Körkortsteoriprovet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Körkortsteoriprovet

Post by stealth »

Sitter här och matar in all kunskap i hjärnan, för att snart kunna avlägga provet. Självklart pluggar jag och sedan gör frågorna i teorihäftet men jag har en fråga angående en fråga.

Frågan i teorihäftet följer:
Vägtrafiken bidrar till de totala luftföroreningarna. Hur stor procentandel bidrar följande utsläpp med? Vilka effekter har de på miljön och på människors hälsa?

Kolväte

Koldioxid

Svaveldioxid

Kväveoxid

Koloxid
Kul fråga va? Nu lyder det som följande; Vad är chansen att detta dyker upp på provet? Visst, rätt mycket ur miljöfrågorna är riktigt bra, för att bl.a minska bränsleförbrukning men vem i helvete kan dessa frågor bara sådär? Kan någon av er svara på det där likt ni svarar om högerregeln?

Någon som har fått denna frågan (eller liknande) på provet är mestadels min fråga?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Det kommer inte exakt vilket procentantal men det kommer om hur de kan skada osv. Vilken av de som man får vissa bieffekter av och liknande.
öh! tjena :P
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

project wrote:Det kommer inte exakt vilket procentantal men det kommer om hur de kan skada osv. Vilken av de som man får vissa bieffekter av och liknande.
Fint. Det kan jag gå med på, men att jag skall plugga in exakta siffror om hur stort det är känns sådär.

Siffran lär jue ha ändrats från tryck också, från bättre/sämre.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det tips jag kan ge är att inte lägga alltför stor energi på statistikfrågorna, dom är ingen stor del av provet, ser du till att kunna allt annat så har du råd att missa på statistiken
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ghlargh wrote:Det tips jag kan ge är att inte lägga alltför stor energi på statistikfrågorna, dom är ingen stor del av provet, ser du till att kunna allt annat så har du råd att missa på statistiken
Bra tips :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Nja, jag fick ett antal statistikfrågor ang hur många som dödas i trafiken årligen samt hur många procent som är rattfulla vid en trafikolycka
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Jo, precis som Hein säger så bör du lägga lite statistik i huvudet. Jag träffade på en väldigt märklig fråga när jag satt å tryckte på dessa körkortsteori-program.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... /teori.jpg
Jag klickade i att mötande trafik får korsa mitten av vägen men då rättade programet mig å sa att trafik i höger körfält får korsa mitten av vägen. (?)
Antigen är jag väldigt trögfattad, eller så är det fel i programet. Inte bra med fel i den här typen av program...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ola wrote:Jo, precis som Hein säger så bör du lägga lite statistik i huvudet. Jag träffade på en väldigt märklig fråga när jag satt å tryckte på dessa körkortsteori-program.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... /teori.jpg
Jag klickade i att mötande trafik får korsa mitten av vägen men då rättade programet mig å sa att trafik i höger körfält får korsa mitten av vägen. (?)
Antigen är jag väldigt trögfattad, eller så är det fel i programet. Inte bra med fel i den här typen av program...
Är det STR-rekommenderat? :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

OT: Jag klarade teorin igår. 8)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

mr b0m wrote:OT: Jag klarade teorin igår. 8)
Vad körde du för "pluggstrategi" ?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Ett tips somm funkat för mig och alla mina kompisar är att bara sitta och nöta med teoriövningsprogram. Läs boken en gång men nöt programen tills du blir godkänd varje gång så kommer du bli godkänd på provet sen också.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag klarade provet rätt bra, 3-4 fel tror jag, men det beror på att jag ser trafikreglerna som rätt logiska, det var statistik jag missade på mest.

Uppkörningen fick jag göra om för jag var dels för nervös, dels glömde jag ett par saker, men nu har jag snart haft körkortet i 2 år, och då kan dom inte ta det ifrån mig så lätt längre :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

stealth wrote:Vad körde du för "pluggstrategi" ?
STR Körkortstest 2. Göra ett test, plugga på det man hade fel, gör ett till prov osv.
Prozac
Posts: 69
Joined: 2004-03-22 8:21:08
Location: Finspång
Contact:

Post by Prozac »

Jag har mitt prov på Tisdag (31) och jag är SÅÅÅÅÅÅÅÅ jäkla nervös. :o
Jag tycker inte om nån så förvänta dig inte att bli omtyckt
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

STR körkortstest är bra. Jag körde med det på trafikskolan och fick 2 fel på provet sen.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag hade ett program som var precis som det riktiga provet sedan, typ samma frågor och samma layout mm. Panikpluggade det två kvällar och klarade utan problem.

Utan programmet hade det nog inte gått så lätt. Kommer inte ihåg vad det hette bara.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

man blir ju en säkrare bilist av att veta hur mycket bilarna släppte ut 1997 eller hur många älgar som blev påkörda i norrland.. eller hur? :P

de borde skippa byråkratfrågorna..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

ja, jag blir också less på dem, men de behövs för att eleven ska få en uppfattning om betydenheten att vara försiktig i trafiken. sen hur många som faktiskt bryr sig är en annan sak :)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Grim wrote:ja, jag blir också less på dem, men de behövs för att eleven ska få en uppfattning om betydenheten att vara försiktig i trafiken. sen hur många som faktiskt bryr sig är en annan sak :)
de kan inte utbilda bort idioterna bakom ratten..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag kan hålla med om att statistiken tillför en del till utbildningen, men det känns inte som en hög prioritet att ha med på ett prov, iallafall inte så många frågor om det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Känns snarare som om det hör till allmänbildning.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Att läsa ur boken är bara dumt. Sitt med ett STR-program, kika i boken på de frågor du inte kan. Kan du programmet kan du provet.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Hur mycket kostar detta program för privatbruk?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Prozac
Posts: 69
Joined: 2004-03-22 8:21:08
Location: Finspång
Contact:

Post by Prozac »

FAN vad jag blir sjuk på de där jävla stoppsträcks frågorna!
Jag dör fan om det kommer någon sorts uträknings fråga på stoppsträckor lr tidsvinster. Det borde räcka med att man vet att man vet att bromssträckan ökar med kvadraten och reaktions sträckan med nåt annat (som jag för tillfället inte kommer ihåg :) ).
Jag blir så jävla arg för jag är så värdelös på att sitta och räkna ut sånt! Och när man sen ska sitta och räkna ut det bara så där utan hjälp av miniräknare lr så.....ARGHHHHHHHHH! :[ :[ :[
Jag tycker inte om nån så förvänta dig inte att bli omtyckt
-Jocke-
Posts: 17
Joined: 2004-01-10 17:51:27
Location: Göteborg
Contact:

Post by -Jocke- »

Prozac wrote:FAN vad jag blir sjuk på de där jävla stoppsträcks frågorna!
Jag dör fan om det kommer någon sorts uträknings fråga på stoppsträckor lr tidsvinster. Det borde räcka med att man vet att man vet att bromssträckan ökar med kvadraten och reaktions sträckan med nåt annat (som jag för tillfället inte kommer ihåg :) ).
Jag blir så jävla arg för jag är så värdelös på att sitta och räkna ut sånt! Och när man sen ska sitta och räkna ut det bara så där utan hjälp av miniräknare lr så.....ARGHHHHHHHHH! :[ :[ :[
Jag fick ingen sådan fråga vad jag minns.
Det är bara bilskolorna som försöker få dig att lära dig lite mer än vad som krävs så att du blir en bättre förarare och kommer ihåg saker längre efter provet...
Post Reply