Otroligt irriterande: Mobil-söka-nät oljud i mina hörlurar!!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Otroligt irriterande: Mobil-söka-nät oljud i mina hörlurar!!

Post by stormfrog »

Resumë: Jag sitter som bäst o lirar med mina kewla 5.1 Surround hörlurar och lyssnar på Morrowinds ytterst trevliga soundtrack. Bäst vad det är tjuter det till i mina lurar, ordentligt är högt ljudet också. (Fick nästan tinitus av det tror jag.) Det är det typiska ljudet av en telefon som söker nät och ligger vid en högtalare. Jag stänger illa kvick av min mobil som jag har i fickan. Men ljudet fortsätter, det är inte lika högt men jag hör det i bakgrunden då och då.

Helt obeskrivligt otroligt irriterande är detta. Varje gång jag hör ljudet känenr jag lust att öppna mitt fönster och be dem stänga av sin @£#%! mobiltelefon! ;) Till historien hör att jag dessutom köpt ett Audigy 2 ZS som är ordentligt isolerat mot störningar bara för att slippa störningar som jag hadde tidigare på mitt integrerade ljudkort.

Men i vilket fall, vad kan man göra åt detta? Jag antar alltså att det är en grannes mobil som låter i hörlurarna? Kan det verkligen vara det? Kan man isolera hörlurarna på något sätt? Jag blir galen snart så om nån har en helhetslösning i punktform så får de gärna dela med sig av den - jag vore också tacksam för ett tips eller två.
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Haha, dagens I-landsproblem...

Sätt upp en blyvägg mot grannarnas håll eller införskaffa en störsändare för mobiltelefoni.
iDon't care about your problems.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag är ingen RFI-avstörningstekniker, men jag skulle tänka mig att ett ferritblock på kabeln skulle kunna hjälpa en del, har du alla ljudkortsdelar och tillbehör kopplat internt i datorn? Annars kanske du skulle kunna följa Gnuet's råd om blymattor som dämpar radiosignaler och skärmar av, testa att jorda dom med :) Ferritblock kan du hitta på sladden till strömbrytaren på gamla AT-nätagg, med lite tur går dom även att öppna om de är gjutna i ett tvådelat plasthölje
Kan inget om mycket
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

tror inte att det är dina hörlurar som plockar upp signalerna(om det inte sitter nån typ av spänningsförstärkare eller annan känslig elektronik i dem)...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har du jordat datorn?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Du kanske får in störningar via andra enheter kopplade till ljudkortet exempelvis mikrofonen? de kan vara dåligt avskärmade. annars kan du linda in allt i aluminiumfolie ;)
Kan inget om mycket
Post Reply