Viruschock på Dreamhack!

LAN, Demoparty och allt som rör området.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lither wrote:Finns två varianter av folk som inte skyddar sig:
  • De som vet att det är någon fara, eftersom de är erfarna och har tänkt efter före vem de umgås med/vilket skydd de har.
  • De som inte har någon aning om vad skydd är och öppnar dörren för "vem som helst".*
* = Denna typ av människor kan lätt förknippas med desktopgirls, CS och allmänt låg ålder.
Äsh tråkmåns.
:P
We dance to all the wrong songs
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Tillåt mig att både gråta och skratta... Det är äckligt vad inkompetent man är om man inte kirrat RPC exploiten ännu, speciellt då man ska på LAN(!).

Säger ju iofs det mesta om de som sitter där.. DreamHack var trevligare förr =/
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

dpinto wrote: Alla som har haft sex vet att det är skönare utan kondom. Iofs så kan man ju råka riktigt illa ut.
;)
Skillnaden är att Pr0n är lika skönt oavsett om du har virusskydd i burken eller inte... det är bara kvaliteten på ditt hushållspapper som styr upplevelsen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Och så tar vi och skippar sexualupplysningen...?
nem wrote:Enda sättet patchar och antivirus hjälper en är om man är snabbare än viruset, det handlar knappast om att vara nybörjare eller fjortonåring.
Förvisso, men i många fall har säkerhetshålen varit kända i förväg, och många problem skulle inte ens ha uppstått. Var inte RPC-luckan känd från MS sedan innan, och när de sa åt folk att uppdatera så gjorde annat folk virus och kom åt de som inte lyssnade på MS? (har för mig, kan ha fel)

Men kommer det ett nytt virus till en lucka som MS inte känner till är man såklart rostad. Dock kan man skydda sig hyggligt med brandvägg om man konfigurerat den rätt. Lite överdrivet att säga att Winburkar inte hör hemma i nätverk, tycker jag i alla fall.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

jaja e ganska skönt att ja inte åkte... säkert trist stämmning där nu... btw ja visste inte att det är microsoft som ordnar det, eller?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

mattlos wrote:Det är inte fullt i lokalen men ändå är så många smittade.
Sen starten:
Hittade virus: 243956st
Antal virusinfekterade: 876st
Hur kan så många tröga personer samlas på ett och samma ställe?
Welcome to the year 2004!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det är ju inte precis någon viruschock, alla som kör med lite uppdateringar märker ju ingenting. Som det ser ut nu går det ju 1 på 50 eller något som har sasser/blaster. Känns inte som några överdrivna siffror.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

nem wrote:Windowsburkar hör inte hemma i nätverk.
Problemet är väl ändå inte windows utan virusen?

*röstar för dödsstraff för virusskapande*
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Muxxor wrote:
nem wrote:Windowsburkar hör inte hemma i nätverk.
Problemet är väl ändå inte windows utan virusen?

*röstar för dödsstraff för virusskapande*
*röstar för dödsstraff för folk utan brandvägg/virusprogram*
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

På ett sätt så har virusen en funktion. Upplysning om säkerhetshål. Dock inte på det allra bästa sätt men likväl upplysning. Iallafall så är RPC, SASSER och Blaster det.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

theLofD wrote:
Muxxor wrote:
nem wrote:Windowsburkar hör inte hemma i nätverk.
Problemet är väl ändå inte windows utan virusen?

*röstar för dödsstraff för virusskapande*
*röstar för dödsstraff för folk utan brandvägg/virusprogram*
och till dom som medvetet skapar och sprider dom
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lord_vasagos wrote:
theLofD wrote:
Muxxor wrote:
nem wrote:Windowsburkar hör inte hemma i nätverk.
Problemet är väl ändå inte windows utan virusen?

*röstar för dödsstraff för virusskapande*
*röstar för dödsstraff för folk utan brandvägg/virusprogram*
och till dom som medvetet skapar och sprider dom
Brandväggar och virusprogram?

Nej, back on topic. Man undrar ju om inte det är en och annan som smugit med sig infekterade grejer bara för att sprida kaos och olycka. Känns som en sån grej som riktiga praktidioter gör.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Att de inte segmenterar nätverken..
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

lyckegard wrote:Att de inte segmenterar nätverken..
Det hjälper ju inte mer än vad det skulle hjälpa att vara BB-kund när en Teliadator
försöker smitta dig.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Muxxor wrote:
nem wrote:Windowsburkar hör inte hemma i nätverk.
Problemet är väl ändå inte windows utan virusen?

*röstar för dödsstraff för virusskapande*
Virus är ett symptom, inte en sjukdom.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

nem wrote:Virus är ett symptom, inte en sjukdom.
Många läkare håller inte med dig :)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Big_Bird wrote:Man undrar ju om inte det är en och annan som smugit med sig infekterade grejer bara för att sprida kaos och olycka. Känns som en sån grej som riktiga praktidioter gör.
Jag tror inte att det behövs, det sköts de (besökarna) själv tydligen ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

lord_vasagos wrote:
theLofD wrote:
Muxxor wrote:
nem wrote:Windowsburkar hör inte hemma i nätverk.
Problemet är väl ändå inte windows utan virusen?

*röstar för dödsstraff för virusskapande*
*röstar för dödsstraff för folk utan brandvägg/virusprogram*
och till dom som medvetet skapar och sprider dom
Jag skulle hellre vilja att MS täppte igen hålerna i sina program och operativsystem. Då skulle virusspridningen minskat drastiskt, förmodar jag.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Fluffy wrote:Jag skulle hellre vilja att MS täppte igen hålerna i sina program och operativsystem. Då skulle virusspridningen minskat drastiskt, förmodar jag.
Wishful thinking... ::)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Aldrig råkat ut för ett virus på dom lan jag har varit på, samt inte heller fått några virus på jag "vet inte hur länge".

Så jag tycker inte att man ska klanka ner på operativsystemet i alla fall. Det mesta handlar om personer som inte vet vad dom håller på med/ sitter o laddar hem allt, eller för mycket skit över internet/ har inge antivirus/brandvägg/ eller är inte så noga med det dom tankar över nätverk.

Ne, skriv ett eget system om man ska klanka så förbannat mycket i så fall. Och se hur enkelt det verkar vara enligt vissa/många tydligen.

Desto populärare ett system blir, desto mer virus/tjafs blir det, dom flesta som gör virus vill synas eller vill allmänt förstöra för så många som möjligt. Och då är MS system mest utsatt eftersom det är störst och mest utbrett och använt. Och då behöver man inte dra in en massa annat heller.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Cambridge det är det vi har gjort! Men Microsoft låter inte oss vara med på ett hörn! Vi ska bara betala och ingenting få. Dessutom har du ett dåligt antivirusprogram som inte fungerar!!
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

lyckegard

Camridge :P


---
Jag har ett bra antivirus program enligt mig, använder för tillfället Norton 2004 som jag är väldigt nöjd med och jag ser ingen anledning att byta. Jag har inga virus, har inte drabbats av några virus på jag vet inte hur länge som sagt som jag skrev ovan. andra datorn här har inga problem alls med virus heller, och den står som en liten server för film/musik/program m.m . Enkelt fattar ingen dator här har några virus eller har haft det på väldigt, väldigt länge.

---
Så jag förstår inte hur du har mage att påstå att jag har ett dåligt program.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

jfolin wrote:Många läkare håller inte med dig :)
De läkare som vet att ett ord kan ha olika betydelser beroende på kontext och dessutom är leet håller med mig. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Camridge wrote:Desto populärare ett system blir, desto mer virus/tjafs blir det, dom flesta som gör virus vill synas eller vill allmänt förstöra för så många som möjligt. Och då är MS system mest utsatt eftersom det är störst och mest utbrett och använt. Och då behöver man inte dra in en massa annat heller.
Hört talas om Apache?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Camridge hur vet du att du inte har fått några virus om ingen har talat om det för dig. Tror ärligt på att ditt Antivirusprogram inte är kapabel att hitta virus. Och hur vet du att det är bra ifall du inte har testat det?
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply