Norska spädbarn förtjänar kula i huvudet?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Norska spädbarn förtjänar kula i huvudet?

Post by Camridge »

Den norska statssekreteraren Raymond Johansen sade tidigare i år att han tyckte att palestinierna har rätt att bedriva motståndskamp mot Israels ockupation. Detta uttalande har fått det "utvalda" blodet i de judiska ådrorna att koka. För det är nämligen så många judar ser på sig själva.
– Judarna har sitt ursprung i ett högre stående människosläkte som hade sitt tillhåll i det som idag är känt som Irak, skriver en jude i ett brev till den norska Ambassaden i Tel Aviv, där han avvisar alla tankar på en genetisk förbindelse mellan judar och norrmän.
Johansens åsikt att palestinierna har rätt att bedriva motståndskamp ledde till flera rasistiska utfall mot norrmän. Den norska ambassaden i Tel Aviv blev nedringd av folk som ville bestraffa norrmän kollektivt för den påstådda oförrätten.
Ambassadören Mona Juuls blott 10 månader gamla spädbarn mordhotades av en jude som skriver i ett brev adresserat till Juul:
– Och om din 10 månader gamla dotter eller barnbarn får en kula i huvudet i processen, så är det i så fall för att hon förtjänar det.
En annan jude ställde frågan vad det norska folkets "bidrag till mänskligheten varit förutom äpplebrännvin och vikingabeteende." En annan jude tycker i ett brev till Ambassaden att Johansens uttalande om att palestinierna har moralisk rätt till försvarskamp påminner om "Goebbels propagandamaskineri" och "Hitlers tankar på ett judefritt Europa".

Ni kan själv läsa vad det står och jag fattar inte hur vissa personer tänker som.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ändrade din rubrik, skriv inte i enbart versaler.

Och som jag skrev i den andre tråden, skulle det inte vara bättre om du skrev länken där detta står så att alla kan läsa det där istället?
hej.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Tycker att man kan läsa det jag skriver här så slipper det bli en massa onödiga länkar hit och dit. plus så orkar jag inte så mycket mer. jag vill se vad vi andra på 64bits tycker om detta själv blev jag väldigt irreterad över det som har hänt måste jag erkänna. det var min broder som först visade mig lite fakta och berättade sen har jag pratat med några andra och ja ingen gillar det så jag vill se om någon annan har något att säga om detta. vill bara få fram alla åsikter som ligger och drar någon stans. jag menar inget illa med det jag skriver...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Tycker fortfarande att det hade varit bättre med en länk.

Onödiga trådar? Du är uppe i 3 stycken med ditt "nyhetsrapporterande" just nu.
hej.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Ska inte göra mera trådar nu. men jag tyckte att detta var viktigt att det kom ut,, menar det har redan fått reaktion folk har läst detta. och du och jag skriver till varandra ;)
men ta inte bort någon av dessa är du snäll, allmänheten borde få veta vad som händer...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det vore intressant att läsa en källa av något slag som alternativ till dina egna vinklade formuleringar. För du läser väl inte en artikel från en tidning i det här fallet? Men om det skulle vara på det viset så finns det inte så många slags tidningar att välja på. :P
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

Finns radikala personer i alla folkgrupper... Men det är ju sjukt att dom hotar en kvinna med barn för en sån här grej. :[

Men det är bara dom störda gubbarna som har sagt detta som är sjuka, det betyder ju inte att alla judar är som dom som gjorde detta.
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Nu är det så att det dör människor varje dag nere i israel, och det är nog viktigare än att någon "arisk" norsk har blivt hotad. Om det är dina prioriteringar av åsikter i den situation som existerar i mellanösten så är det bara att beklaga.

Det första man tänker på i detta fall är ju bara att det är någon nazistackare som vill sprida ut lite jude hat? Om så icke är fallet så ber jag att du omvärderar dina tankegångar lite.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Nu är det så att folk dör i pakistan och i korea kina japan, och i indien afrika varje dag också, det är kanske viktigare än dom som dör i Israel eller är du emot något folkslag, menar du tar ju inte upp allt är du imot oss som vill sprida information om inte ber jag väldigt om ursäkt, men då kanske du också ska börja tänka på alla andra länder också där folk dör.
sen folk dör i sverige norde danmark finland varje dag också tänk en tanke på dom också i så fall, men man kan dö av olika saker förstås men vem har rätt att säga vilken som är värst och vilket land som är mest utsatt, du säger inget vad du tycker om det jag skrev gotegrisen, varför skrev du något alls i så fall du kanske tycker att det var rätt gjort eller vad anser du,,, plus så var det inte bara en arisk norsk som blevit hotade dom gick attack på hela norges historia och frihet, genom att säga dumma saker om dom håna dom m.m
sisqo
Posts: 3
Joined: 2002-03-12 11:28:04
Location: Sverige

Post by sisqo »

Jävla gubbar som sitter och skrive sådant vad håller dom på med det är ju sånt som skapar krig dom kommer och predikar att vi är rasister och terrorister och nazíster m.m norge är vårat gannland och vi ska vara rädd om varandra, är ej själv inte någon rasse eller nazze,. men mina åsikter måste fram,,,
User avatar
Manny
Posts: 10
Joined: 2002-03-12 15:33:36
Location: Eslöv
Contact:

Post by Manny »

Jag tycker vissa ska ha en kula mindre... >:D
It shit än daj......
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Så om jag har förstått det hela rätt så skapades den här tråden för att belysa det faktum att ett antal personer, förmodligen med ultraortodox judisk trosinriktning, har betett sig på ett sätt som inte är riktigt socialt acceptabelt?

Tja, galningar har vi överallt. Uppenbarligen också i Israel. Att som högt uppsatt politiker råka ut för otrevliga tillrop får väl nästan anses höra till jobbet (inte i en ideal värld, men i denna). Knappast något att höja på ögonbrynen för.

Sen så skulle jag nog vilja hävda att formuleringen om att "För det är nämligen så många judar ser på sig själva." Med vidhörande meningar är ytterst olycklig (kan med lätthet tolkas som ett angrepp på hela folkslaget). Huruvida detta var din formulering eller ett citat framgår inte riktigt, men i vart fall så var den lite, hm, klumpig.

Slutligen, alltid när man hänvisar hitan och ditan, citerar, samlar fakta o.s.v. så finns det en sak som aldrig får glömmas. Källan! Med tanke på att grunden för all informationssammaställning/forskning är just källkritik, så är jag ytterst intresserad av att få veta varifrån du har tagit detta (ännu ett skäl till att åtminstonde ge en länk till artikeln, även om man kopierar texten från artikeln.) Jag kan säga att vissa formuleringar i texten (se ovan) "luktar" en smula, på ett sätt som får mig att misstänka att artikeln kan vara från en tidsskrift mer sannolik att överdriva en smula i sådana här frågor än att noggrannt kontrollera att allt man skriver håller sig till sanningen...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply