För många svenskar i poliskåren enligt EU

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
:)

Post by :) »

typ särbehandling med andra ord då. ytterligare ett smygsätt att få vara odemokratisk och ojämlikt.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag tycker att två av kraven på "importerade" poliser är att de skall vara svenska medborgare samt att de måste tala god svenska. Det senare för att undvika missförstånd.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Fenix wrote:Jag tycker att två av kraven på "importerade" poliser är att de skall vara svenska medborgare samt att de måste tala god svenska. Det senare för att undvika missförstånd.
Det går inte att bli polis i sverige om man inte är svensk medborgare och som jag skrev tidigare så är det väl inte troligt att någon med sämre språkkunskaper än svenska på gymnasienivå klarar av att gå ut polishögskolan med godkänt betyg.
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

mkk@64bits.se wrote:
Fenix wrote:Jag tycker att två av kraven på "importerade" poliser är att de skall vara svenska medborgare samt att de måste tala god svenska. Det senare för att undvika missförstånd.
Det går inte att bli polis i sverige om man inte är svensk medborgare och som jag skrev tidigare så är det väl inte troligt att någon med sämre språkkunskaper än svenska på gymnasienivå klarar av att gå ut polishögskolan med godkänt betyg.
Exakt!!!

Det är ju inte så att dom anställer helt outbildade utlännigar bara för att det skall se bra ut... Det är ju väl helt självklart!

Jag måste ju säga en grej till...
Jag fattar inte varför alla klagar om att det inte är bra ifall det kommer in poliser dom inte kan prata svenska och skit... Dom poliserna som finns just nu kan prata jätte bra svenska... Det gör dom inte till bättre poliser vill jag säga...! Vi såg ju vad som hände i GBG!
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Det som hände i GBG var ju inte att svenska poliser är dåliga
dom blev allmänt provocerade fick ett antal slagord dom kastade saker på dom stenar m.m och det gör ont ska jag säga. sen när dom inte lyssnar heller men visst polisen kanske blev för arga till slut och kunde inte behärska sig men själv så tycker jag att dom fick mest vad dom förtjänade och det gjorde många av dom jag känner. om någon från dessa ungdommar börjar så fortsätter dom, och till vilken anledning hade dom att börja slå sönder skylt fönster och vandilisera bord stolar bilar och fik det går ut på alla andra och dom blev ju väldigt irreterad ocha rga på dessa ungdommar.
polisen kan inte vara utbildad på allt och dom kan inte hålla sig lugna när vad som helst kan hända, tänk själv att man står där och är orolig för att det kan komma en sten eller tegelsten m.m flygande ovanför huvudet när som helst då blir man både rädd arg och nervös. och man kan tappa besinningen till slut beroende på vad som händer.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jovisst har man medkänsla för poliskårens situation under Göteborgfarsen. Det är inte lätt när man är kommenderad att utföra uppgifter man inte fått rillräcklig utbildning för, med delvis bristande utrustning, för litet manskap och inte minst en inkompetent ledning. På något TV-program kunde man höra när ett gruppbefäl gav upp på slutet och kommenderade sin personal att lämna området mot övre befäls order. Han gjorde nog det enda rätta om man ska våga sig på en gissning om läget just där och då.
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Post by R3c »

ä vi inte i sverige då?????
User avatar
Mixo
Posts: 258
Joined: 2002-03-07 23:33:54
Contact:

Post by Mixo »

japp vi är i sverige.. det är nästan helt okej att kasta sten på polisen men säger du snutjävel så skjuter dom dig ......
User avatar
Phace
Posts: 274
Joined: 2002-03-08 14:01:54
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Phace »

Camridge wrote:Det som hände i GBG var ju inte att svenska poliser är dåliga
dom blev allmänt provocerade fick ett antal slagord dom kastade saker på dom stenar m.m och det gör ont ska jag säga. sen när dom inte lyssnar heller men visst polisen kanske blev för arga till slut och kunde inte behärska sig men själv så tycker jag att dom fick mest vad dom förtjänade och det gjorde många av dom jag känner. om någon från dessa ungdommar börjar så fortsätter dom, och till vilken anledning hade dom att börja slå sönder skylt fönster och vandilisera bord stolar bilar och fik det går ut på alla andra och dom blev ju väldigt irreterad ocha rga på dessa ungdommar.
polisen kan inte vara utbildad på allt och dom kan inte hålla sig lugna när vad som helst kan hända, tänk själv att man står där och är orolig för att det kan komma en sten eller tegelsten m.m flygande ovanför huvudet när som helst då blir man både rädd arg och nervös. och man kan tappa besinningen till slut beroende på vad som händer.
Det som var grejen i GBG var att dom inte har resurser nog att träna poliser till sådana grejer. Det var inte min mening att säga att svenska poliser suger, utan att det inte gör ngt att utlänningar kommer in i poliskåren, eftersom det är bättre med mer poliser, som det ser ut nu... Men staten borde ge polismakten mer pengar så att dom kan utbilda bättre poliser. Det är inte bra som det är nu... men ifall det är så att utlänningar kommer in i poliskåren, så är det bara bättre....

Hoppas du fattar vad jag menar :)
P4 processor 530 with HT technology (3.00GHz, 800 FSB, 1MB cashe) | 2048 PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz | 128MB PCI Express ATI Radeon X800 SE | Dell 17" M783 | 74GB SATA (10,000 RPM) HD

Phace the Ace
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Instämmer. Som det verkade så har vi inte resurser nog ens i hela landet till att garantera säkerheten på en sådan tillställning. Om vi skall hålla sådana möten i framtiden så behöver vi betydligt fler poliser med mer utbildning och bättre utrustning. Det skulle inte vara helt fel av andra anledningar heller. Eller så får de hålla mötet på Öland och spärra bron en vecka i förväg. ;)
Post Reply