eller "baserad på", det enda som är verklighetstroget är namnen som används, resten är stämplad dynga.

Vill man se en riktig dokumentär om Kevin Mitnick (som dessutom innehåller vederbörande) så kan man se Freedom Downtime.

edit: Big_Bird hann före med namnliknelsen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Jag tipsar om den tyska filmen 23. Den handlar om några hackers under 80-talet som bröt sig in i amerikanska millitärens datorer och sålde informationen till KGB. Har man läst boken "En hacker i systemet"/"The cuckoos egg" får man nu se samma historia fast från andra sidan.
FREAK
Posts: 237
Joined: 2002-03-17 11:57:03

Post by FREAK »

vet inte om det här va rätt svar på frågan men på.
http://www.thebroken.org
Visar dom blandannat hur man lysnar av trådlöst närverk knäcker lösen ord till windows modar consoler hur man kan fixa gratis pitza o.s.v+ extremt mycke damp kan värkligen rekomendera dessa 3 film klipp på denna sida...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Du har ju filmen "Nätet" samt en serie baserad på filmen..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

tack fenix en gammal favorit för några år sen :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ifall man hade gjort filmen "hackers 2:OP Takedown" precis som det var i verkligheten tror jag inte det hade varit så skoj att titta på. Däremot så var det precis som i filmen en Japansk datasäkerhetsexpert som spårade honom och därmed fick fast honom efter att mitnick hackade sig in i och "tankade" ner flera hundra program och säkerhetsfiler från dennes dator. Vilket Shimomura dock upptäckte och att spåra mitnick var därför en lätt match.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Det finns dåligt med bra, eller iaf kända filmer kring hacking. Att rekommendera är dock:
Hackers - skrattretande overkligt. Men underhållande och BRA.
Hackers 2:OP Takedown - Baserad på kevin mitnicks sista år som hacker.
WarGames - gammal "antidatorer"-film från 80-talet. Sevärd dock.
Swordfish - Mest action, men finns en del fräsiga hackingelement med i filmen. Dock är "elitgubben" lite VÄL elit för att vara verklig.

När vi ändå är inne på temat film så måste jag tipsa om en grym futuristisk actionfilm: Equilibrium
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Däremot så var det precis som i filmen... etc. bla blah blah.
Namnet är rätt, Tsutomu Shimomura ... men där går verkligheten och fiktionen isär.

Operation Takedown är en underhållningsfilm som förvränger sanningen totalt och visar ett porträtt av en antisocial datanörd utan moral. Kevin Mitnick blev inte ökänd för att han var datahacker främst, utan för att han var enormt skicklig i såkallad social-engineering, alltså konsten att förställa sig själv, spela skådespel för att få tillgång till saker som han inte borde fått tillgång till.

Filmen målar upp honom som en farlig typ som hur och närsomhelst använda en dator för att begå brott som fått företag att förlora miljontals kronor i pengar. Markoff som skrev boken som handlar om Kevin Mitnick (filmen är baserad på boken) hade först och främst ALDRIG träffat Kevin Mitnick i verkligheten, och hittade därtill på en hel del saker som aldrig ägde rum. Han ansåg sig dock vara expert på Kevin, och han anlitades som Mitnick-expert i flera sammanhang.

Det säger dock inte att Operation Takedown inte är en underhållande film, eller dålig - för den delen. Det som gör filmen dålig är att den, precis som Michael Moores filmer visar en så enormt skev bild av vad som faktiskt hände, att den måste ses som underhållning utan verklighetsanknytning.

Det är faktiskt tråkigt att så många prisar den här filmen och inte bryr sig om det faktum att filmen redan före Kevin dömts presenterade honom som en dömd brottsling. Kevin fick sitta i åtta månader i isoleringscell utan att fallet behandlades.

Han förbjöds att sitta i en vanlig cell, eftersom vakterna var säkra på att han via telefonnätverket skulle kunna utgöra ett hot mot nationell säkerhet.

Som sagt, ni som inte vet något om detta (XiTARs) - läs på lite mer om vad som faktiskt ägt rum, eller se sammandraget, filmen som gjordes av 2600, som jag redan presenterat tidigare i tråden.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Filmen heter Takedown. Inget Operation alls faktiskt.

Andra datorfilmer: eXistenZ, Avalon.
Axel
Posts: 88
Joined: 2002-08-18 3:38:47
Location: Sverige
Contact:

Post by Axel »

En riktig klassiker: Tron
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

fisk wrote:text...
Hmmm. Om du läser mitt inlägg lite långsammare så kanske du ser att det enda som jag direkt syftade på som i filmen var korrekt med verkligheten var just denne japanska datasäkerhetsexpert. Sedan skrev jag hur det på riktigt gick till när han spårades. Och alltså inte somi filmen där Shimomura åkte runt i en skåpbil med sin hemmagjorda spårmanick.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Han spårades via hans mobiltelefon användande, och det var så han åkte fast.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Finns en intervju med honom på en av videorna (den första) på thebroken.org.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Det är tredje videon de interjuvar honom i, men det är den första uppifrån på sidan.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

De "datorfilmer" jag känner till är:

Hackers
Nätet
conspiracy.com anti trust
Pirates of silicon valley
Tron
Swordfish
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Dissident wrote:Filmen heter Takedown. Inget Operation alls faktiskt.
Varför står det då "operation takedown" på filmfodralet (iofs står det "orig titel: takedown" på baksidan, men alla vet väl svenska översättningar på filmtitlar/serier kan vara helt snea ibland).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Operation Takedown är väl bootlegtiteln,

Hur som helst så är väl det största problemet med den, om jag inte minns helt fel, att den bygger på Shimomuras egna bok om händelserna.
Där han ju, likt många som skriver en bok om något spännande de själva gjort "Mein Kampf", "ondskan" eller Johan Stael von Holsteins memoarer, svårt överdriver 1) Sin egen skicklighet 2) Mitnicks farlighet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply