jordning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

jordning?

Post by Mitra »

Att jorda är det egentligen så viktigt?
Alltså min dator är inte kopplad till ett jordat uttag och massor med mina vänner har inte heller jordad uttag.
Är det nåt man förlorar/tjänar på detta?

Jag menar förutom att statsikt el... försvinner ner i marken.
Och egentligen kan självgjord statisk el... förstöra nåt.
Mitt ljudkort gick mer eller mindre sönder för ett par månader sedan och jag kan tänka mig att det har något med statisk el... att göra.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

För det första minskar du strålningen på skärmen, för det andra håller den längre och jordar du datorn så blir den mycket säkrare att pula i! ;D
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Man får stabilare spänning (vilket hjälper vid överklockning), och man slipper få stötar av chassit. Iaf fördelarna jag märkt...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, inte för att mittt chassi ger mig några stötar... (Ja, jag kör utan jord i kontakten.)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

aiwass wrote:Hm, inte för att mittt chassi ger mig några stötar... (Ja, jag kör utan jord i kontakten.)
Får nog ta och hålla med där.
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

hmmmm..... jag måste nog säga att jordning är viktigt. Jag har inte heller jordat och och lägenheten som jag bor i har så dålig el. Jag fick massor med problem t.ex. som att grafikkortet slutade fungera och ibland ville inte ens datorn startas (alltså jag kunde inte ens komma in i biosen) Men jag fick ett tips. Skruva fast en elkabel i en av burkens skruvar (skruvarna som håller fast själva kåpan) och sätt fast kabeln sedan i närmaste element med t.ex. en krokodilklämma. Jag fick bort mitt problem genom att byta fördelardosa, överspännings filter m.m.
Mecca: The Blessed
User avatar
MrJonas
Posts: 50
Joined: 2002-03-14 9:19:48
Location: Stockholm
Contact:

Post by MrJonas »

Jag har hört från flera håll att man kan få hudproblem om man inte jordar sin skärm. Magnetfältet blir tydligen så pass starkt att det ger obehagliga effekter...
Kommer inte den nya versionen av Tjej ut snart? Jag hoppas det, den gamla var inte riktigt användarvänlig.
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

om ja inte minns helt fel så gäller inte försäkringen heller om de blir blixtnedslag eller liknande
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

aiwass wrote:Hm, inte för att mittt chassi ger mig några stötar... (Ja, jag kör utan jord i kontakten.)
Ta ur sladden från ljudkortet som går till stereon (om du nu har så. Det funkar nog inte om den bara går till ett par datorhögtalare) och håll i polerna på kontakten med ena handen, och i chassit med den andra handen, så får du känna nåt skönt :) Det här funkar bara om inte har jordade kontakter där man är.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

MrJonas wrote:Jag har hört från flera håll att man kan få hudproblem om man inte jordar sin skärm. Magnetfältet blir tydligen så pass starkt att det ger obehagliga effekter...
Jag har märkt att om jag sitter framför skärmen en hel dag, så kan det ploppa upp en finne eller två bara sådär. Och är jag förkyld så kan det hända att ett munsår bryter ut en gång mer än normalt...
Post Reply