EU vill förstöra näringsliv i glesbygd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

EU vill förstöra näringsliv i glesbygd

Post by Camridge »

EU-parlamentarikern Per-Arne Arvidsson varnar för ett EU-förslag som kan slå ner mot svensk skogsindustri och därmed göra det ännu svårare för invånare i glesbygden.
Det som för närvarande diskuteras inom EU är möjligheten att införa krav på kartongtillverkare. De måste använda upp till 75 procent returkartong i processen, något som bedöms som orealistiskt. Detta riskerar bland annat få förödande konsekvenser för pappersbruket i Iggesund som ligger strax söder om Hudiksvall.
EU-parlamentarikern Per-Arne Arvidsson från Frösön bekräftade farhågorna när han var på besök i Hudiksvalls kommun i torsdags. Arvidsson riktar skarp kritik mot EU-förslaget.
- En sådan ordning skulle vara förödande för svensk skogsindustri eftersom det inte finns tillräckligt med returkartong att få tag på, sa han.
Praktiskt taget all produktion från pappersbruket i Iggesund går på export. Pappersbruket utgör en livsviktig näringskälla för samhällslivet i Hudiksvall och dess närområden.
Det är följaktligen viktigt för Iggesunds Bruk att det blir stopp för kravet att använda returkartong. Konsekvenserna skulle bli tyngre transporter och mer energikostnader, menar Arvidsson. Det som för en okunnig kan låta som ett vettigt krav kan istället visa sig bli ett utsiktslöst projekt. Konkurrenter på den internationella marknaden sätts inte inför samma miljökrav. Många utomeuropeiska länder har dessutom ingått kostnadsfria frihandelavtal med EU. Svenska industrier tvingas däremot att indirekt via skattesystemet avsätta pengar för omkostnader till EU-medlemskapet. Skattetrycket för konkurrerande industrier utanför Sverige är som regel avsevärt lägre. Detta placerar svensk industri i ett dåligt utgångsläge på den internationella marknaden. Internationella kartongtillverkare kan därför fortsätta producera varor med sämre miljödisciplin än vad den svenska industrin idag tillhandahåller. Om det föreslagna EU-kravet träder i kraft kan detta slå ner både mot inhemsk pappersindustri och försämra miljön totalt sett.

Vad anser ni om EU och detta som dom tänker försöka genomföra.. säger bara att jag har börjat att avsky EU bara mer och mer...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ändrade din rubrik, skriv inte i enbart versaler.

Och skulle det inte vara bättre om du skrev länken där detta står så att alla kan läsa det där istället?
hej.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Får jag inte skriva som jag vill. svenska läraren klagar också på hur jag skriver som ibland men hon är ett kontroll frak som man måste följa till 100%
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det enda jag klagade på var att du skrev med stora bokstäver, inte din stavning eller något sådant. Anledningen är det är besvärligare att läsa rubriker med enbart stora bokstäver i forumet.
hej.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jaha ok då förstår jag :)
är ledsen för det tänkte inte alls på detta. ska inte försöka göra om detta men jag har ett kort minne men tack för din åsikt det är så man lär sig.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

:)
hej.
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Som sagt, kan man få en källa?
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Grovt faktafel. Själva bolagsskatten i Sverige (28%) anses mycket låg internationellt (jag har läst både beskattningsrätt och internationell redovisning så tro mig - jag vet), däremot förekommer dubbelbeskattning på aktieutdelning - vilket inte betalas av bolagen utan aktieägarna. Ska man argumentera för en sak bör man ha ordentligt med kött på benen. Det ger ett lite mer seriöst intryck då man för fram något. Klicka här för att jämföra beskattningen internationellt, sidan 56 i dokumentet (51 i rullisten i Acrobat).
Last edited by Mountain_Man on 2002-03-11 15:55:13, edited 1 time in total.
-= MM =-
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Läs ordentligt,,,,
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Re: EU vill förstöra näringsliv i glesbygd

Post by Mountain_Man »

Camridge wrote:Skattetrycket för konkurrerande industrier utanför Sverige är som regel avsevärt lägre.
Vad är jag jag missuppfattat? ;)
-= MM =-
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jag anser att det är dumt att göra det svårare för oss i gles bygden än vad det redan är, spelar ingen roll hur dom har det i andra länder på skatt moms m.m. det är redan svårt för folk i gles bygden och det blir inte bättre tack vare detta,
det dom kanske måste göra är att lägga ner fabriken eller börja avskeda folk för att kunna göra om vill du det inte jag i alla fall,
plus att dom svenska företagen måste betala skatt, men ej dom utom europeiska länderna, blir dyrare för oss enklare för dom plus har dom inte ett lika hårt miljökrav på sig som vi i sverige, det blir ännu dyrare för oss och tar längre tid, men det är bra men sen när dom
utomeuropeiska länderna har ett lägre miljökrav på sig, jo billigare snabbare och det blir inte samma kvalite på sakerna,,
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Stora företag bryr sig inte så hårt om skatterna hit och dit. Volvo betalar inte många tior i skatt i sverige.

Det är däremot småföretag som har trassel med avgifter och skatter och dittan och dattan.. Speciellt när makten ändrar förutsättningarna lite då och då och inte gitter säga det åt någon..
...Gubbe....
sisqo
Posts: 3
Joined: 2002-03-12 11:28:04
Location: Sverige

Post by sisqo »

Gillar inte Eu heller måste jag ekänna dom gillar inte ens svenskar dom är rasister hela bunten som vll styra o ställa i världen, dom är snuskiga gubbar och tante som tror att dom kan få som dom vill, dom vill ha en politik där dom bestämmer allt och ingen ska kunna säg imot dom..
jag tycket att det är bra med såna här inlägg någon måste föra fram sanningen och spida det bland det svenska folket och då menar jag alla och inte någon särskild grupp...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Det här förslaget verkar vara lagt med avsikt att minska skogsavverkningen och öka pappersåtervinningen. Med andra ord klart hedervärda motiv, även om resultatet i vissa fall kan bli lite tvivelaktigt.

Sen så har vi det här med "EU vill..." Ditt inlägg sägar ingenting om huruvida detta förslag är något som en ensam EU-parlamentariker har motionerat om och mött skarp intern kritik för (vilket innebär att det knappast lär gå igenom9 eller om ministerådet enhälligt står bakom det hela, och har kommisionens välsingelse (vilket innebär att det är i princip klubbat).

Då inget har hörst i media vad jag har märkt (läser DN dagligen, ofta också metro) så verkar den ensamma parlamentariska haveristen mer sannolik...

Sen så undrar jag över vilken din källa är, då dess pålitlighet knappast kan bedömmas om man inte vet vilken den är.

(Min personliga åsikt om EU appropå inget speciellt? Lägg ner eländet innan allt för mycket skada är skedd.)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply