Valve stänger 20 000 Steam-konton

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Valve stänger 20 000 Steam-konton

Post by pid00 »

Det var endast ett par dagar sedan det efterlängtade spelet Half-Life 2 dök upp i butikshyllorna. Spelet kan väl klassas som en succé, och försäljningen gick i rasande takt.

Dock finns skaran personer som väljer att hellre piratkopiera spelet, än att köpa det. Valve tog därför i med hårdhandskarna och spärrade helt enkelt över 20 000 Steam-konton för personer som misstänkts använda piratkopierade versioner av Half-Life 2.

I några fall kan det ha blivit missförstånd, och en stark kritik riktas nu mot Valve, som kan ha agerat fel i vissa fall. Inte bara för felaktiga anledningar att ha stängt av konton, utan även för att en del buggar har upptäckts i Half-Life 2, som kan orsaka att spelet kraschar.

Källa: The Inquirer
Facts are stubborn things.
Guest

Post by Guest »

Klart att somliga fått sina konton avstängda felaktikt; bland 20'000 konton MÅSTE det finnas några som är ärliga också.
En del buggar har man funnit och känt av fast någon värre krasch har jag inte varit med om på senare tid. Funkar bra =)
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Mitt köp konto klarade sig iafall..
tijtaw

Post by tijtaw »

mitt konto klarade sig inte, har inte, efter 3dagar fått någon respons på mailen jag skickade. Men det är lugnt, jag skickar ett nytt klagobrev varje dag, tills någon typ av respons kommer!

tycker det är dåligt av valve att inte följa upp med support efter något sånt här!
Guest

Post by Guest »

tijtaw wrote:mitt konto klarade sig inte, har inte, efter 3dagar fått någon respons på mailen jag skickade. Men det är lugnt, jag skickar ett nytt klagobrev varje dag, tills någon typ av respons kommer!

tycker det är dåligt av valve att inte följa upp med support efter något sånt här!
mycket dåligt att stänga av konton som är ärliga; det visar på en dålig kundrelation .. hoppas ditt konto fungerar som det ska snart igen (ps. ditt svar kanske dröjer med tanke på att så många konton stängdes av; hur stor andel var felaktigt avstängda månne?)
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

man kan ju tänka sig att valve lär få jävligt många klagobrev på detta! :[
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
BUMBI

Post by BUMBI »

Hmm... Dt gäller väl bara de som köpt via Steam väl?
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

BUMBI wrote:Hmm... Dt gäller väl bara de som köpt via Steam väl?
Nae, eftersom man måste ha ett steamkonto för att ens spela singleplayer så kan det drabba vem som helst (vad gäller felaktiga avstängningar).

Fruktansvärt kasst att stänga av ärliga konton. Seriöst. Antingen så är man BOMBSÄKER eller så skiter man i det.


Att man behöver aktivera skiten och bli påtvingad steam är ännu ett nytt bottenrekord.
Tyvärr så är ju spelet bra så jag kommer att köpa det när som helst nu men det hade varigt så skönt att slippa köpa det och det är enbart pga. steam som jag avaktat med att köpa det tills jag varigt helt säker på att spelet är värt att köpas.

Piratkopierarna lär detta knappast ha stoppat. Antar att de slipper steam också, man blir ju så sugen på att ladda ner det illegalt.
Om man kunnat köra på internet med den illegala versionen så skulle jag nog använda en crack eller nåt till den köpta versionen.

Var ju en massa strul när spelet släpptes och alla skulle aktiva sin version. Sen om 5 år och man får lust för lite nostalgi, kommer steam servrarna vara öppna och ta emot registreringar och ha en uptime på 100%? Det är orimliga krav att ställa på någon men Valve tvingar ju kunderna att kräva sådana krav och det är dömt att misslyckas i längden. Även om det fungerat perfekt hittils (och inte ens det har de lyckats med).

Slog mig nu att jag inte kollat om man kan spela spelet om intenret uppkopplingen ligger nere eller nåt för det tar jag för givet att man kan göra(?).
Mega^

Post by Mega^ »

då kan man fråga sig det här

Hur många av dom som har laddat ner gjorde nya konton på steam?

för jag tror inte att de har köpta spel där och sedan lägger till hl2 piratkopierat. Finns ju versioner ute på internet som emulerar steam(eller så fixar de något annat konstigt ... inge steam iaf)
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Va ska man säga då gjorde dom det igen.......klarade mig iofs men hade dom inte gjort så sjysst spel skulle jag aldrig mer lagt en spänn till deras skit. :[
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
Guest

Post by Guest »

Om man har fått sitt konto avstängt så finns det bara 2 sätt att fixa det på.

1. lämna tillbak spelet på nått sätt.
2. gå in på support sidan där det står hur man ska göra
det innebär tyvärr verkar det som att man kan få vänta upp till 2veckor på verifikation.

maila steam kommer inte ge nått kan jag lova med bestämdhet utan att följa deras supportsida..

Kommer inte håg länken men kolla steams hemsida bör finnas där nånstanns..


Har inte fått nått problem men har köpt spelet via steam så det verkar ok..
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

schon wrote:Va ska man säga då gjorde dom det igen.......klarade mig iofs men hade dom inte gjort så sjysst spel skulle jag aldrig mer lagt en spänn till deras skit. :[
Ingen anledning att vara arg på Valve i min mening, var arg på de som piratkopierar spelet istället...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Mitt konto är inte avstängt iaf.
Guest

Post by Guest »

TJa

Förstår inte folk som köper grejer från valve, de bryr sig inte alls om kunder uppenbarligen.

Och de e klart att ni som har köpt spelet ska klaga, betalar man för en tjänst så ska man även få den!

Valve har sen tidigare hafft problem med nycklar , ex så har det kopierats upp dubbleter av nycklar som sålts.

Vissa konton som inte används inom 90 dagar från köpet blir låsta, o.s.v o.s.v.

Om man bor i USA så går det att fixa snabbt genom att köpa en ny nyckel(vi pratar om HL1 och CS packeten) men i Sverige så tvingas man köpa nytt spel i butiken istället.

Säg att du har köpt ett packet och spelet det lite på lan och så, sen efter en 3-4 mån så blir du intresera av spelet igen, men vill nu spela online. För att kunna spela online måste du då gå o köpa ett nytt spel på grund av att antingen är nyckeln spärad(för de 90 dagarna) eller så är det en dubblet så någon annan sitter o spelar med den nyckeln redan.

Nä sådana företag ger jag inte mina pengar till, så får procukten vara hur bra den än vill.

Sen undrar jag, ni som har köpt HL2, hur gör ni om steam lägger ner? de har ju blivit stämnda för en hel del grejer på sissta tiden.

//jimmy
Guest

Post by Guest »

Steam behövs bara för att aktivera hl2 och för att tanka ner nya patchar

skulle steam försvinna imorrn så skulle alla dom som har aktiverat sina konton kunna köra vidare utan problem..

Självklart är det trist för dom enstaka som drabbats.


aldrig haft problem med tidigare produkter från valve ej heller med steam så jag kanske är lite bias i min åsikt
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag tycker det är väldigt synd när försök att stoppa piratkopiering drabbar dem som ärligt går och köper spelet.

Ett lite mindre allvarlig, men mycket vanligare sak är att man oftast måste ha CD skivan i när man spelar orginal spel. Jätte smidigt att leta skivor jämt och ständigt...speciellt om man har en bärbar dator och är flera mil från sin orginal skiva, eller om man ska på LAN och inte vill bära med sig mer än nödvändigt etc. Det är väl ingen katastrof, men jag bara tycker att det blir lite fel när det är besvärligare att använda orginal än att ladda hem något färdig crackat.
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

rokk wrote:Ingen anledning att vara arg på Valve i min mening, var arg på de som piratkopierar spelet istället...
Precis! Har förvisso inte köpt spelet än, men när jag väl gör det och skulle råka ut för det, så skulle jag nog bli sur med.

Men jag skulle även förstå det dom gör, fanns inte piratkoperingen så skulle inte problemet finnas...

Så gnäll inte på Valve, Steam mm. utan din LPS (local pirate store) ;)
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

GuessWho wrote:Ett lite mindre allvarlig, men mycket vanligare sak är att man oftast måste ha CD skivan i när man spelar orginal spel. Jätte smidigt att leta skivor jämt och ständigt...speciellt om man har en bärbar dator och är flera mil från sin orginal skiva, eller om man ska på LAN och inte vill bära med sig mer än nödvändigt etc. Det är väl ingen katastrof, men jag bara tycker att det blir lite fel när det är besvärligare att använda orginal än att ladda hem något färdig crackat.
Håller med där. Jag vill minnas att Fallout 2 kom helt utan kopieringsskydd, och med ett alternativ för att installera hela spelet på hårddisken, så man slapp skivan helt. De motiverade detta med att folk som vill piratkopiera spelet naturligtvis skulle göra det ändå, och på det här viset underlättade det för alla. Starkt tycker jag.
Speciellt som jag var fattig som en kyrkråtta på den tiden, på det här sättet kunde jag och en lika fattig polare i alla fall köpa spelet tillsammans, och ändå kunna spela båda två.
Hade inte det gått hade vi ju förstås wärchat det bägge två.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Guest

Post by Guest »

GuessWho wrote:Jag tycker det är väldigt synd när försök att stoppa piratkopiering drabbar dem som ärligt går och köper spelet.

Ett lite mindre allvarlig, men mycket vanligare sak är att man oftast måste ha CD skivan i när man spelar orginal spel. Jätte smidigt att leta skivor jämt och ständigt...speciellt om man har en bärbar dator och är flera mil från sin orginal skiva, eller om man ska på LAN och inte vill bära med sig mer än nödvändigt etc. Det är väl ingen katastrof, men jag bara tycker att det blir lite fel när det är besvärligare att använda orginal än att ladda hem något färdig crackat.
Precis jag har inget emot att de försöker sätta dit piratkopierare. Men ett villkor gäller då och det ska vara prioritet nummer ett utan några undantag. Och det är att de ärliga användarna inte ska kunna drabbas över huvudtaget.

Tycker det är helt fel att skylla på piratkopierarna för att valve sköter sin sak så dåligt.
Det är precis som cd-skivor som får "kopieringsskydd". Drabbar den vanlige användaren men drabbar inte piratkopieraren. Då har man satsat fel och genom att ignorera och reta de ärliga kunderna med taskiga piratkopieringsskydd så anser jag att det är rätt åt dem.
Om de sköter saken bra så förtjänar de ett bra resultat men annars så hoppas jag att jusst deras produkter piratkopieras extra mycket.

Iställlet för att lägga miljoner dollar på kopierngsskydd så tror jag att det är bättre att spara de pengarna eller lägga det på nåt annat. För som det ser ut idag med dagens cd och dvd skivor så kan man inte göra skydd som inte går att knäckas och när det är väl är knäckt så är internet överföringsmediet och inte cd/dvd skivor som man får från butiken.
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Eftersom som dem flesta (?) tycker att piratkopiering är fel,
är det inte då rätt att företag skyddar sina produkter till alla måns möjliga medel?

En viss förståelse måste väl ändå finnas hos dem ärliga användare som tyvärr drabbas!? Visst, sköter inte Valve sina kundkontakter och inte kompenserar eller ber helt enklet om ursäkt till dom som drabbas.

Då kan dom fara åt ..... ;D

Utan piratkopiering som i mångas ögon anses vara legitimt eller ok,
så skulle inte Valve och andra företag behöva göra så här.

Angrip problemet ist. :)
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Håller helt med om att med CD-skivstvång och kopieringsskydd så är det ju de som inte pritatkopierar som får stå ut med att rätt skiva måste hämtas, konstiga drivrutiner till din CD/DVD-läsare läggs in osv. De som piratar däremot får ju dessa saker bortplockade för att spelet ska fungera, och det är då bekvämare att spela det piratkopierade spelet när man väl kommit förbi det eventuella böket att få det att fungera.
Någon gigantisk uppgång i piratkopiering av sitt spel tror jag inte de skulle uppleva om de tog bort dessa saker, är väl de som annars är för okunniga på området som äntligen kan tanka annat än handkamerafilmade blockbusters.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
FL3JM

Post by FL3JM »

Jag brukar alltid cracka spelen jag köper. Jag gör en kopia på orginal-filerna, sen lägger jag in cracket. Behöver jag patcha så sätter jag tillbaka orginalfilerna, patchar, sen finns det förhoppningsvis ett nytt crack inom kort.
Det är inte olagligt att cracka spel man köpt. Nu när man endå behöver en riktig cdkey för att kunna lira på internet så fungerar bara warez-spel mera som demon, man kanske är osäker på om man ska köpa skiten eller inte, då tankar man ner det och lirar lite singleplayer, är man nöjd så köper man skiten och crackar sen. :)
GameCopyWorld är en utmärkt sida för just det ändamålet, det står tillochmed att sidan är till för just det här.

Upp the crackers! :)
Guest

Post by Guest »

Misstänker? De ska inte vara så svårt att avgöra om det är korrekt konto eller ej om de gör som vanligt? I vanliga fall så kollas de efter nycklar som är i omlopp, används på tusentals datorer och så nycklar som är genererade.
Guest

Post by Guest »

Frågan är.. Vad har steam-rippen med steamkonton att göra? (och ja jag ska köpa det!) då jag startar mitt piratkopierade HL2 så skickas ingen data ut på nätet.. Så hur ska dom kunna stänga av en steamaccount jag inte har? *klurar vidare*. Anta att du kan tanka hem det med hjälp av steam iaf...? Ska det verkligen va så att det är PIRATKOPIERARNA som ska drabbas? Jag ser det snarare som ett misslyckande från tillverkarnas hemsida, att göra ett så osäkert system är för mig obegripligt..


åter igen.. ja jag ska köpa det. Spelet är lätt värt pengarna! men köper det efter jul 8]
Spelsugen

själv har man nu fått ett konto avstängt....

Post by Spelsugen »

Var och köpte HL2, och installerade cd-key och allt. No problem.
Spelade en kväll, nästa kväll var kontot avstängt, har nu mailat och väntar på svar om hur det komma sig.

Så nu kan man inte lira HL2, suck suck

Alla ni som kan, spela på.
Ha en trevlig helg.

Mr spelsugen
Locked