AGP + PCI express?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

AGP + PCI express?

Post by ruva »

Har kollar på de kommande pci-express moderkorten från ASU och MSI men på deras hemsidor står inget om de kommer ha både pci-e och AGP på deras kommande kort. Detta verkar vara höjt i dunkel och då jag vill utnyttja mitt gamla grafikkort så vill jag ha båda vid eventuell framtida uppgradering.

Någon som har en hint?
Förr sa de alltid att det var bättre förr
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Man kan inte ha AGP och PCI-Express på samma kort, i de fall då det finns AGP är den emulerad genom en PCI-port, vilket förstås ger väldigt dålig prestanda...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Jaha

Post by ruva »

Du menar att det beror på att PCI och AGP skickar databitarna paralellt och PCi-e istället skickar databitar en i taget och att detta inte går att ha på samma kort. Förr kunde dessa tekniker ju verka på samma kort.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

varför skulle det komma längre fram PCI-e är ju det nyaste systemet och som många kommer att gå över till
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Jaha

Post by Jonas Axman »

svendolph wrote:Du menar att det beror på att PCI och AGP skickar databitarna paralellt och PCi-e istället skickar databitar en i taget och att detta inte går att ha på samma kort. Förr kunde dessa tekniker ju verka på samma kort.
Problemet är lite att bland annat Intel vill döda AGP så fort som möjligt. Och de flesta företagen kanske hänger på den utvecklingen. Kanske att SiS skulle komma med något hybridkort.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Jaha

Post by IcePic »

svendolph wrote:Du menar att det beror på att PCI och AGP skickar databitarna paralellt och PCi-e istället skickar databitar en i taget och att detta inte går att ha på samma kort. Förr kunde dessa tekniker ju verka på samma kort.
Det är inte så enkelt.
Om PCI och AGP var "samma" skulle de inte ha olika namn, olika bussar och
olika prestanda. De är inte direkt utbytbara mellan varandra, även om det gjorts
kort som är väldigt lika för båda typerna av bussar. Samma sak gäller PCIe
jmf mot PCI/AGP. Även om vi tycker att de ser lika ut med en buss som har
"många pinnar" så är det en enorm skillnad mekaniskt, elektriskt och på logisk
nivå som gör att man inte bara kan sätta dit en 35-kronors busomvandlare och
få PCIekort att lira på en AGP eller tvärsom.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Men

Post by ruva »

Problemet dock är att då måste man även köpa ett nytt grafikkort. Vid en uppgradering från t ex de första P4-moderkorten räcker det inte då bara köpa nytt minne(från Rambus till DDR). Ändå vågar jag inte satsa på kort utan PCI-e om man i framtiden behöver nya instickskort. Som det ser ut nu blir det nog ingen uppgradering för min del innan det kommer ut billigare pci-e-grafikkort. Jag behöver inte värstingkorten då jag inte spelar men gör annat krävande arbete på datorn.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
skuggan|
Posts: 320
Joined: 2003-11-15 22:45:08
Location: Kungälv
Contact:

Post by skuggan| »

Men ett X300SE är väl inte allt för dyrt för dig. Sen finns det väl också ett moderkort från ATI med PCI-e x16 men med integrerat grafikkort också. Så jag tycker inte det är så döfött för dig.
Post Reply