Microsoft spärrar piratkopierade CD-nycklar

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Microsoft spärrar piratkopierade CD-nycklar

Post by pid00 »

Microsoft, en av de större mjukvarutillverkarna i världen, har tagit ännu ett steg i kampen mot piratkopiering. Microsoft har nu börjat lägga in kod i uppgraderingar till Windows XP som skall förhindra piratkopior att uppgraderas. Detta kan innebära att om man har en piratkopierad version av Windows XP och uppgraderar Windows Media Player till version 10 kan operativsystemet göras obrukbart.

Källa: The Inquirer
Facts are stubborn things.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Sedan version 6.4 så har Microsofts Mediaspelare blivit rena skiten. Om man installerar nummer 10 så får man skylla sig själv, ungefär.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag antar att fluffy testat den senaste versionen, eftersom han fäller den bedömningen. Eller är det "LOLX!"X! #OMGG!! MICrOSofT suXX0r!ZZ" ? :P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

WMP10 är ganska dålig faktiskt. Körde WMP tills 10:an kom ut, men har insett att det finns bättre alternativ, så som BSPlayer.

Skulle jag tillverkat ett program och flertalet använde det gratis så skulle jag troligtvis ha gjort samma sak som MS håller på med just nu.
iceman4u
Posts: 22
Joined: 2004-10-27 23:09:31

Post by iceman4u »

ett slag i luften från microsofts sida.med tanke på att de som gör pirat
kopier i asien har knäck logaritmen till koperingsskyddet så de kan gör
nya nycklar hela tiden.visst hindrar microsoft att en del piratanvändare
inte kan installera sitt operativsystem.´men för varje åtgärd som MS gör
så dyker det upp motåtgärder från crackernas sida.
hepp

Post by hepp »

Helk ok för min del köper mina program som jag använder dagligen..

Som allt annat när det gäller anti tjuv system så handlar det mycket om att störa den som försöker sno så mycket det går.

Helt säkert system finns ej och kommer nopg inte att komma så länge det finns människor som älskar att hacka..
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

På vilket sätt kommer en piratkopierare att tappa funktionalitet om han/hon uppgraderar till WMP10.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

höken wrote:På vilket sätt kommer en piratkopierare att tappa funktionalitet om han/hon uppgraderar till WMP10.
It doesn't say. Det kommer säkert komma upp mer om detta snart. Jag ska hålla utkik.
Facts are stubborn things.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

I call bullshit.

http://www.betanews.com/article/Microso ... 1100207424
"We need to be very clear, Microsoft has no plans to lock users out of their PCs, nor does it have the technical capacity to do so"
Aotearoa - tino rangatiratanga
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Synd att ms skulle förlora en större del användare på detta sätt.
Om man ska vara ärlig, har man inte råd att köpa XP antar jag att man är privperson.
Är man privperson (låt säga student) och man skulle få upp ett medelande om att win inte fungerar så tror jag inte att någon skulle säga: "jame jasså, då springer jag ner och köper det då" FANNS JU EN ANLEDNING TILL ATT FOLK INTE KÖPTE DET FRÅN BÖRJAN!!! hallo!?!

Den dagen folk kan köpa ett os som är mera possitivt än negativt utan att leva på bröd och vatten resten av månaden den dagen förstår jag dem.

hade detinte varit för att det fanns ont om spel/apps till linux hade ju ms konkat
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

SuperNova wrote:apps till linux hade ju ms konkat
Spel? Visst. Men har du ens tittat på applikationer för linux?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

I den grad som till windows då.... =)
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

kommer detatt gälla XP pro lr XP home
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
kgb
Posts: 326
Joined: 2002-11-26 0:21:35
Location: stockholm

Post by kgb »

Datorintresset wrote:kommer detatt gälla XP pro lr XP home
Säkerligen det mesta av MS programvara
formerly known as kgb
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tror inte på det. Säkerhetsproblemen för hela internet detta skulle föra med sig är mycket större än de problem det innebär för MS att alla inte betaler sin licens.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag förstår inte detta heller. Som iceman4u säger, logaritmen är knäckt och det går att skapa nya nycklar hela tiden... hur i h-e ska Microsoft veta vilka nycklar som är piratkopierade och vilka som inte är det? I och för sig kanske vilka som är aktiverade, men Corporate Edition behöver inte aktiveras, och vad ska de göra? Dra tillbaka alla Corporate?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Fredo: Jag läste också det men jag byggde mitt påstående på annan information. MEN, nu verkar det - som tur var - att jag hade fel (efter lite testande).

Jag kan inte TA BORT DETTA INLÄGG, därför är det endast ändrat.

För övrigt tror jag att priserna på Windows måste sjunka med en 60-70% för att den breda pirat-massan skall anse det värt det. Ett fullt, lagligt, fungerande OS för en 400 spänn gör ju att allt det andra besväret hamnar i annan dager.
Last edited by Cappuccino on 2004-11-14 2:20:09, edited 1 time in total.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Velkuse
Posts: 23
Joined: 2004-11-13 17:19:26

Norton Ghost

Post by Velkuse »

Detta löses med en bra firewall och en någorlunda ny Ghost avspegling =))
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

fisk wrote:I call bullshit.

http://www.betanews.com/article/Microso ... 1100207424
"We need to be very clear, Microsoft has no plans to lock users out of their PCs, nor does it have the technical capacity to do so"
Är ni blinda eller ignorerar ni konsekvent fisks inlägg? Följ länken och läs?

Jag är inne på samma linje som nem f.ö.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Guest

Post by Guest »

Sluta tönta er med att logaritmen är knäckt, möjligtvis algoritmen. :)
Guest

Post by Guest »

Hehe Håller med Gäst ovan :P Har själv en Windows 2000 PRO Eng license. Men den ficl jag :P skulle aldrig betala 2000 kr för ett OS. Runt 600-700 är mer rimligt. Det ända sättet för att minska markat på piratkopieringen är att sänka priserna med MINST 50% på spel/program/OS/musik etc. Då kommer folk köpa mer.
lfd
Posts: 5
Joined: 2004-11-14 7:35:49

Post by lfd »

"Web site the Inquirer caused a stir on Windows enthusiast sites when it reported that users in Western Europe were being asked to validate their operating system when downloading software from Microsoft, and users with pirate keys would lose functionality of Windows."

Hahahahaha hela internet hade ju kollapsat om de låst ute alla som "people who have been cheated by unscrupulous vendors" till sitt eget lilla rippade xp..

-Va, e detta en piratkopia?? Hade jag inte en anning om.. Jag har blivit lurad, av de på hubben som sa att den var äkta vara, jag skall reklamera Ancient... :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Varför skall man överklocka?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

lfd wrote:Hahahahaha hela internet hade ju kollapsat om de låst ute alla som "people who have been cheated by unscrupulous vendors" till sitt eget lilla rippade xp..
Nåja, internet fanns före windows och kommer fortsätta efter att windows försvunnit.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Anonymous wrote:Hehe Håller med Gäst ovan :P Har själv en Windows 2000 PRO Eng license. Men den ficl jag :P skulle aldrig betala 2000 kr för ett OS. Runt 600-700 är mer rimligt. Det ända sättet för att minska markat på piratkopieringen är att sänka priserna med MINST 50% på spel/program/OS/musik etc. Då kommer folk köpa mer.
Eller släppa källkoden så folk kan analysera det hela så folk vet vad dom betalar för. Sedan plocka bort krimskrams som mediaspelare, IE m.m. Sedan fixa uppdateringsstödet av Windows i andra webbläsare än endast IE så man kan slippa det helt.

Fast det kommer nog aldrig att hända. :(
Guest

Post by Guest »

fisk wrote:I call bullshit.

http://www.betanews.com/article/Microso ... 1100207424
"We need to be very clear, Microsoft has no plans to lock users out of their PCs, nor does it have the technical capacity to do so"
Det var ju precis det de gjorde med SP1, klart de kan fixa det. Men antar att de skulle få ganska dåligt rykte om de gjorde så med WMP10. Inte för att de i mina ögon gjort något fel men eftersom en så stor andel använder illegala kopior så kommer ju missnöjjet med att de slutade fungera smitta av sig.
Locked