Bilslutsteg inne?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Bilslutsteg inne?

Post by Vash »

Kan man koppla in ett slutsteg avsett att användas i bilen inomhus i väggutaget? Har ett som ligger och sammlar dam i garderoben som skulle kunna förstärka ljudeffekten lite.
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

du behöver en rätt kraftig 12Vtransformator, men visst, det går.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

Utveckla för en som inte förstår :-/
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

bilslutsteg drar massor av ström och går på 12V, du måste således ha en rätt kraftig 12Vtransformator för att kunna använda ett bilslutsteg om du inte kör det på ett bilbatteri.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

Aaha. Tack för förklaring.
Men det lät alldeles för bökigt så de får
nog ligga kvar i garderoben...
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
Velkuse
Posts: 23
Joined: 2004-11-13 17:19:26

joda

Post by Velkuse »

I fall du inte har så stort steg kan du använda en vanlig bilbatteriladdare.
Köp en ordentlig kondensator och koppla in den parallelt.
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

jag körde mitt slutsteg på bilbatteriladdare o de gick väll som de gick... iofs att man måste göra nå få kopplingar som inte bör göras. men visst de funkar... + att du kör nå kraftiga basar / diskanter / vad de nu blir på steget så ha helst en konding me i leken eftersom du kommer inte kunna vrida på så mycket innan laddaren dör o inte kan ge ut nå mer voima
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag körde ett MDS HC400 på ett bilbatteri och en fet 50Ampere transformator under sängen när jag bodde hos mor. Det ebda problemet jag hadde var att kablarna mellan transformatorn, likriktaren och batteriet började smälta när jag öst på lite ett tag..
Kan inget om mycket
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Bad_and_ugly wrote:Jag körde ett MDS HC400 på ett bilbatteri och en fet 50Ampere transformator under sängen när jag bodde hos mor. Det ebda problemet jag hadde var att kablarna mellan transformatorn, likriktaren och batteriet började smälta när jag öst på lite ett tag..
Neat
hur grov var den kabeln då ?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Elinstallationskabel, ledardiametern var ungefär 2mm..
Kan inget om mycket
Post Reply